وبلاگهای رنگارنگ

کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی (ع)

آخرین پست های وبلاگ کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی (ع) به صورت خودکار از بلاگ کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی (ع) دریافت و با درج منبع نمایش داده شده است. در صورتیکه به محتوای منتشر شده معترض بوده و یا محتوای پست های نمایش داده شده نا مناسب و شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



آموزه هایی از دعای ابوحمزه ثمالی

درخواست حذف اطلاعات
http://ramazan.valiasr-aj.com/p o/ramazan/ramazan_48.jpg

گ بر آستان دوست

لا الَّذِی أَحْسَنَ اسْتَغْنَی عَنْ عَوْنِکَ وَ رَحْمَتِکَ وَ لا الَّذِی أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَ عَلَیکَ وَ لَمْ یرْضِکَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِک!
ای خدا، نه آن که نیکوکار است از یاری تو و لطف و رحمتت بی نیاز است و نه آن که بدکار است و بر حکم تو بی باکی کرده و به راه رضا و خشنودی ات نرفته است، از حیطه قدرتت بیرون است.
باری چو بنده او شدی و فهمیدی که عزتی برتر و بالاتر از بندگی و گ بر در بارگاه دوست نیست و هرچه هست از اوست، به خوبی خواهی فهمید که وجود فانی و محدود تو وابسته به ذات پاک اوست. اگر هم بخواهند فقر را به تصویر کشند، باید رابطه بنده و خدای خویش را بازگو کنند که نه تنها انسان ها با همه ذکاوت و پیشرفتشان، بلکه همه مخلوقات خداوند با همه زیبایی ها و شگفتی شان، جز وابستگی و احتیاج چیز دیگری ندارند. پس اگر لطف
________________________________________
1- . محمود ناصری، داستان های بحارالانوار، ج4، داستان 44.
2- . صائب تبریزی، دیوان اشعار.
ص:28
پروردگار، لحظه ای از آنان قطع شود، هر آینه جز نیستی و فنا سرنوشت دیگری در انتظارشان نیست.
جز ذات مقدس پروردگار که مالک همه هستی است و زوال و فنایی در او راه ندارد، چه ی می تواند ادعای بی نیازی کند. هرچه هست، به دست بی نیاز اوست و دیگران همه، روزی خور خوان بابرکت اویند: «یا أَیهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمیدُ؛ ای مردم! شما به خدا نیازمندید، و خداست که بی نیاز و ستوده است». (فاطر: 15)
چنین است که اگر قطره ای به دریا متصل شود، دریا شود و چون خویش را دریا بپندارد و رو به سوی اقیانوس نکند، نه تنها به زودی از تازیانه آفتاب هلاک خواهد شد، بلکه سیلی باد نیز او را به وادی فنا و نابودی خواهد کشاند.
چون فقیر محض پروردگار شدی و دل به او سپردی و به دریای لایزالش متصل شدی، نه تنها مشکلات، که مغلوب هیچ سختی نخواهی شد؛ چراکه دل بسته و محتاج کمال مطلقی هستی که تمام عالم سر تعظیم در مقابلش می سایند. «وَ خَضَعَ لَهَا کُلُّ شَی ءٍ وَ ذَلَّ لَهَا کُلُّ شَی ء». (1)
این گ آستان دوست است که انسان را پادشاه می کند. اگر پیش سفلگان دست احتیاج بردی و عرض نیاز به ایشان نمودی، دیگر عزّت و شرفی برای تو
________________________________________
1- . نک: شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، قم، انتشارات اسوه، دعای کمیل.
ص:29
باقی نخواهد ماند، ولی اینجا که دست احتیاج به بارگاه غنی مطلق بلند کردی و خویش را به دریای بی کران محبت و غنای پروردگارت متصل ساختی، آنگاه او تو را چنان بی نیاز خواهد کرد که دیگران دست نیازشان را به سوی تو دراز کنند.
گ در جانان به سلطنت مفروش
ی ز سایه این در به آفتاب رود (1)
نه زیبا و نه زشت، نه قوی و نه ضعیف، نه عزیز و نه ذلیل، نه فقیر و نه غنی، بلکه تمام عالم محتاج اویند. نه ثروتمند و سالم و زیبا و عارف از فیض او و نه فقیر و مریض و زشت و گنه کار، از لطف و عنایت و مغفرت او بی نیازند؛ چراکه عنایتش به موجودات از نهایت لطف و کرم اوست.
خدایا، نه آن که نیکوکار است، از یاری تو و لطف و رحمتت بی نیاز است و نه آن که بدکار است و بر حکم تو بی باکی کرده است و به راه رضا و خشنودی ات نرفته، از قدرتت بیرون است.
حسین(ع)، سید و سالار شهیدان، در مناجات عاشقانه خود در صحرای عرفات، اوج احتیاج خود را به پروردگار خویش چه زیبا بیان می کند که: «خدایا! من در غنا و بی نیازی خود، فقیرم. پس چگونه در فقرم، محتاج نباشم؟» (2)
________________________________________
1- . حافظ ، دیوان اشعار.
2- . مفاتیح الجنان، دعای عرفه حسین(ع).
ص:30
با این همه نیاز و احتیاج، تو ما را آفریدی و نعمت دادی و به ما عشق ورزیدی که اگر جز این بود، تا کنون نه این همه نعمت، بلکه نقمت ها، سراسر وجودمان را فرامی گرفت.
سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد
ما به او محتاج بودیم، او به ما مشتاق بود (1)
خدایا، من به درگاهت، توبه می کنم و دست دعا به بارگاه تو دراز می کنم بی آنکه لیاقت استجابت دعا داشته باشم و یا چنان لیاقتی که تو مرا ببخشی... . (2) خدایا، تو به آنچه عمل آگاهی و بر اعمالم ناظر، و با تمام این اوصاف نعمتت را از من دریغ نکردی.
خدایا، همواره از تو خیر و نیکی به من نازل می شود و از من شر و بدی به سوی تو می آید و همواره فرشته ای از فرشتگان مقرب درگاهت عمل بدی را از من به پیشگاه تو عرضه می کند، ولی هیچ کدام مانع بخشش نعمت هایت نشد. به راستی که چقدر بزرگ و صبوری... . (3)






منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5838




آموزه هایی از دعای ابوحمزه ثمالی

درخواست حذف اطلاعات
http://ramazan.valiasr-aj.com/p o/ramazan/ramazan_41.jpg




دریای امید

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا أَرْجُو غَیرَهُ وَ لَوْ رَجَوْتُ غَیرَهُ لَأَخْلَفَ رَجَائِی.
________________________________________
1- . خواجه حافظ ، دیوان اشعار.
2- . مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی.
3- . مفاتیح الجنان، دعای کمیل.
ص:31
شکر و سپاس مخصوص خ است که به غیر از او امید ندارم و اگر به غیر او امید داشتم، امیدم ناامید می شد.
آنگاه که تلاطم مشکلات و سختی های زندگی، انسان را به گرداب نا امیدی و خستگی می کشاند، دست غیب، او را به روزنه ای از نور هدایت می کند و امید به خدا را در دل او ثابت و محکم می سازد.
اگر جز این بود، انسان بارها آرزوی مرگ و نابودی می کرد. به همین دلیل، سرچشمه آشوب ها و اضطراب های زندگی بشر، چیزی جز ناامیدی نیست. ازاین رو، هر مشکلی که گریبان گیر جوامع بشری به ویژه دنیای غرب است، ناشی از ناامیدی است.
امید به پروردگار از چنان جایگاهی برخوردار است که نا امیدی از رحمت پروردگار، از بزرگ ترین گناهان به شمار می رود (1) و به عنوان یکی از شاخصه های کفار معرفی می شود:
لا تَیأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ. (یوسف: 87)
از رحمت خدا مأیوس نشوید، به درستی که جز گروه کفّار، هیچ از رحمت خدا مأیوس نمی شود.
________________________________________
1- . عبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، تهران، انتشارات یاسر، ج 1، ص77.
ص:32
ولی به راستی امید چیست؟ انتظاری شیرین و مداوم که عاقبتی پربار و سرشار از شادی را به دنبال دارد و بر پایه چنین انتظاری است که انسان تمام امور زندگی خود را به دست پروردگار عالم می سپارد و با نشاط و سرور، روز خویش به انجام می رسانند؟ چون امیدواری او به خدای بی پایان است، نور امید هرگز در دل و جانش خاموش نمی شود.
هر به هر گروهی دارد امید چیزی
ما را امیدگاهی غیر از خدا نباشد (1)
سجاد(ع) در دعای شریف ابوحمزه می فرماید: «سَیدِی عَلَیکَ مُعْتَمَدِی وَ مُعَوَّلِی وَ رَجَائِی وَ تَوَکُّلِی؛ ای آقای من! اعتماد و امید و توکل من فقط به توست».
به راستی، امواج توحید چه زیبا در این فرازها به تلاطم درمی آیند و دل هر شیفته ای را با بارگاه حضرت حق آشنا و روحش را به فضل پروردگارش مشتاق می کنند و اگر امیدواری به جز به درگاه او احتمال اجابت داشت، هر آینه، انسان از فضل و رحمت خدا ناامید می شد. بنابراین، در ابتدای دعای شریف ابوحمزه چنین می خوانیم:
شکر و سپاس مخصوص خ است که به غیر از او امید ندارم و اگر به غیر او امید داشتم، امیدم ناامید می شد.
________________________________________
1- . عبید زاکانی، دیوان اشعار، غزل 66.
ص:33






منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5839




آموزه هایی از دعای ابوحمزه ثمالی

درخواست حذف اطلاعات
http://ramazan.valiasr-aj.com/p o/ramazan/ramazan_52.jpg





صادق(ع) می فرماید:

در بعضی از کتاب ها خوانده ام که خداوند می فرماید: سوگند به عزت و جل و شکوه و والایی من بر عرشم، که آرزوی هر آرزومندی بر غیر خود را با ناامیدی قطع خواهم کرد و نزد مردم جامه خواری بر تنش خواهم پوشاند و از نزدیکم کنارش می زنم و از فضلم دورش خواهم کرد. آیا آرزویش در سختی ها به غیر من است، درحالی که شداید به دست من است. بر غیر من امید می بندد و به خیال خود درِ غیر از مرا می کوبد درحالی که کلید درها به دست من است و آنها بسته است، و درِ [رحمت] من باز است به روی ی که مرا می خواند. کیست که در گرفتاری به من امید بسته باشد که امیدش را قطع کنم و در کار عظیمی به من امیدوار بوده که ناامیدش کرده باشم؟ (1)
بضاعت نیاوردم الّا امید خدایا ز عفوم مکن ناامید (2)
انسان یگانه پرست، تنها امیدش به خداست و در سخت ترین مشکلات، نور امید است که جان و دلش را درخشان می کند.
بیم و امید، دو بال پرواز
چشم داشت به ذات ازلی خداوند چنان است که انسان را به دریای بی منتهایی وصل می کند که گویی هیچ چیز دیگر توان ایستادگی در مقابل وسعت آن را
________________________________________
1- . شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، جهاد النفس، ترجمه: علی صحت، تهران، انتشارات ناس، 1364، چ 1، ص 71.
2- . بوستان سعدی.
ص:34
ندارد. به گونه ای که اگر فقط امید به پروردگار در دل و جان آدمی نفوذ کرد و جایی برای ترس از او باقی نگذاشت، هر آینه، انسان را به غفلت و معصیتی می کشاند.
امید به فضل پروردگار و ترس از عذاب و عقاب اوست که روح مؤمن را صیقل می دهد و همچون دو بال، جان او را به اوج آسمان کمال می رساند. چنین است که خداوند به انسان بزرگی چون رسول اکرم(ص) با چنان روح وسیعی خطاب می فرماید:
«قُلْ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیتُ رَبِّی عَذابَ یوْمٍ عَظیمٍ؛ ای بگو: اگر از فرمان خدا س یچی کنم، از عذاب روز قیامت می ترسم». (انعام: 15)
از لقمان حکیم نقل شده است که به پسرش این چنین وصیت کرد:
پسر عزیزم! از خدا آنچنان بترس که اگر با تمام اعمال نیک جن و انس به حضور او آمدی، بترسی که شاید او تو را عذاب کند و به او چنان امیدوار باش که اگر با تمام اعمال ناشایست جن و انس به حضورش رسیدی، امید داشته باشی که تو را ببخشد. (1)
سجاد(ع) در بخشی از این دعای شریف، اوج امید خود به پروردگارش را با بیانی سرشار از عاطفه و ادب و آمیخته با اعتراف، چنین بیان می کند:
________________________________________
1- . اصول کافی، ج2، ص67.
ص:35
فَوَا سَوْأَتَا [أَسَفَا] عَلَی مَا أَحْصَی کِتَابُکَ مِنْ عَمَلِی الَّذِی لَوْ لا مَا أَرْجُو مِنْ کَرَمِکَ وَ سَعَهِ رَحْمَتِکَ وَ نَهْیکَ إِیای عَنِ الْقُنُوطِ لَقَنَطْتُ عِنْدَ مَا أَتَذَکَّرُهَا.
پس وای به رسوایی ام (برای) آنچه کتاب تو از اعمال من، جمع آوری کرده است که اگر امید به کرم و وسعت رحمت تو و نهی تو از ناامیدی گنه-کاران نبود، هرگاه اعمالم را به یاد می آوردم، از رحمت تو ناامید می شدم.






منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5840




فرصت های ماه مبارک رمضان برای انسان

درخواست حذف اطلاعات
فرصت های ماه مبارک رمضان برای انسان ولی فقیه در امور حج و زیارت با برشمردن فرصت هایی که ماه مبارک رمضان برای انسان فراهم می کند، گفت: انسان در این ماه می تواند با تسلط بر نفس خود، از زنجیرهای اسارت هواهای نفسانی نجات یابد. تاریخ : چهارشنبه 1397/03/02 قاضی عسکر
حجت ال سیدعلی قاضی عسکر ولی فقیه در حج و زیارت در مراسم تواصی بحق در جمع گزاران سازمان حج و زیارت و بعثه ی به فرصت های فراوانی که ماه مبارک رمضان در پیش روی انسان قرارمی دهد اشاره کرد و از انس با خدا به عنوان یکی از این فرصت ها نام برد.
وی با بیان اینکه مشغله های روزانه انسان را به غفلت فرو می برد، اظهار داشت: انسان هر لحظه باید به یاد خدا باشد چرا که ممکن است به خاطر یک لحظه غفلت، همه چیزش را از دست بدهد.



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5841




آرزوی باطنی و اصلی روزه داران

درخواست حذف اطلاعات
آرزوی باطنی و اصلی روزه داران انسان در ۴ روزه ابت ماه مبارک رمضان به ظاهر دعاها و درخواست های فردی دارد اما در روز پنجم نتیجه اعمال خود را در جایگاه های اجتماعی می بیند که این مشخص می کند برای رسیدن به آن آرزوهای فردی نیز باید به اجتماع توجه داشته باشد. زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه تاریخ : 1397/03/01 جوانه زدن
حجت ال جواد اکبری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در پیام نور اسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار سرویس شه خبرگزاری شبستان با اشاره به مولفه های مطرح شده در دعاهای 5 روزه ابت ماه مبارک رمضان اظهارداشت: در 4 روزه ابت ، شخص روزه دار از خداوند متعال درخواست هایی پیرامون اعمال دارد و در روز پنجم از خداوند طلب جایگاه و مقام براساس نتیجه اعمال می کند.



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5842




6توصیه کلیدی رسول خدا(ص) درباره ماه رمضان

درخواست حذف اطلاعات
6توصیه کلیدی رسول خدا(ص) درباره ماه رمضان اکرم صلی الله علیه و آله در کلامی گهربار شش توصیه درباره ماه مبارک رمضان بیان فرموده اند که از جمله آنها افطاری دادن حتی با یک جرعه آب است. ماه رمضان
محمد باقر علیه السلام: رسول الله صلی الله علیه و اله فرمودند:

پاداش ی که برای خدا در این ماه کار خیر مستحبی انجام دهد پاداش ی است که یکی از واجبات الهی را انجام داده باشد، و پاداش ی که یکی از واجبات الهی را در این ماه انجام دهد، مانند ثواب ی است که هفتاد واجب از واجبات خداوندی را در ماههای دیگر انجام بدهد.

و این ماه صبر است، و مسلما پاداش صبر، بهشت خواهد بود.

و این ماه مواسات (همدلی و کمک) است.

و ماهی است که خداوند در آن روزی مؤمنان را افزون می کند؛ و هر یک مؤمن روزه دار را در این ماه افطاری دهد، پاداشی برابر با آزاد یک بنده نزد خدا، مایه آمرزش گناهان گذشته وی نیز خواهد بود.

در این هنگام یکی از حاضران در مجلس به حضرت عرض کرد: ای رسول خدا! همه ما توانایی افطار دادن به روزه داران نداریم، حضرت فرمود: خداوند، کریم است، این ثواب را (که گفتم) خداوند حتی به ی که یک جرعه شیر یا آبی گوارا یا چند دانه ما در اختیار روزه داری می گذارد تا روزه خود را افطار می کند و بیش از این توانائی بر انفاق ندارد عنایت می کند.

و هر در این ماه به زیردست خود آسان بگیرد، خداوند تخفیف در حساب را برای او مقرر می فرماید.

و این ماهی است که آغاز آن رحمت است، و میانه اش آمرزش، و پایانش برآورده شدن حاجات و از آتش است.



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5843




بهترین فرصت آمرزش را از دست ندهیم !

درخواست حذف اطلاعات
بهترین فرصت آمرزش را از دست ندهیم ! رمضان ماه رمضان ماهی است که هوایش از آلودگی های ی تصفیه شده و روح ملکوتی آن برای فیض رساندن به بندگان تقویت شده است. امید به شفا از بیماریهای حاصل از گناهان در این ماه بسیار است و مغفرت یافتن یکی از بهترین شفاهای معنوی است ... أنّ النّبىّ صلّى اللّه علیه و آله: قال لأصحابه: «ألا أخبرکم بشى‏ء إن أنتم فعلتموه تباعد الشّیطان منکم کما تباعد المشرق من المغرب؟ قالوا: بلى قال: الصّوم یسوّد وجهه و الصّدقة ت ر ظهره و الحبّ فى اللّه و الموازرة على العمل الصّالح یقطع دابره و الاستغفار یقطع و تینه و لکلّ شى‏ء زکاة و زکاة الأبدان الصّیام. (أمالی الصدوق ،61 ،المجلس الخامس عشر)



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5835




شاه کلید اخلاقی شدن

درخواست حذف اطلاعات
شاه کلید اخلاقی شدن تولی ماه رمضان ماه دوستی با خدا و دشمنی با است. ماهی است که خودش نامی از اسامی پروردگار است چنانچه حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند که این ماه را بدون ذکر ماه نام نبرید و بگویید ماه رمضان چون رمضان اسمی از اسم های خداست. در این ماه باید کوشید در فروغ دین الهی شد و راه و رسم خ شدن و رنگ الهی گرفتن را آموخت. یکی از فروغ دین تولی و تبری است که در این نوشتار می کوشیم از منظر اخلاقی به ویژه با توجه به این ماه عزیز و گرامی آن را مورد توجه قرار دهیم.



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5836




تأدیب نفس اماره در هنگام اسارت

درخواست حذف اطلاعات
تأدیب نفس اماره در هنگام اسارت نفس «روزه» نیرومندترین وسیله‏اى است که انسان را از زشتی ها باز می دارد. قرآن کریم فلسفه این عبادت انسان‏ساز و تربیت‏آفرین را در یک جمله کوتاه اما بسیار پرمحتوا چنین بیان مى‏کند:" شاید پرهیزکار شوید" (لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ). [1] و شاید بتوان از این عبارت چنین استنباط نمود که روزه تکلیفی است که در سایه عمل صحیح بدان، فرد در شمار متقین و پرهیزگاران قرار می گیرد. براى اخلاق روزه‏دار در ضمن روایت مفصلى چنین آمده است: روزه‏دار، از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غیبت، مخالفت با حقّ، و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم آزارى، غفلت، معا با فاسدان، سخن‏چینى و حرام‏خوارى، دورى کند و نسبت به ، صبر و صداقت و یاد قیامت توجّه خاصّ داشته باشد.[2]



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5837




آموزه هایی از دعای ابوحمزه ثمالی

درخواست حذف اطلاعات

خواندنیهای دیدنی, ع نوشته ماه رمضان



کیمیای ایمان

لا تَجْعَلْ ثَوَابِی ثَوَابَ مَنْ عَبَدَ سِوَاکَ فَإِنَّ قَوْما آمَنُوا بِأَلْسِنَتِهِمْ لِیحْقِنُوا بِهِ دِمَاءَهُمْ فَأَدْرَکُوا مَا أَمَّلُوا وَ إِنَّا آمَنَّا بِکَ بِأَلْسِنَتِنَا وَ قُلُوبِنَا لِتَعْفُوَ عَنَّا فَأَدْرِکْنَا [فَأَدْرِکْ بِنَا] مَا أَمَّلْنَا وَ ثَبِّتْ رَجَاءَکَ فِی صُدُورِنَا وَ لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ.
خدایا! ثواب من را ثواب آن قرار مده که غیر تو را می پرستد؛ زیرا گروهی با زبان هایشان ایمان آوردند تا جانشان را حفظ کنند و به آنچه خواستند، رسیدند و ما با زبان و دل هامان به تو ایمان آوردیم تا ما را ببخشی. پس ما را به آنچه آرزو داریم، برسان و امید به خودت را در دلمان ثابت بفرما و بعد از اینکه ما را هدایت کردی، قلب های ما را به باطل منحرف
ص:21
مساز و به ما از لطف خودت رحمتی عطا فرما. به راستی، که تو بسیار بخشنده ای.
ایمان، دژ محکمی است که انسان را از تهاجم عناد و بی ایمانی حفظ می کند و محیط پاکی و صداقت است. اگر آلودگی گناه، وجود انسان را متعفن کند، ناخودآگاه از آن محیط سالم و پاک خارج می شود و از این دژ محکم بیرون خواهد رفت. صادق(ع) می فرماید:
وقتی بنده مرتکب گناه کبیره یا صغیره ای شود که خداوند از آن نهی کرده است، از ایمان خارج و این نام از او ساقط می شود، ولی نام برای او ثابت است (مسلمان است). پس اگر توبه و استغفار کند، به خانه ایمان بازمی گردد. (1)
پس ایمان، مایه حیات واقعی است و در پرتو این کیمیای سعادت، راه رستگاری برای بشر هموار می شود و زمینه رشد و تکامل برای او پایدار خواهد ماند. جامعه ای، ی است که نور ایمان به جان و دل افراد آن ت ده و در ظلمت، وجود آنها را زایل کرده باشد.
المؤمنین، علی(ع) درباره ایمان می فرماید:
________________________________________
1- . اصول کافی، ج2، ص27، باب أن الإسلام قبل الإیمان.
ص:22
ایمان درختی است که ریشه اش، یقین و شاخه هایش، تقوا و نورش، حیا و میوه اش، بخشندگی و سخا است. (1)
ایمان به خدا، مسئله ای فردی نیست که منافع آن فقط وابسته به شخص مؤمن باشد، بلکه تمام افراد جامعه نیز از آن بهره مند می شوند.
جامعه ای که مردم آن از نظر روحی و جسمی، پاکیزه اند و خود را به صفات اخلاقی و تقوا آراسته اند و بخشندگی و انفاق میان آنها رواج دارد، نه تنها جامعه ای سالم و به دور از فقر و است، بلکه بهترین الگو برای جوامع بشری سراسر دنیا خواهد بود.
بدون شک، گرایش و اعتقاد صحیح و سالم، مایه سعادت و رستگاری است و از این رهگذر، خداوند متعال، با تأکید بسیار در قرآن می فرماید: «به تحقیق که اهل ایمان (مؤمنان) رستگار شدند.» (2) و سوره ای از این کتاب آسمانی را به نام آنان (مؤمنون) اختصاص داده است و در آن، صفات مؤمنان را به تصویر می کشد. از این روست که در کلام گهربار معصومان (ع)، ایمان مستحکم مؤمن، به چیزی سخت تر از آهن تشبیه شده است. (3)
________________________________________
1- . عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، غررالحکم و دررالکلم، قم، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1366، ج 1، ص78.
2- . نک: مؤمنون: 1.
3- . سفینه البحار، ج1، ص 37.
ص:23
چنین ایمان مستحکمی نمی تواند تنها لقلقه زبان باشد، بلکه از عمق جان برمی خیزد و دل و زبان و همه اعضا را در سیطره قوه خویش قرار می دهد. (1) اگر جز این بود، ایمانی اعر و پوچ تلقی می شد که خداوند متعال در قرآن کریم آن را نکوهش می کند. (2)
سجاد(ع) نیز در فرازی از این دعای شریف می فرماید:
خدایا! ثواب من را ثواب آن قرار مده که غیر تو را می پرستد. چراکه گروهی با زبان هایشان ایمان آوردند تا جانشان را حفظ کنند و به آنچه خواستند، رسیدند.
در این قسمت از دعا، سجاد(ع) می فرماید که خدایا، پاداش و ثواب من را مانند پاداش ی قرار مده که از روی ترس و حفظ جانش و فقط با زبان، ایمان آورده است. همان گونه که در صدر ، گروهی تنها از ترس جانشان، شهادتین می گفتند و مسلمان می شدند. پس از رحلت نیز روشن شد که ایمان واقعی ندارند و فقط با زبان و برای حفظ جانشان به یگانگی خدا شهادت داده اند. سپس می فرماید:
ما با زبان و قلب به تو ایمان آوردیم و با جان و دل به یگانگی تو شهادت می دهیم تا ما را ببخشی. پس ما را به آنچه از تو خواستیم، برسان و امید به
________________________________________
1- . حسین نوری، مستدرک الوسائل، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء راث، 1408 ه_ .ق، چ 1، ج 14، ص143.
2- . نک: حجرات: 14.
ص:24
خود را در هایمان ثابت و مستحکم کن و بعد از اینکه قلوب ما را با ایمان به خودت، هدایت فرمودی، به تاریکی گمراهی میفکن.






منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5833




آموزه هایی از دعای ابوحمزه ثمالی

درخواست حذف اطلاعات

خواندنیهای دیدنی, ع نوشته ماه رمضان




اطاعت و بندگی

وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ وَ طَاعَهِ رَسُولِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ أَبَداً مَا اسْتَعْمَرْتَنِی.
خدایا، در تمام طول عمرم، مرا به اطاعت از خودت و پیروی از رسولت وادار.
هنگامی که ایمان به پروردگار تحقق می یابد، درخت آن در وجود آدمی رشد می کند و اطاعت و بندگی را به ثمر می نشاند. ازاین رو، خداوند متعال در یازده آیه از آیات قرآن کریم، مؤمنان و مردم را به اطاعت از خودش امر می فرماید. جالب اینجاست که در تمامی این موارد، اطاعت خداوند قرین و همتای اطاعت رسول اکرم(ص) بیان شده است و در برخی آیات، سرباز زدن از این امر را کفر می داند. (1)
بین ایمان و اطاعت، چنان ارتباط تنگاتنگی است که در قرآن کریم، شرط صحت ایمان، فرمانبرداری است. شرط ایمان به خدا، اطاعت از اوست: «اگر مؤمن هستید، از خدا و رسول اطاعت کنید». (انفال: 1)
________________________________________
1- . نک: آل عمران: 32.
ص:25
بندگی یعنی اطاعت همه جانبه و کامل از خداوند، همان گونه که مهم ترین ثمره درخت ایمان، اطاعت است، میوه و نتیجه اطاعت نیز بندگی است. بندگی خدا مدال زرّینی است بر گردن بندگان صالح خدا، آنچنان که نشان بندگی قبل از هر درجه و مقام معنوی است که از جانب پروردگار عالم به مؤمنان و حتی بندگان خاص خدا و انبیای الهی عطا می شود. ازاین روست که در سلام ، این گونه شهادت می دهیم: «أشهدُ أنْ لَا إلهَ إلا اللّه وَحْدَه لاشَریکَ لَه و أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبْدُه و رسُولُه؛ شهادت می دهم که خ جز خدای یگانه نیست محمد بنده و فرستاده اوست».
حضرت سلیمان(ع) از ان الهی است که صاحب ثروت و مقام بود. با اینکه از مقام بزرگ ی بهره مند بود، خداوند متعال در قرآن کریم، او را این گونه توصیف می کند که «خوب بنده ای است» و این نشان دهنده ارزش والای درجه بندگی نزد خداوند متعال است.
در قرآن می خوانیم: «وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَیمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ؛ و سلیمان را به داوود بخشیدیم. چه نیکو بنده ای بود. به راستی او بسیار رجوع کننده (به خدا) بود». (ص 30)
در مقابل این انقیاد و بندگی، خداوند متعال هم مدال پادشاهی بنده اش را به او عنایت می کند و مقام «خلیفه اللهی» را به او می بخشد؛ مقامی که در جواب
ص:26
اعتراض ملائکه، بیان فرمود: و انی چون داوود را جانشین خویش قرار داد:
«یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَهً فِی الْأَرْض؛ ای داوود، من تو را جانشین خودم بر روی زمین قرار دادم». (ص 26)
بنده او شو که به یک فات خواجگی هر دو جهانت دهند (1)
ازاین رو، سجاد(ع) در این دعای شریف، این گونه تصریح می فرماید: «خدایا! در تمام طول عمرم، مرا به اطاعت از خودت و پیروی از رسولت وادار».
ابوحازم می گوید:
در زمان حکومت منصور دوانیقی، من و ابراهیم پسر أدهم، وارد کوفه شدیم. صادق(ع) نیز از مدینه به کوفه آمده بود. هنگامی ایشان قصد بازگشت از کوفه به مدینه داشت، علما و فضلای کوفه ایشان را همراهی د. سفیان ثوری و ابراهیم پسر أدهم (از پیشوایان صوفی)، از جمله همراهان بودند. همراهان کمی از جلوتر رفته بودند. در راه به شیر درنده ای برخوردند. ابراهیم بن ادهم گفت: بایستید تا صادق(ع) بیاید و ببینیم با این شیر چه رفتاری می کند. هنگامی که ایشان رسید، به شیر نزدیک شد، گوش شیر
________________________________________
1- . فروغی بسطامی، دیوان اشعار، ش 248.
ص:27
را گرفت و از راه کنار زد. آنگاه فرمود: «اگر مردم از فرمان خداوند اطاعت کنند، می توانند بارهای خود را با این شیران حمل کنند». (1)
در حلقه اطاعت حق، پایدار باش
تا بر رخت گشاده شود هر دری که هست (2)





منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5834




قابل توجه خانم ها و آقایان مدرن و روزه دار

درخواست حذف اطلاعات
قابل توجه خانم ها و آقایان مدرن و روزه دار حیا انسان مدرن در تعاریف امروزی بیشتر از هر چیز به شکم خود اهمیت می دهد و با فرا رسیدن ماه رمضان، به دنبال هزار منطق و دلیل خواهد بود تا بلکه بتواند از روزه گرفتن فرار کند.... یکی از مشکلات بزرگی که انسان قرن بیست و یک را به شدت تهدید می کند، تعریفی است که این انسان از مدرنیسم دارد، تعریفی که ابعاد مهمی از سبک زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است، از نوع پوشش گرفته تا سیاست و اقتصاد و فرهنگ همه و همه تعاریف جدیدی پیدا کرده اند. در تعریف مدرنیته این گونه آمده است: مدرنیته عبارت است از جریان حاکم بر تمدن جدید غرب در زمینه های فکری، فرهنگی، علمی، اقتصادی، ، اجتماعی و .. که جدا از آموزه های دینی و با محور قرار دادن انسان و تکیه بر همه جانبه او نیز اعتماد به عقل بشری و اص دادن به فرد در صدد تحلیل همه امور اعم از طبیعت، ماوراء طبیعت، ارزش ها و ... برآمده است و با شه نو و تغییر همه جانبه حیات انسان هر آنچه در مقابل آن واقع می شود؛ مانند دین، آداب و رسوم و سایر سنت ها، را نفی می کند.(دین در نگاهی نوین:ص 181)



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5822




ماه مبارک رمضان و "بازگشت به قرآن"

درخواست حذف اطلاعات
گاهی انسان برخی از حقایق را می­داند ولی انس با دنیا و مظاهر فریبنده­ی آن موجب می­شود انسان از آن­ها غافل شده از تکامل بازماند. قرآن کریم با تکرار و تذکر پی در پی حقایقی مانند توحید، مرگ، قیامت و حساب و کتاب آ ت، قاری را از خطر غفلت نجات می­دهد. خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی: دوباره ماه مبارک رمضان حلول کرد و خداوند متعال ما را به میهمانی خویش فراخواند. این فرصت را باید قدر بشناسیم و علاوه بر روزه داری دهان و زبان و جوارح، تلاش کنیم تا اخلاق و معنویات خویش را ارتقاء دهیم. خبرگزاری ابنا در این روزها و شبهای ، شما خوانندگان عزیز را به یادداشتهایی معنوی میهمان می کند؛ با این امید کهدر عصر تنزل سجایای اخلاقی، قدمی در راه شکوفایی معنوی ما برداشته شود: ــ ماه مبارک رمضان و بازگشت به قرآن ــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به قلم: حجت ال والمسلمین احمد جمالی
(پژوهشگر قرآنی بنیاد علوم وحیانی اسراء)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قرآن کریم کامل­ترین و آ ین کتاب آسمانی برای هدایت بشر است. گرچه برای رسیدن به سعادت و کمال حقیقی، تلاوت این کتاب نورانی و تدبر در آن در تمام ماه­های سال امری ضروری است ولی خواندن قرآن و انس با آن در ماه مبارک رمضان ضرورتی مضاعف دارد. قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است: "شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان"[1] و در آیات دیگری نزول آن در شب قدر دانسته شده است: "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةِ الْقَدْر"[2] و نیز: "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرین"[3] ؛ بنابراین میان ماه رمضان و قرآن کریم، پیوندی آسمانی و ناگسستنی وجود دارد. روزه گرفتن در این ماه مبارک، زمینه ساز رسیدن به تقواست: "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون"[4] و انسان باتقوا شایستگی آن را پیدا می ­کند که از هدایت قرآن کریم بهره گرفته، به هدف آفرینش دست یابد: "ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقین"[5]. تدبر در قرآن کریم و انس با آن، دو فایده عظیم را بهره انسان می ­سازد: 1. زدودن جهل: جهل بزرگ­ترین مانع رشد و تکامل انسان است. بسیاری از محرومیت­های واقعی و معنوی انسان­ها از آن روست که برخی از حقایق جهان را نمی ­دانند. قرآن کریم با تبیین مهم­ترین حقایقی که انسان برای تکامل بدانها نیاز دارد در سه عرصه­ "عقاید"، "اخلاق" و "اعمال"، این مانع بزرگ را از میان برمی ­دارد. 2. زدودن غفلت: گاهی انسان برخی از حقایق را می ­داند ولی انس با دنیا و مظاهر فریبنده­ آن موجب می ­شود از آن­ها غافل شده، از تکامل بازماند. قرآن کریم با تکرار و تذکر پی در پی حقایقی مانند توحید، مرگ، قیامت و حساب و کتاب آ ت، قاری را از خطر غفلت نجات می ­دهد. تدبر در قرآن کریم و انس با آن، در نهایت موجب انس با محبوب حقیقی و خدای مهربان می ­شود؛ انسی که شیرین ­ترین و شورانگیز­ترین لحظات زندگی انسان را رقم می ­زند و وی تا بدان جا پیش می ­رود که لحظه­ ای مناجات با حضرت حق را با تمام دنیا عوض نمی ­کند. * آیه شگفت انگیز اجابت؛ در بین آیات روزه داری ماه مبارک رمضان فرصتی بی ­نظیر برای آشتی و ارتباط با خدای عزیز و دوست داشتنی است؛ چنانکه آیه شگفت انگیز و بی ­بدیلی که در آن خدای سبحان هفت بار ضمیر متکلم را درباره خودش به کار برده و با هفت نکته بدیع، اهتمام به امر استجابت دعا را بیان داشته است،[6] در میان آیات مربوط به روزه قرار گرفته است: "وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُون"[7]. این انس با خدای متعال و شوق لقای او، انسان را به حدی تعالی می ­بخشد که درمی ­یابد روشن ­ترین حقیقت هستی که بسیاری از وی غافل اند، خود خداوند متعال است که پیوسته با انسان و در کنار اوست؛ حقیقتی که غالب انسان­ها آن را در آ ت می ­یابند و به آن اقرار می ­کنند ولی آن علم و اقرار، دیگر سودی برایشان ندارد: "یَوْمَئِذٍ یُوَفِّیهِمُ اللَّهُ دینَهُمُ الْحَقَّ وَ یَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبین"[8]. الهی! به برکت قرآن کریم و ماه مبارک رمضان، ما را از پراکندگی اغیار و وسوسه­ های نفس مکّار نجات ده؛ و لذت مناجات با خود و شوق لقایت را به ما ارزانی دار؛ بحق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت ها:
1. سوره بقره، آیه 185
2. سوره قدر، آیه 1
3. سوره دخان، آیه 3
4. سوره بقره، آیه 183
5. سوره بقره، آیه 2
6. تفسیر المیزان: ج 2 ، صص 30 و 31
7. سوره بقره، آیه 186
8. سوره نور، آیه



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5823




رمضان؛ ماه خالص شدن

درخواست حذف اطلاعات
* رمضان؛ ماه خالص شدن میفرماید: «و شهر ّمحیص»؛ این ماه، ماه تمحیص است. «تمحیص» یعنی چه؟ یعنی خالص . مقصود این است که در این ماه، ناب و خالص شویم. عزیزان من! در وجود شما، زرِ ارزشمندی نهفته است که متأسفانه، در موارد بسیاری، این زر، با خاک، با مس و با اشیای کم قیمت، در هم آمیخته و مخلوط شده است. گنجی است در درون شما که در هم آمیخته با خار و خاشاک است. همه زحمت انبیای الهی برای این بود که من و شما بتوانیم آن زر، آن عنصر قیمتی را در وجود خودمان ناب و خالص کنیم و از بوته درآوریم. امتحان ها و شدّت ها در دنیا برای این است. تکلیف هاىِ سخت که خدای متعال به اشخاصی متوجّه می کند، برای این است. مجاهدت در راه خدا، برای این است. شهید، که این قدر در راه خدا ارزش دارد، همه ارزشش برای این است که با آن مجاهدتِ بزرگ و نهادنِ جان در معرض فدا ، توانسته است خود را ناب و خالص کند؛ مثل خالص شدنِ طلا و بیرون آمدن از بوته. این ماه، ماه خالص شدن است و اگر درست نگاه کنیم، خالص شدن در این ماه، از راه های دیگرِ خالص شدن، آسان تر است. ما با همین روزه و مبارزه با نفس، می توانیم خودمان را خالص کنیم. اغلبِ گمراهی هایی که وجود دارد، یا به خاطر گناهانی است که از ما سر می زند و یا به خاطر خصلت های زشتی است که در وجودِ ما نهفته است. خالص شدن در این ماه، از راه های دیگرِ خالص شدن، آسان تر است. «ثمّ کان عاقبة الذین اساؤا السوای ان کذّبوا بایات اللَّه.» گناه، عاقبتش گمراهی است؛ مگر این که نور توبه در دل انسان بدرخشد. این که مدام به ما میگویند «اگر یک گناه کردید، پشت سرِ همان گناه توبه کنید. از تکرار گناه، پشیمان شوید و تصمیم بگیرید که دیگر گناه نکنید» برای این است که فرو رفتن در باتلاق گناه، کار خطرناکی است و گاهی انسان به جایی می رسد که دیگر راه برگشتی ندارد. یکی گناه است که وسیله گمراه شدن می گردد و یکی هم خصلت های ناپسند است. خصلت های زشت، بیشتر از گناهان فعلی به گمراهی انسان می انجامد. اگر ما در هر کار و هر حرف و هر عقیده ای، خودپرست و خودرأی باشیم، همدیگر را تخطئه کنیم و بگوییم «فقط من درست فهمیدم و من درست عمل میکنم»، آن گاه به هیچ م واستدلال و منطقی اعتنا نکنیم و به هیچ حرف حقّی گوش نسپاریم؛ اگر حسد در وجود ما چنان ریشه دوانیده باشد که به خاطر آن، زیبا را زشت ببینیم و حاضر نباشیم حقیقت درخشانی را در جایی تصدیق کنیم. اگر حبِ ّ شهرت، حبِ ّ مقام و حبِ ّ مال، ما را از پذیرش حقیقت باز دارد، این جاست که پذیرای صفات خطرناکِ گمراه کننده شده ایم. اغلب انی که میبینید در دنیا گمراه شدند، از این گذرگاه ها گمراه شدند. والاّ «کلّ مولود یولد علی الفطره.» پاکی در همه روح ها وجود دارد، و همه وجدان حق بین دارند؛ اما این چشمه نورانی و درخشان را با هواهای نفسانی و خصلتهای زشت - که بعضی ارثی و بعضی بی است - گل اندود می کنند.



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5824




تلاوت ترتیل جزء چهارم قرآن مجید

درخواست حذف اطلاعات
تلاوت ترتیل جزء چهارم قرآن مجید







برای شنیدن تلاوت قرآن بر روی تصویر بالا کلیک کنید





منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5825




شناسنامه ی قرآن

درخواست حذف اطلاعات
سوره ای که دو بسم الله دارد: نمل
سوره ای که بسم الله ندارد: توبه
تعداد حزب: ۱۲۰ حزب
سوره ای که در تمام آیات اسم الله دارد: مجادله تعدا آیات: ۶۲۳۶ آیه
تعداد کلمات: ۷۷۴۳۹ کلمه
تعداد حروف کل قرآن: ۳۳۰۷۳۳ حروف
تعداد نقطه ها: ۱۰۵۶۸۴نقطه قرآن به سه قسمت تقسیم شده: وحدانیت خدا ، قصص ، احکام
سوره ای که سه بار خواندن آن حکم ختم قرآن را دارد: سوره ی اخلاص
و …



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5826




سفارش به 25 اصل خودسازی

درخواست حذف اطلاعات




سفارش به 25 اصل خودسازی

اول: محافظت بر صلوات خمس یعنی گزاردن آن در اول وقت به جماعت و سنن و آداب.
دوم: محافظت بر و عیدین و آیات اگر سه متوالی ترک کند بی علتی، دل او زنگ گیرد و به حیثیتی که قابل اصلاح نباشد (ثواب الاعمال شیخ صدوق، ص 276، حدیث سوم، چاپ مکتبه الصدوق).
سوم: محافظت بر معهوده رواتب یومیه؛ ( های نافله یومیه).
چهارم: محافظت بر صوم ماه رمضان و تکمیل آن (با همه مسائل که شرط قبول صوم باشد.)
پنجم: محافظت بر صوم سنت که سه روز معهود است از هر ماهی که معادل صوم دهر است.
(پنج شنبه اول هر ماه و پنج شنبه آ ماه و چهارشنبه اول دهه میان ماه)
ششم: محافظت بر زکات بر وجهی که تاخیر جایز ندارد.
هفتم: محافظت بر انفاق حق معلوم از مال، هر روز یا هر هفته یا هر ماه به سائل یا محروم کمک کند به قدر مناسب.
هشتم: محافظت بر حجه ال اگر مستطیع باشد.
نهم: زیارت قبور مقدسه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) خصوصا حسین (علیه السلام).
دهم: محافظت بر حقوق اخوان و قضای حوایج ایشان.
یازدهم: تدارک نمودن هر چه از مذکورات فوت شده باشد وقتی متنبه شده باشد.
دوازدهم: اخلاق مذمومه مثل کبر و بخل و حسد و نحو آن را از خود سلب کرده، دنبال اخلاق پسندیده مثل حسن خلق و سخا و صبر و غیر باشد.
سیزدهم: ترک منهیات جمله (آنهایی که نهی شده انجام ندهد).
چهاردهم: ترک شبهات که موجب وقوع در محرمات است و گفته اند هر که ادبی را ترک کند از سنتی محروم می شود و هر که سنتی را ترک کند از فرضیه ای محروم می شود.
پانزدهم: در مالایعنی (کارهای بی فایده) خوض ن که موجب قسوت و خسران است.
شانزدهم: کم خوردن و کم ن و کم گفتن را شعار خود ساختن که دخل تمام در تنویر قلب دارد. علیک بقله الکلام و قله الطعام و قله المنام و تبدیلها بذکر الله الملک العلام.
هفدهم: هر روز قدری از قرآن را تلاوت . اقلش پنجاه آیه و تدبر و تامل و خضوع و اگر بعضی از آن در واقع شود بهتر است.
هیجدهم: قدری از اذکار و دعوات ورد خود ساختن در اوقات معینه خصوصا بعد از های فریضه و اگر تواند که اکثر اوقات زبان را مشغول ذکر حق دارد و اگر چه جوارح در کارهای دیگر مصروف باشد - زهی سعادت!
نوزدهم: صحبت عالم و سوال از او و استفاده علوم دینیه به قدر حوصله تا می تواند سعی کند که علمی بر علم خود بیفزاید.
بیستم: با مردم به حسن خلق و مباسطت معا تا بر ی گران نباشد.
بیست و یکم: صدق در اقوال و افعال را شعار خود ساختن.
بیست و دوم: توکل بر حق تعالی در همه امور و نظر بر اسباب نداشتن و در تحصیل رزق اجمال و بسیار به جد نگرفتن در آن و فکرهای دور به جهت آن ن .
بیست و سوم: بر جفای اهل و متعلقان، صبر و زود از جا درنیامدن، و بدخویی ن که هر چند جفا بیشتر می کشد و تلقی بلا بیشتر می کند، زودتر به مطلب می رسد.
بیست و چهارم: امر به معروف و نهی از منکر به قدر وسع و طاقت و دیگران را نیز بر خیر داشتن و غم خواری نمودن و با خود در سلوک شریک ساختن اگر قوت نفسی داشته باشد و الا اجتناب از صحبت ایشان با مدارا و تقیه تا موجب وحشت نباشد.
بیست و پنجم: اوقات خود را ضبط و در هر وقتی از شبانه روز وردی قرار دادن که به آن مشغول می شده باشد تا اوقاتش ضایع نشود.











منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5827




آموزه هایی از دعای ابوحمزه ثمالی

درخواست حذف اطلاعات




دیباچه

دعاهایی که از معصومین علیهم السلام به دست ما رسیده هم دعا و هم آموزش است. یعنی اینکه علاوه بر ارتباط بنده با خداوند، به ما یاد می دهد ویژگی ها و صفات خداوند را و بر پایه این شناخت می آموزد که چگونه با او سخن بگوییم و از او چه بخواهیم، می آموزد که مصالح دنیا و آ ت ما چیست و روابط با خداوند و دیگر انسان ها باید چگونه باشد . از جمله دعاهایی که دارای این خصوصیات است، دعای ابوحمزه ثمالی است. این دعا که از زین العابدین(ع) نقل شده دارای مضامین عالیه عرفانی است که روح خواننده را از گناه و معصیت منزجر و راه امید و سعادت را به او می نمایاند. این دعا گرچه مربوط به ماه رمضان است اما نورانیتی دارد که دنیا و آ ت را روشن و کژی ها را برسته می کند. بی شک انی که عطش قرب به آن یگانه را داشته باشند کوثر ادعیه به ویژه دعای ابوحمزه کامشان را سیراب خواهد کرد و البته مقدمه این حرکت تأمل و شیدن در این دریای بی کران و یافتن مرواریدهای ناب و ارزشمند آن است. ص:6 بر این اساس بر آن شدیم تا گذری بر آموزه های این دعا داشته باشیم و زمینه را برای بهره برداری بیشتر فراهم سازیم. البته این مهم به همت پژوهش گر ارجمند جناب حجت ال محمدحسین امین به وقوع پیوست. ضمن تشکر از زحمات ایشان، امید داریم برنامه سازان و تهیه کنندگان از آن استفاده لازم را ببرند و ما را از پیشنهادات خود بی نصیب نسازند
من الله وفیق اداره کل پژوهش مرکز پژوهش های ی صدا و سیما



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5828




ماه رمضان و بی کرانی رحمت خداوند

درخواست حذف اطلاعات
ماه رمضان و بی کرانی رحمت خداوند دعا ماه رمضان، ماهی است عظیم که خداوند در آن حسنات را می افزاید و گناهان را محو می کند و درجات را بالا می برد. هر در این ماه صدقه دهد خداوند او را می آمرزد و هر در حد توانش نیکی نماید خداوند او را می بخشد. گویند ماه رحمت فرارسیده است. گویند درب های مغفرت الهی بر بندگان باز شده است. گویند اولیای الهی مسرور دیدار یارند. گویند خداوند سفره ضیافتی به وسعت عالم پهن کرده است و تمام مردم اعم از فقیر و غنی، جوان و پیر، عرب و عجم بی هیچ تفاوتی دعوت گشته اند. گویند چشمان خداوند به راه است تا بندگانش را ببیند و با برکات مادی و معنوی سیرابشان کند.



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5829




آنچه از خدا می خواهیم باید در این ماه بگیریم !!

درخواست حذف اطلاعات
آنچه از خدا می خواهیم باید در این ماه بگیریم !! ایمان صادق علیه السلام می فرماید: «رمضان ماهی است که در آن رزق و روزی ها تقسیم می شود اجل ها نوشته می شود پیمانهایی که با خداوند بسته می شود نوشته می شوند و در آن ماه شبی است که هر عملی در آن بهتر از انجام آن عمل در هزار ماه است.» یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان از حیوان حس ت و خداپرستی است؛ زیرا این حس به طور فطری در نهاد آدمی وجود دارد و دعا زبان حال ی است که در برابر عظمت زیبایی لطف محبت قدرت و حکمت خداوند قرار گرفته و این همه صفات والا را ستایش می کند و از دل و جان به نیایش خدا می پردازد. دعا انسان را به خدا نزدیک تر و رابطه او را با خدا محکم تر می کند و سبب می شود انسان برای رسیدن به آنچه به زاری و تضرع از خداوند خواسته خود نیز تلاش و کوشش بیشتری کند. دعا موجب پاکی دل و صفای روح و آرامش ضمیر و دوری از گناه می شود.[1]



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5830




ی که می تواند روزه را تباه کند!!

درخواست حذف اطلاعات
ی که می تواند روزه را تباه کند!! پر خوری ى که همه مردم در همه اعصار مبتلا به آن هستند، عبارت است از شکم از خوردن و آشامیدن، و جنسى که اگر مدتى از این سه چیز پرهیز کنند، و این ورزش را تمرین نمایند، به تدریج نیروى خویشتن‏دارى از گناهان در آنان قوت مى‏گیرد روزه داری در ماه رمضان همچون سایر عبادات و احکام الهی دارای شرایط زمانی و آداب خاصی است و ادای آن بر هر فرد مکلف [غیر مریض و مسافر] واجب است. از جمله این آداب می توان به دعا و اذکار وارده در خصوص سحرها و وقت افطار[1] افطار دادن به فرد روزه دار[2] و... اشاره نمود. در خصوص علت امر به روزه در این ماه از رضا علیه السلام سوال شد ایشان فرمودند: «برای آن است که انسان ها درد گرسنگی و تشنگی را درک کنند. زیرا زمانی که گرسنگی و تشنگی به فردی می رسد فرد خاشع ذلیل بیچاره و موجودی عارف و صابر می شود».[3]



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5831




روز مباهله و کنار کشیدن یان نجران

درخواست حذف اطلاعات
روز مباهله و کنار کشیدن یان نجران http://ahlolbait.com/files/u12/471.jpg رسم مباهله در میان اقوام و ادیان مختلف وجود داشت. و آن زمانی بود که تعصب و حق ناپذیری راه را بر استدلال می بست. آنگاه دو طرف، گفتگو را کنار می گذاشتند و دست به دعا بر می داشتند و از خدا می خواستند تا دروغگو را رسوا سازد عذابش را بر او نازل نماید. یان نجران اگر چه در گفتگو مغلوب استدلال رسول خدا (ص) شدند اما از پذیرش حق رویگردان شدند. چنین بود که رسول خدا (ص) به فرمان خدا آنها را به مباهله دعوت نمود. «فَمَنْ حآجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْنآءَنا وَ أَبْنآءَکُمْ وَ نِسآءَنا وَ نِسآءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْکاذِبین »؛ پس هر با تو درباره او (عیسی) پس از دانشی که بر تو آمده ستیز کند، پس بگو: بیایید فرزندان ما و فرزندان شما و ن ما و ن شما و جانهای ما و جانهای شما را بخوانیم سپس مباهله (دعا و زاری) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار بدهیم. روز واقعه دیدند که رسول خدا (ص) همراه با 4 نفر دیگر به میعادگاه می آیند. فاطمه آمد تا تأویل «نِسآءَنا» باشد. حسن و حسین (ع) آمدند تا مظهر « أَبْنآءَنا» باشند و علی (ع) آمد تا جان (ص) و مظهر «أَنْفُسَنا» باشد. اسقف نجران باد دیدن چهره نورانی پاکان روزگار پا پس کشید و گفت:«چهره هایی را می‏بینم که اگر از خدا بخواهند که کوه را از جای خود بکَند، کوه کنده می‏شود، با آنان مباهله نکنید که هلاک می‏شوید و تا روز قیامت یک نصرانی در روی زمین پیدا نمی‏شود» ویژه نامه: روز مباهله قرار شد دو طرف تن به احتجاج دهند که دین مردم خود را مگر رواج دهند قرار شد همگی با ان خود باشند مگر علاج به یک زخم لاعلاج دهند نبرد شک و یقین بود و باز، اهل یقین بنا نبود به اهل لجاج باج دهند به حکم امر «تعالوا ...» قرار بود آن روز یان همه پایان به یک لجاج دهند و در قبال تمام مخالفتهاشان به رسم روز، به اهل یقین اج دهند شعاع نور حقیقت به هر طرف می رفت که از حجاز به نجرانیان سراج دهند جهان به نور تو وابسته است، ای خورشید خوشا که با «تو» به اهلِ تو تخت و تاج دهند شاعر:مطهره عباسیان منبع: سید مهدی خ , موج همراه



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5811




آیاتی از قرآن در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها

درخواست حذف اطلاعات
آیاتی از قرآن در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها http://ahlolbait.com/files/u12/257_0.jpg 1- «وَ آتِ ذَالقُرْبی حَقَّهُ وَالمِسْکِینَ وابْنَ السَّبِیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً» «و حق خویشاوندان و مسکین و در راه مانده را ادا کن و هیچ اسرافکاری مکن»[1] تأویل ذی القربی، حضرت فاطمه زهرا «علیها السلام» است. [2] 2- «وَ أْمُرْ اَهْلَکَ بِالصَّلوةِ واصْطَبِرْ عَلَیْها....» «(ای !) ان خود را به فرمان ده و بر آن شکیبایی کن» [3] تأویل اهلک، حضرت المؤمنین علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام است. [4] 3-«... وَ هُمْ فِیما اشْتَهَتْ اَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ» «و آنان در بهشتی که هر چه بخواهند برایشان آماده است جاودانه اند» [5] تأویل هم... حضرت فاطمه زهرا «علیها السلام» و فرزندان و شیعیان و دوستان اوست. [6]



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5812




محبت علی (ع) در قرآن و سنت

درخواست حذف اطلاعات
محبت علی (ع) در قرآن و سنت http://ahlolbait.com/files/u12/441.jpg حب علی در قرآن قرآن سخن ان گذشته را که نقل می‏ کند: می ‏گوید همگان گفتند:«ما از مردم مزدی نمی‏ خواهیم، تنها اجر ما بر خداست‏» .اما به پیغمبر خاتم خطاب می‏ کند: قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی [1] . بگو از شما مزدی را درخواست نمی‏ کنم مگر دوستی خویشاوندان نزدیکم. اینجا جای سؤال است که چرا سایر ان هیچ اجری را مطالبه ن د و نبی اکرم برای رس ش مطالبه مزد کرد، دوستی خویشاوندان نزدیکش را به عنوان پاداش رس از مردم خواست؟ قرآن خود به این سؤال جواب می‏ دهد: قل ما س کم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله [2] بگو مزدی را که درخواست چیزی است که سودش عاید خود شماست.مزد من جز بر خدا نیست. یعنی آنچه را من به عنوان مزد خواستم عاید شما می‏ گردد نه عاید من.این دوستی کمندی است‏ برای تکامل و اصلاح خودتان. این اسمش مزد است و الا در حقیقت ‏خیر دیگری است که به شما پیشنهاد می‏ کنم، از این نظر که اهل البیت و خویشان پیغمبر مردمی هستند که گرد آلودگی نروند و دامنی پاک و پاکیزه دارند(حجور طابت و طهرت)، محبت و شیفتگی آنان جز اطاعت از حق و پیروی از فضایل نتیجه‏ ای نبخشد و دوستی آنان است که همچون ا یر، قلب ماهیت می ‏کند و کامل ساز است. مراد از«قربی‏» هر که باشد مسلما از برجسته ‏ترین مصادیق آن علی علیه السلام است. ف رازی می‏ گوید: «زمخشری در کشاف روایت کرده:«چون این آیه نازل گشت، گفتند:یا رسول الله! خویشاوندانی که بر ما محبتشان واجب است کیانند؟ فرمود:علی و فاطمه و پسران آنان‏» . از این روایت ثابت می‏ گردد که این چهار نفر«قربای‏» پیغمبرند و بایست از احترام و دوستی مردم برخوردار باشند، و بر این مطلب از چند جهت می‏ توان استدلال کرد: 1.آیه الا المودة فی القربی . 2.بدون شک پیغمبر فاطمه را بسیار دوست می‏ داشت و می ‏فرمود:«فاطمه تن من است. بیازارد مرا هر چه او را بیازارد» و نیز علی و حسنین را دوست می‏ داشت، همچنانکه روایات بسیار و متواتر در این باب رسیده است. پس دوستی آنان بر همه امت واجب است [3] . «مرتضی مطهری»



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5813




ویژه نامه روز دوم ماه مبارک رمضان

درخواست حذف اطلاعات

میهمانی شد شروع ای عاشقان
نورحق کرده طلوع ای عاشقان




(♥)█(♥)ویژه نامه ماه مبارک رمضان(♥)█(♥)







قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم

مَنْ مَنَعَهُ الصَّوْمُ مِنْ طَعَامٍ یَشْتَهِیهِ کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُطْعِمَهُ مِنْ طَعَامِ الْجَنَّةِ وَ یَسْقِیَهُ مِنْ شَرَابِهَا

حضرت محمد که درود خداوند بر او و اهلش باد فرموده اند :

ى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقه ‏اش باز دارد برخداست که به او
از غذاهاى بهشتى بخورانند و از هاى بهشتى به او بنوشاند.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 40 ، ص 331 ، ح 13








منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5814




ویژه نامه روز دوم ماه مبارک رمضان

درخواست حذف اطلاعات



حدیث رمضان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم :

ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون.

اکرم که سلام و درود خدا براو و خاندانش باد فرمودند:

براى بهشت درى است‏ بنام (ریان) که از آن فقط
روزه داران وارد مى‏ شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح‏31.




منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5815




2نکته طلایی برای تلاوت قرآن در ماه رمضان

درخواست حذف اطلاعات
2نکته طلایی برای تلاوت قرآن در ماه رمضان تلاوت هر ساله، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان جامعه ی ما توجه ویژه ای به قرآن مبذول می دارد. «لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»[1] از تلاوت آیات وحی تا شرکت در جلسات ختم قرآن. رسانه های عمومی هم تلاش می کنند با پخش برنامه های قرآنی در این اقبال فراگیر سهیم شده و با پخش جلسات و محافل قرآنی شور و نشاط بیشتری را در بین مردم ایجاد نمایند. تمام این برنامه های مذکور خوب و مفید است و امید است که تلاش همه انی که به هر نحوی در مسیر قرآن گام بر می دارند، و در خدمت کتاب آسمانی هستند، در درگاه حضرت احدیت مأجور و سبب تقرب باشد. ز سرّ غیب آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره درین حرم دارد با این حال همواره جای تامل در کارها وجود دارد و چه بسا ما بتوانیم با آسیب شناسی صحیح از اوقاتی که در محضر قرآن به سر می بریم استفاده بیشتری بنماییم. چه ماه رمضان هایی که گذشت و ما در عین اینکه قرآن خو م و احیانا موفق به چند بار ختم کتاب الهی هم شدیم، اما بهره لازم را نبردیم؛ دلمان به نور قرآن روشن نشد و از هدایتش طرفی نبستیم. شیاطین دوباره پس از ماه رمضان به سراغ ما آمدند و غفلت ها و کدورت های باطنی ادامه یافت. چرا؟ آیا تا کنون از خود پرسیدیم که واقعا چرا چنین می شود؟



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5816




امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق

درخواست حذف اطلاعات
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق در ماه مبارک رمضان، ساعت ها و حتّی ثانیه ها ارزشی فوق حدّ تصور پیدا می کند، مطلب بسیار مهمّ و اساسی که در مورد ماه رمضان باید به آن توجّه داشت آن است که آنچه به زیبایی این ماه خوب خدا افزوده، و طراوت و تازگی بیشتری به آن می بخشد، حسن خلق و رفتار نیکی است که روزه دار محترم در این ماه از خود به نمایش می گذارد.
ماه رمضان ماه میهمانی خدا فرارسید. ماهی که ابر رحمت الهی به طور ویژه بر سر بندگان سایه افکنده، و آن خالق مهربان با سخاوتی مثال زدنی، سفره پر خیر و برکتش را به روی بندگانش گشوده است، و با آهنگ زیبای قرآن و دعا و راز و نیاز شبانه، شوق و نشاطی مثال زدنی را در اعماق جان مۆمنین ایجاد نموده است .



منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5817




ویژه نامه روز دوم ماه مبارک رمضان

درخواست حذف اطلاعات



سحر بخیز تجدید وضو کن
به آب توبه خود را شستشو کن

اگر خواهی شوی پاک از پلیدی
به درگاه خدای خویش رو کن

به شکر نعمتش تا می توانی
لبت را آشنا با ذکر او کن

در رحمت به رویت کرده حق باز
به او رو آور و دفع عدو کن

گدای درگه حق شو به عالم
گ گر کنی با آبرو کن

هرآنچه درد دل داری به عالم
سحر با حقتعالی گفتگو کن

اگر خواهی تو فیض از محضرحق
از او توفیق طاعت آرزو کن






منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5818




اعمال روز دوم

درخواست حذف اطلاعات





اعمال روز دوم

شب دوم :

چهار رکعت

در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره قدر

ثواب :

حضرت علی(ع) :

خدای تعالی تمام گناهان او را می آمرزد
و رزقش وسیع می شود و کفایت کرده می شود کار سالش




منبع : http://kanoonemamhassan.blogfa.com/post/5819