وبلاگهای رنگارنگ

مهدویت

آخرین پست های وبلاگ مهدویت به صورت خودکار از بلاگ مهدویت دریافت و با درج منبع نمایش داده شده است. در صورتیکه به محتوای منتشر شده معترض بوده و یا محتوای پست های نمایش داده شده نا مناسب و شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



آیا این صحیح است که قبل از ظهور زمان عراق و فلسطین به دست ایرانیان آزاد می شود؟؟

درخواست حذف اطلاعات
در جواب این سوال باید عرض نماییم که، پس از تفحّص و جستجو روایتی که بیانگر چنین مطلبی باشد به دست نیامد. اما روایاتی وجود دارد که این معنا را تأیید می کند: 1. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله فرمود: روزگاری پدید خواهد آمد که مردم «عجم» بر عراق و شامات غلبه نموده و تسلط پیدا خواهند کرد.(1)
2. باقر علیه السّلام : نیروهایی با پرچم سیاه از اسان قیام کرده وارد کوفه می شوند.(2)
3. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله : خداوند قدرت شما را (مسلمانان) از عجم ها قرار می دهد و بر عرب ها تسلط پیدا کرده دارائی های آن ها را می برند.(3)
از این روایات فهمیده می شود که تسلّط عجم که منظور ایرانیان هستند، بر عراق و فلسطین اتّفاق خواهد افتاد. 1. سید بن طاووس، نشانه های ظهور، ترجمه ایت اللهی، انتشارات جهان آراء، ص 395.
2. مقدسی سلمی، یوسف، عقدالدر فی اخبار مهدی المنتظر، قاهره، انتشارات عالم الفکر، ص129.
3. دیلمی، ابو شجاع، فردوسی الاخبار، دارالکتب العلمیة، ص 366، ج 5.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/190




پیرامون حضرت خضر علیه السلام

درخواست حذف اطلاعات
روایات فراوانی وجود دارد که مطابق این روایات می فهمیم که حضرت حضر در قید حیات هستند و همراه با زمان علیه السّلام ظهور خواهند کرد و دارای عمر طولانی هستند. در بین شیعه و سنّی همه اتّفاق نظر دارند که حضرت خضر زنده است، علاوه بر مسلمین اهل کتاب نیز چنین عقیده را دارند و خضر را زنده می دانند.(1) در روایتی از صادق علیه السّلام نقل شده «خداوند عمر بنده صالح خود خضر، را برای این طولانی نکرد که او را نبوت داده و یا کت بر وی نازل گرداند و یا شریعت او شرایع دیگر را نسخ کند و یا اینکه او را مردم معین کرده و آنها را م م ساخته از وی متابعت کنند. بلکه پروردگار متعال چون می دانست عمر حضرت قائم در غیبت به طول خواهد انجامید و مردم غیبت او را برای طول مدت غیبتش انکار می کنند، لذا عمر حضرت خضر را طولانی کرد تا مؤید طول عمر حضرت قائم گردد و حجت و برهان مع ن در انکار این موضوع باطل شود و حجت بر مردم تمام شود».(2) در نتیجه طبق آیه قرآن و روایات معصومین علیهم السّلام حضرت خضر سلام الله علیه زنده می باشد و به هنگام ظهور خواهند آمد. لذا تا زمانی که رجعت صورت پذیرد ایشان در قید حیات هستند. پاورقی:
1 عطاری، عزیزالله، زندگانی چهارده معصوم، تهران، انتشارات یه، چاپ اول، 1390ق، ص603.
2 همان، ص557.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/191




در کتاب مهدی در قرآن می نویسد در زمان ظهور و گرگ با هم انس دارند پس روزی آنها چه می شود که بد

درخواست حذف اطلاعات
در جواب این سوال باید به دو نکته رامورد موجه قرار داد که اولاً مطابق جستجویی که در روایات صورت گرفت این حدیث از ناحیه معصومین بیان نشده است. ثانیاً این حدیث تنها در منابع روایی اهل سنّت وجود دارد و در کتب شیعه چیزی تحت این عنوان وجود ندارد. بنابراین اصل وجود این روایت از پیشوایان معصوم قطعی نمی باشد. ثالثاً فرضا که این حدیث از ناحیه معصومین نقل شده باشد، توضیح این روایت آن است که چنین احادیثی بیشتر جنبه ی کنایی دارد. به بیان دیگر ما یک منطوق حدیث داریم که منظورمان همان الفاظ ظاهری و معنای ظاهری آن حدیث می باشد و یک مفهوم حدیث داریم که این عبارت است معنایی که به ظاهر در کلام بیان نشده است و در بطن کلام وجود دارد. در حدیث که می فرماید گرگ و در کنار هم زندگی می کنند بیانگر این است که در حکومت زمان سلام الله علیه امنیّتی پایدار و فراگیر وجود دارد و به معنای حقیقی عد تحقق پیدا می کند. این حدیث از ابن عباس نقل شده و اصل حدیث به این شرح است: «عن ابن عباس: حتی یأمن الشاة و الذئب و البقره و الأسد و الإنسان و الحیّه و حتی لا تقرض فأرة جراباً».(1)
پس با توجه به اینگونه روایات می فهمیم، مهمّ مفهوم احادیث است و آن وجود امنیت پایدار در آن حکومت است در حالی که پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) شرایط ناامنی بر جهان چیره شده بود، و یکی از بنیادی ترین کارهای آن حضرت، بازگرداندن امنیت به جامعه است. پاورقی: 1. طبسی، نجم الدین، چشم انداز بر حکومت حضرت مهدی(عج)، ص240 به نقل از: بحارالانوار و سنن بیهقی.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/192




آیا زمان ظهور و گرگ با هم مانوس می شوند؟؟

درخواست حذف اطلاعات
در جواب این سوال باید به دو نکته رامورد موجه قرار داد که اولاً مطابق جستجویی که در روایات صورت گرفت این حدیث از ناحیه معصومین بیان نشده است. ثانیاً این حدیث تنها در منابع روایی اهل سنّت وجود دارد و در کتب شیعه چیزی تحت این عنوان وجود ندارد. بنابراین اصل وجود این روایت از پیشوایان معصوم قطعی نمی باشد. ثالثاً فرضا که این حدیث از ناحیه معصومین نقل شده باشد، توضیح این روایت آن است که چنین احادیثی بیشتر جنبه ی کنایی دارد. به بیان دیگر ما یک منطوق حدیث داریم که منظورمان همان الفاظ ظاهری و معنای ظاهری آن حدیث می باشد و یک مفهوم حدیث داریم که این عبارت است معنایی که به ظاهر در کلام بیان نشده است و در بطن کلام وجود دارد. در حدیث که می فرماید گرگ و در کنار هم زندگی می کنند بیانگر این است که در حکومت زمان سلام الله علیه امنیّتی پایدار و فراگیر وجود دارد و به معنای حقیقی عد تحقق پیدا می کند. این حدیث از ابن عباس نقل شده و اصل حدیث به این شرح است: «عن ابن عباس: حتی یأمن الشاة و الذئب و البقره و الأسد و الإنسان و الحیّه و حتی لا تقرض فأرة جراباً».(1)
پس با توجه به اینگونه روایات می فهمیم، مهمّ مفهوم احادیث است و آن وجود امنیت پایدار در آن حکومت است در حالی که پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) شرایط ناامنی بر جهان چیره شده بود، و یکی از بنیادی ترین کارهای آن حضرت، بازگرداندن امنیت به جامعه است. پاورقی: 1. طبسی، نجم الدین، چشم انداز بر حکومت حضرت مهدی(عج)، ص240 به نقل از: بحارالانوار و سنن بیهقی.




منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/193




کوفه مقرّ حکومت...

درخواست حذف اطلاعات
یکی از ویژگی هایی که برای حکومت حضرت مهدی سلام الله علیه مطرح شده مقرّ حکومت ایشان می باشد که شهر کوفه به عنوان مرکز حکومت ایشان معرّفی شده است. در فلسفه و دلیل در انتخاب گفته اند که کوفه مکان مقدّسی است و شاید به خاطر همین قداستی که دارد به عنوان مقرّ حکومتی تنها منجی عالم و یگانه مصلح جهانی قرار می گیرد. در روایتی پیرامون قداست این شهر از صادق علیه السّلام می خوانیم: کوفه باغی از باغ های بهشت است در آن قبر نوح و ابراهیم و... قبر سید اوصیاء المؤمنین آن جاست.(1) در روایتی دیگر صادق علیه السّلام می فرماید: یک درهم انفاق در کوفه مانند 100 درهم انفاق در غیر کوفه به حساب می آید و دو رکعت خواندن در کوفه 100 رکعت به حساب می آید.(2) همچنین لازم است بدانیم که بی وفایی مردم کوفه در طول تاریخ دلیل نمی شود که در آینده نیز مجدّدا دست به بی وفایی بزنند. به علاوه بی وفایی مردم کوفه در زمان علی علیه السّلام و حسین علیه السّلام دلیل بی اعتبار دانستن آن منطقه نمی باشد چرا که در روایاتی از ائمه اطهار نقل شده که کوفه و اهل آن را مورد مدح قرار می دهند که از آن جمله این روایات می باشند.
عبدالله بن ولید می گوید بر صادق علیه السّلام وارد شدیم در زمان مروان آن حضرت به ما فرمود شما از کجایید (اهل کجایید) ما گفتیم: از اهل کوفه. حضرت فرمود: نیست سرزمینی از سرزمین ها و شهری از ا که بیشتر از اهل کوفه به ما محبت داشته باشد(3)
در روایت دیگری از صادق علیه السّلام نقل شده که حضرت فرمود:
ولایت ما بر آسمان ها و زمین و کوه ها و ا عرضه شد و هیچ کدام ولایت ما را چون اهل کوفه قبول ن د.(4)
بر اساس این روایات معلوم می شود بی وفایی گروهی خاصی باعث نمی شود که در تمام زمان ها اهالی یک شهر متهم به بی وفایی گردند. بلکه در هر زمانی باید اهل آن جا را به مقتضای آن زمان مورد امتحان قرار داد تا معلوم شود آیا مؤمنان راسخی در اه خود هستند یا نه. پاورقی: 1. ر.ک: قمی، عباس، سفینة البحار، دار الاسوه، چ سوم، 1422، ج7، ص544.
2. ر.ک: همان، ص 546، به نقل از بصائر الدرجات.
3. ر.ک: همان، ص 544، به نقل از فرحة النحری.
4. ر.ک : همان، ص 543، به نقل از کامل ا یارة.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/194




رجعت حسین علیه السلام

درخواست حذف اطلاعات
یکی از مسلّمات، رجعت حسین علیه السّلام پس از وقوع ظهور زمان سلام الله علیه می باشد. که در این رابطه احادیث فراوانی نقل شده است چنانکه شیخ حرّ عاملی به نقل از تفسیر علی بن ابراهیم قمی می نویسد: «... خدا ان را از نسل حسین ـ علیه السلام ـ قرار (داده) و پس از مرگ او را به دنیا بر می گرداند و یاریش می کند تا دشمنانش را بکشد. و سلطنت روی زمین را به او خواهد داد.»(1) در بسیاری از روایات حسین(ع) به عنوان نخستین رجعت کننده معرقی شده است. سعد بن عبدالله در کتاب «مختصر البصائر» از معلی بن خنیس و زید شحام نقل می کند که گفتند: حضرت صادق علیه السّلام فرمود: «اوّل ی که در رجعت بر می گردد حسین علیه السّلام است، به قدری در دنیا بماند که ابروهایش روی چشمانش را بگیرد»(2) بنابراین روایات رجعت سیدال و حکومت ایشان بر جهانیان ثابت گردید منتهی پیرامون مدّت زمان دوران حکومت ایشان روایات متعدّدی بیان شده است. گروهی از این روایت دوران حکومت ایشان را به طور مطلق طولانی و بلند بیان می کنند که روایات فوق از این دسته می باشد. در طرف مقابل برخی روایات مدت مشخصی را برای حکومت آن حضرت بیان می کند که زمان واحدی را معلوم نمی کنند بلکه هر کدام از این روایات بیانگر مدّت خاصّی هستند. به طور مثال به چند روایت اشاره می نماییم.
1- چهل هزار سال، از جعفر صادق(ع) نقل شده است که: «مدت فرمانروایی حسین(ع) چهل هزار سال است.(3).
2- سیصد و نه سال، علامه مجلسی در کتاب رجعت می نویسد: «در روایتی وارد شده است که حضرت حسین(ع) بعد از حضرت صاحب الامرعلیه السّلام سیصد ونه سال پادشاهی روی زمین خواهد کرد.»(4)
3- چهل سال، در منتخب البصائر نقل شده است که جعفر صادق(ع) فرمودند: «اول ی که در رجعت بر می گردد حضرت حسین بن علی-علیهما السلام- است و مدت چهل سال در زمین مکث خواهد کرد.(5)
خوب است بدانیم که آنچه که پیرامون رجعت جزء ضروریّات مذهب است، اعتقاد به اصل رجعت و نیز حکومت ائمه علیهم السّلام در آن دوره است ولی اعتقاد به جزئیات رجعت و مدت زمان حکومت آن بزرگواران از جمله ضروریات مذهب محسوب نمی شود. پاورقی: حر عاملی، محمد بن حسن، الایقاط من الهجعه بالبرهان علی الرجعة، ترجمه احمد جنتی، قم، المطبعة العلمیة، 1341، ص 345.
2. حر عاملی، پیشین، ص 358.
3. مجلسی، محمدباقر، رجعت، تهران، انتشارات رس قلم، چاپ اول، 1368، ص 102.
4. خادمی ، محمد، رجعت، تهران، موسسه نشر و تبلیغ، چاپ اول، 1365، ش، ص190. به نقل از تفسیربرهان، ج2، ص408.
5. مجلسی، محمدباقر، پیشین، ص104.
6. اصفهانی، سید محمد مهدی، بیداری امت در اثبات رجعت، ترجمه ابوالقاسم سحاب، انتشارات علمی، چاپ اول، 1331، ص37.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/195




آیا صحیح است که ابن ملجم مرادی به هنگام رجعت به دنیا بر می گردد؟

درخواست حذف اطلاعات
بر اساس روایات رجعت افراد یبه دنیا رجعت می کنند که یا مؤمن خالص و یا مشرک محض باشند.(1) همچنین برخی از دشمنان و معاندان ائمه علیهم السّلام که در دشمنی حد و مرزی نشاخته اند به هنگام ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف جهت انتقام گرفتن از آنها زنده می شوند.(2)
بنابراین، اساس رجعت بر این است که مؤمنین خالص و کفّار محض در زمان حضرت مهدی ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ زنده می شوند. امّا در خصوص زنده شدن ابن ملجم مرادی ـ ملعون ـ مطلب و یا روایت خاصی بدست نیامد. هر چند احتمال دارد روایات عمومی رجعت که شامل ظالمان و کافران محض است. او را نیز در بر گیرد و هم چنین با عنایت به روایاتی که مهدی ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ را منتقم می خوانند، این احتمال هست که برای انتقام گیری از او دوباره زنده گردد. پاورقی: 1. مجلسی، محمدباقر، مهدی موعود، ترجمه علی دوانی، انتشارات دارالکتب ی، 1381، ص1186.
2. تفسیر نور الثقلین، قم، انتشارات اسماعیلیان، ج4، ص101.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/196




مساجد اربعه!

درخواست حذف اطلاعات
یکی از امورری که پس از ظهور زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاق می افتد، ت یب مساجد توسط ایشان می باشد. باید توجه داشت که منظور از ت یب مساجد، همه ی مساجد نمی باشد بلکه آن دسته از مساجدی که موجب انحراف و گراهی مردم می باشند. به طور مثال در روایات آمده است که: «اذا قام القائم دخل الکوفة و امر بهدم المساجد الاربعة: وقتی که قائم قیام می کند داخل کوفه می شود و امر می کند که مساجد چهارگانه را اب کنند».(1) این که این مساجد چهار گانه کدام مساجد هستند و چرا حضرت دستور به ت یب آنها می دهند، به نظر می رسد که منظور همان چهار مسجدی است که لشگریان یزید پس از واقعه ی عاشورا و پس از به شهادت رساندن سیدالشّهدا علیه السّلام، به شکرانه قتل در کوفه ساختند. ناگفته نماند که این مساجد در زمان فعلی موجود نیستند ولی این احتمال وجود دارد که پیش از ظهور حضرت قائم به دست عده ای که از دشمنان اهل بیت علیهم السّلام هستند، تجدید بنا شوند. این مساجد در حدیثی از باقر علیه السّلام مورد اشاره قرار گرفته اند، آنجا که حضرت می فرمایند: «جددت اربعة مساجد بالکوفة فرحا لقتل الحسین علیه السّلام : مسجد الاشعث و مسجد جریر، مسجد سماک، مسجد شبث ابن ربعی. در کوفه به شکرانه قتل حسین علیه السّلام چهار مسجد ساخته شد: مسجد شعث، مسجد جریر، مسجد سماک، مسجد شبث ابن ربعی».(2)
1. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، بیروت، داراحیاء راث العربی، چاپ سوم، 1403ق، ج52، ص333.
2. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب ال یه، چاپ سوم، 1367ش، ج3، ص490.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/197




آیا حضرت مهدی در آ ا مان متولد می شود؟

درخواست حذف اطلاعات
علمای شیعه همواره بر این باور بودند که دوازدهمین اختر تابناک ت در قید حیات بوده و تولّد ایشان امری مسّلم و پذیرفته شده می باشد. عسکری (علیه السّلام) قبل از ولادت فرزندش حضرت مهدی (عج)،از ولادت حضرت خبر داده بود، از جمله به اش «حکیمه خاتون»فرمود: در شب پانزدهم شعبان فرزندم مهدی از نرگس خاتون متولد می شود. در روایتی اسحاق بن یعقوب می گوید: از عثمان بن سعید شنیدم که می گفت: مردِی از اهل عراق نزد من آمد و مالی را برای (ع) آورد، حضرت آن را پس داد و فرمود: حق پسر عمویت را که چهارصد درهم است، از آن بپرداز. آن مرد مبهوت و متعجب شد و حساب اموال خود را بررسی کرد و معلوم شد که پسر عمویش چهارصد درهم از او طلب دارد. آن را برگرداند، سپس مبلغ باقی مانده را تسلیم حضرت نمود و حضرت پذیرفت.(1) ولی عده ای از علمای اهل سنت بر این باور هستند که زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف هنوز متولد نشده و در دوران آ ا مان به دنیا می آید و پس از آن ظهور خواهد کرد. این عقیده مورد پذیرش اکثر علمای اهل سنت می باشد و در کتب آنها این اعتقاد آنها به وفور به چشم می خورد. .................. 1.برای نمونه به کافی مراجعه شود: (کتاب الحجه ، باب الاشاره والنص الی صاحب الدار(ع) ، حدیث2) ج1 ، ص328 ، چاپ چهارم ، ناشر: دار الکتب الإسلامیة ، تهران ، سال 1407 ق.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/198




مگر زمان فرزند دارد که به او ابوالقاسم می گوییم؟

درخواست حذف اطلاعات
کنیّه ابوالقاسم که به زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف نسبت می دهند، مست م این نیست که حضرت مهدی سلام الله علیه فرزندی داشته باشند. زیرا اقوام عرب معمولا برای هر فردی از اعراب، اسم، کنیه و لقب معلوم می کنند. اسم برای نامیدن هر فردی می باشد و لقب بیانگر خصوصیّت و ویژگی و صفت ممدوح یا مذموم در فرد می باشد مثل صادق، کاذب، امین، خائن و کنیه که برای احترام و تکریم به کار می رود و اغلب با کلمه «ام» یا «اب» و گاهی با کلمه «ابن» و «بنت» شروع می شود مثل ابوالحسن، ام لیلا، ام کلثوم، ابن حاجب و بنت الهدی و... در مورد ائمه ـ علیهم السّلام ـ و به دلیل عرب بودن این بزرگواران، هر سه مورد بالا برایشان وجود دارد. بنابراین اگر ی کنیه اش ابوفاضل یا ابوالفضل است به این معنا نیست که حتما فرزندی به نام فاضل یا فضل دارد هر چند معمولا چنین است، بلکه در برخی موارد به خاطر فال خیر، کنیه ای برای ی گذاشته می شود مثلا فردی که کنیه اش ابوالفضل می باشد از همان کودکی این عنوان را انتخاب می کنند و فال خیری می زنند که خدا فرزندی به نام فضل به او عطا کند و یا به این امید چنین عنوانی را انتخاب می کنند که صاحب فضل و احسان گردد. پس کنیه داشتن دلیل بر فرزند داشتن نیست چنانکه یکی از دختران علی ـ علیه السلام ـ کنیه اش ام کلثوم است. پاورقی: 1. امینی، ابراهیم، دادگستر جهان، شفق، 1373ش، ص205. جزیره خضرا، ص50. الذریعه، ج5، ص106.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/199




انقلاب ی ایران

درخواست حذف اطلاعات
با توجه به روایاتی که در مورد عصر ظهور بیان شده است به خوبی می فهمیم که انقلاب شکوهمند ایران مقدّمه ای برای ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می باشد. برای آشنایی با این روایات دو نمونه از آنها را ذکر می کنیم هر چند تعداد آنها بیشتر می باشد. 1. اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «خداوند متعال در شب معراج به من فرمودند: یا محمّد از جمله عطاهایی که به تو مرحمت فرموده ایم آن است که یازده مهدی از نسل تو می باشند و آ آن ها ی است که عیسی بن مریم پشت سر او می خواند و به وسیلة او زمین پر از عدل و داد می گردد. عرض این چه وقت ظاهر می شود، پروردگار متعال علایمی را فرمود، از جمله: (و وج رجلٍ من ولد الحسین ابن علی) مردی از اولاد حسین پیش از ظهور حضرت مهدی قیام و انقلاب خواهد نمود.(2) 2. صادق علیه السّلام : خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام قائم مقام حضرت ولی عصر می گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می گردد و آن گاه قائم ظهور می کند 1. صحیفة نور، ج 21، ص 180.
2. صدوق، کمال الدین و اتمام النعمة، با تحقیق علی اکبر ، چاپ ی، ج 1، ص 283. 3. سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، حدیث 4088. و عقد الدرر، ص کتب جهت مطالعه بیشتر: عصر ظهور علی کورانی اینده سازان ظهور انقلاب جهانی حضرت مهدی، سید اسدالله هاشمی



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/162




دعا برای زمان

درخواست حذف اطلاعات
یکی از وظایف عاشقان حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف این است که در دوران غیبت برای تعجیل فرج ایشان دعا کنند. عصرعلیه السّلام در توقیعی که خطاب به «اسحاق بن یعقوب» صادر شده می فرمایند: «و اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج، فإنّ ذلک فرجکم» برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج شما در آن است. به همین خاطر دعاهای مختلفی برای تعجیل در فرج به ما رسیده است که هر فردی بنابر توفیقی که خداوند به او می دهد و همچنین به مقدار تلاش او باید دست به دعا برداشته و از خداوند متعال تعجیل فرج عصرعجّل الله تعالی فرجه الشّریف را بخواهد اکنون به برخی از دعاهای وارده اشاره می کنیم که تاکید بیشتری بر خواندن آنها شده است. 1. دعای عهد در صبحگاهان، در فرازی از این دعا آمده است: «... اللّهم ارنی الطّلعة الرشیدةَ و الغرّةَ الحمیدةَ و اکْحُل ناظری بنظرة منّی الیه و عجّل فرجه و سهّل م جه...». خداوندا آن چهره زیبای رشید را به من بنمای و از غیبت آشکار کن و دیده ام را روشن ساز و فرج حضرتش را نزدیک و وجش را آسان فرما. 2. بعد از صبح نیز از مواقعی است که دعا برای تعجیل فرج تأکید بیشتری شده است و در روایت آمده است پس از صبح پیش از آنکه حرف بزند صد بار این دعا را بخواند: «یا ربّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرج آل محمّدوأعتق رقبتی من النّار» پروردگارا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و گشایش کار آل محمّد را زودتر برسان و گردنم را از آتش رهایی ببخش.
3. در قنوت این دعا نجوا شود: «... اللّهم انّا نشکو إلیک فقْدَ نبیّنا و غَیْبَةَ إمامنا و قلّةَ عددنا و کثرة أعدائنا و تظاهُرَ الأعداء علینا و وقوع الفتن بنا ففرّج ذلک اللّهم بِعَدْلٍ تظهِرَهُ و إمام حقٍّ نعرفُهُ اله الحقّ آمین یا ربَّ العالمین. 1. کتبا الغیبه طوسی 2.مصباح ا ائره، ابن طاووس 3. مکیال المکارم، سید محمّد تقی اصفهانی



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/163




خواست مردم چقدر در ظهور موثر است؟

درخواست حذف اطلاعات
هدف اصلی زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف از قیام به خود ایجاد عدل و قسط و اجرای کامل احکام ی در سراسر جهان می باشد. بنابراین زمانی ایشان ظهور خواهد کرد که مردم جهان مشتاقانه خواهان آن بزرگوار باشند در قرآن کریم خداوند می فرماید:«خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر خودشان بخواهند» یعنی خداوند به مردم عقل و درک داده و آنها وضعیت خود را تعیین می کنند. به همین خاطر ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف وابسته به انتخاب و خواست خود مردم است و این یکی از سنّت های الهی است که تغییر نخواهد کرد. بنابراین شرط اصلی ظهور خواسته مردم می باشد. از طرفی دیگر پس از استقرار حکومت جهانی حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ایشان درصدد ترویج عد و اجرای قوانین ی می باشد و در این راه عظیم خود، حضرت به تنهایی قادر به اداره همه امور نیست. بنابراین برای کارهای خود نیاز به یاران و سربازان کاربلد دارد. لذا آن حضرت به کارگزاران و حاکمان نیاز دارد تا به واسطه آن ها دنیا را اداره کند، حال شما تصور کنید کل دنیا حاکم می خواهد، همه کشور ها و همه استان ها و همه شهر ها و روستا ها نیازمند مدیران لایق و مومن اند و این خود مجموعه ای از نیروهای توانمند و با اخلاقی را می طلبد. دادگستر جهان ابراهیم امینی نگین آفرینش مهدی حائری



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/165




نقش مردم در قیام مهدوی

درخواست حذف اطلاعات
هر نهضت و انقل زمانی می تواند به هدف خود دست یابد که مردم خواستار آن انقلاب باشند و افکار عمومی به همراه این نهضت باشد. در غیر اینصورت انقلاب ش ت خواهد خورد و به نتیجه ی مطلوب دست نخواهد یافت. نهضت و قیام جهانی حضرت مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه الّشریف نیز، نیازمند به فراهم شدن این زمینه دارد یعنی تا زمانی که مردم این قیام را بپذیرند، امیدی به پیروزی و به ثمر نشستن این قیام وجود ندارد. انقلاب حضرت، انقل کوچک و جزئی نیست بلکه یک انقل جهانی و فراگیر است. توسط این انقلاب قرار است که تمام اختلاف های نژادی و زبانی دینی زیر یک پرچم قرار گیرند و همه بشر با صلح در کنار هم زندگی کنند. بنابر این می طلبد که خود انسان ها خواستار این هدف باشند و تا نوع بشر به حد کمال نرسد و برای پذیرفتن حکومت حق آماده نگردد مهدی موعود ظهور نخواهد کرد. از صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: «تا زمانی که همه اصناف مردم، به حکومت نرسند، صاحب الامر قیام نمی کند، بدین جهت که پس از تشکیل حکومتش، ی نگوید: اگر ما هم به حکومت می رسیدیم با عد رفتار می کردیم(1) الغیبه، نعمانی، ص 274، بحار الانوار، ج52، ص منبع: دادگستر جهان



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/166




یادگیری فنون جنگی

درخواست حذف اطلاعات
سوالی مطرح است و آن اینکه آیا یادگیری فنون مربوط به تیراندازی و جنگ به نیّت کمک به زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف واجب و ضروری است یا خیر؟؟ در جواب این سوال باید بگوییم که به طور کلّی یاد گرفتن فنون جنگی و نظامی در هر شرایطی لازم است زیرا دفاع از کشور ی در برابر کفر و شرک بدون یادگیری فنون نظامی امکان پذیر نمی باشد. در قرآن مجید می خوانیم: «و آماده سازید برای آنان آنچه در توان دارید از اسباب قدرتمند»(1) . آنچه لازم به ذکر است این می باشد که در هر زمانی انسان باید مطابق جنگ افزارهای به روز آموزش ببینند زیرا در غیر این صورت قطعا پیروزی با دشمن خواهد بود. همچنین لازم است سربازان زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف در کنار یادگیری این موارد بٌعد معنوی خود را نیز تقویت کنند چرا که علاوه بر آمادگی جسمانی و فنون نظامی، روحیه انقل و مهدویّ نیز برای یاری رساندن به حضرت محمّد نیاز می باشد. انفال:60



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/167




عوامل تعجیل و یا تأخیر ظهور

درخواست حذف اطلاعات
همانطور که در قبل فهمیدیم امر فرج ممکن است به تعجیل افتاده و یا اینکه به خاطر مصلحتی به تاخیر در فرج منجر شود. به طور کلی و خلاصه دو امر ممکن است که موجب تعجیل و یا تأخیر در فرج شود. در این خصوص باید بدانیم ظهور زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و حکومت جهانی آن حضرت از نعمت های بزرگ الهی است و ممکن است در اثر گناه و معاصی خصوصا شیعیان به تأخیر بیافتد زیرا گناه و معاصی و غفلت گذشته از حرمت تکلیفی که دارد آثار وضعی و قهری نیز دارد. چنانچه المومنین علیه السّلام در دعای شریف کمیل به پیشگاه خداوند عرض می کند: «اللهم اغفرلی الذنوب ی تغیّر النعم»(1) خدایا ببخش آن گناهانی را که موجب تغییر نعمت ها می گردد و در نعمت ها را می بندد. همانگونه که تقوا و پرهیزکاری و دوری از گناه و معاصی موجب نزول و وفور نعمت های خداوندی می گردد: لو ان اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء و الارض(2) و اگر مردم ا ایمان آورده و به تقوا گرائیده بودند، قطعا برکاتی از آسمان و زمین برایشان می گشودیم. پس یکی از چیزهایی را که باعث محرومیت از نعمت ظهور و تأخیر در آن می گردد گناهان و معاصی و غفلت ما است. و همچنین دعا و نیایش یکی از مهمترین اسباب نزول نعمت هاست. بنابراین دعا و نیایش یکی از اموری است که شرایط فرج را ممکن می سازد و موجب تعجیل در ظهور زمان علیه السلام می شود. البته بدیهی است که این ح یعنی دعاء و تضرع و اضطرار باید همگانی و عمومی باشد و جامعه انسانی باید با جان و دل از مفاسد و معاصی بیزار و به وجود حاکمیّت عدل و داد و دیانت علاقه مند گردند و آن گاه دعا نمایند که در این صورت انشاء الله دعایشان مستجاب خواهد بود. 1.غافر آیه ۶۰ 2.دادگستر جهان آیت الله امینی 3.عصر ظهور علی کورانی 4.مفاتیح الجنان صفحه ۱۱۲ دعای کمیل



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/169




آمادگی های اجتماعی

درخواست حذف اطلاعات
یکی از شرایط اصلی و مهمّ برای ظهور زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف این است که در جامعه آمادگی و شرایط ظهور مهیا گردد. از طرفی مردم باید خواستار این انقلاب و پشتیبانی عمومی آنان از این انقلاب باشد و از طرفی دیگر امکانات اجتماعی و همگانی باید مهیای این قیام باشد. در این مطلب به برخی از این آمادگی های اجتماعی اشاره می کنیم و مختصر توضیحاتی خواهیم داد. 1. آمادگی فکری و فرهنگی: یعنی سطح افکار جوانان باید آنقدر ترقی کند که مرزهای قومی و نژادی از بین برود. قرآن کریم هم شایستگی و صلاحیّت را شرط آن انقلاب دانسته است و می فرماید: «ما در زبور نوشتیم که بندگان شایسته و صلاحیت دار ما قدرت زمین را به دست می گیرند.»(1) پس به یقین حضرت زمانی ظهور می نماید که سطح افکار مردم بالا باشد. 2. آمادگی اجتماعی: زمانی ظهور محقّق خواهد شد که مردم از ظلم و ستم موجود در نظام جهانی خسته شوند و هیچ راه حلی برای مشکلات خود نتوانند پیدا کنند. در این موقع است که خداوند با امر فرج مشکلاتشان را حل خواهد کرد. صادق علیه السّلام فرمود: «تا همه اصناف مردم به حکومت نرسند حضرت مهدی قیام نمی کند برای اینکه وقتی حکومتش را تشکیل داد ی نگوید: اگر ما هم به حکومت می رسیدیم با عد رفتار می کردیم».(2) 3. آمادگی فردی: حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف برای انقلاب خود نیاز به یاران رشید و فداکار دارد زیرا او می خواهد جهانی را اصلاح کند و این مهم قبل از هر چیز نیازمند عناصر آماده و با ارزش انسانی است تا بتواند بار سنگین چنین اصلاحات وسیعی را به دوش بکشند. و این در درجه اول به بالا بردن سطح شه و آگاهی و آمادگی روحی و فکری فرد برای پیاده آن برنامه عظیم نیاز دارد.
صادق علیه السّلام می فرماید: « زمان (عج) ظهور نمی کند، مگر آن که تعداد آنان به ده هزار نفر برسد.»(3) و شیخ حر عاملی می گوید: در روایت است که تعداد کامل زمان (عج) صدهزار نفر است.(4) 1.ذاریات56 .2. بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، ج52، ص 244 3.همان 4. اثبات الهداة، ج 3، ص 578،



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/170




علائم ظهور

درخواست حذف اطلاعات
علائم و نشانه هایی که برای ظهور زمان عجّل الله تعالی فرجّه الشّریف ذکر شده اند دو دسته هستند. برخی از آنها مخصوص به یک منطقه خاصّ می باشند، همانند وج سفیانی و یا سید اسانی که وج آنها از یک منطقه خاصّی می باشد و برخی دیگر عامّ و فراگیر هستند، همانند اشاعه ی ا و ظلم و ستم و جابجا شدن حلال و حرام. المومنین علی بن طالب علیه السّلام در مورد حضرت مهدی سلام الله علیه و ظهور آن بزرگوار این چنین می فرماید: «یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما». آن حضرت دنیا را از عدل و داد پر می کند هم چنان که از ظلم و ستم پر شده بود. یعنی بعد از پر شدن دنیا از ظلم و ستم، آن حضرت قیام می نماید. ملأ در لغت یعنی جماعت زیادی از مردم که هیبت آن ها و هیأت آن ها، چشم و قلب را پر می کنند،وقتی انسان چشم می اندازد، به هر جا می نگرد جماعت و انسان ها را می بیند و آن قدر زیاد هستند که قلب از هیبت آن ها پر می شود گویا این که به چیز دیگری نمی تواند فکر نماید.
«ملئت ظلما و جورا» یعنی جهان هستی پر از ظلم و جور گشته، به گونه ای که انسان هر جا پای می گذارد آثار ظلم و ستم را می بیند، لذا وجود ظلم و ستم در یک شهر و یک کشور و حتی یک قارّه، نشانه و علایم ظهور نمی باشد، بلکه فراگیرشدن دنیا از ظلم و ستم نشانه ظهور است که آن حضرت عالم هستی را پر از عدل و داد می نماید. قیام و انقلاب مهدی، شهید مطهری نگین آفرینش، محمّد مهدی حائری کافی، محمّد بن یعقوب کلینی جلد ۱ صفحه ۳۳۸ باب الغیبه



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/171




توقیت

درخواست حذف اطلاعات
یکی از اموری که باید از آن پرهیز کنیم،توقیت می باشد.توقیت به معنای تعیین وقت برای ظهور زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. هیچ به جز خداوند متعال خبر از زمان غیبت ندارد و انی که وقت ظهور را تعیین نمایند دروغگو شمرده شده اند ولی علائم و نشانه های بسیاری برای ظهور آن حضرت در کتاب های حدیث ثبت شده است. با این وجود سخن از دوری و ظهور امری ناپسند است و در مورد آن نباید زیاد سخن بگوییم. البته برخی از کارشناسان مهدویّت براین باورند که این دورانی که ما در آن زندگی می کنیم همان دوران آ ا مانی است که به ظهور زمان عجل الله تعالی فرجه منجر می شود و در روایات به آن اشاره شده است. دلیل این افراد محقّق شدن بسیاری از نشانه هایی است که برای دوران پیش از ظهور بیان شده است مانند گسترش فساد و تفسیر دین بر اساس هوا و هوس و. . . که این نشانه ها در دوره زمانی ما به وقوع پیوسته است. به هر حال ما در عین آن که باید به تعجیل در فرج امید داشته باشیم و آمادگی برای ظهور را در خود تقویت کنیم نباید فکر خود را متمرکز به اموری کنیم که از محدوده علم ما فراتر است لذا سخن از علائم و مطابقت آن با بعضی مسائل پیش آمده امری قابل قبول نیست. دادگستر جهان



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/151




مراتب شناخت نسبت به زمان

درخواست حذف اطلاعات
انسان باید نسبت به ان خود علی الخصوص حضرت مهدی سلام الله علیه شناست و معرفت پیدا کند. این بزرگواران راهنمایان بشر و چراغ هدایت می باشند. پس بنابراین باید مراتب شناخت را به خوبی بشناسند و از نور آنها که راه را از بی راهه مشخص میکند، استفاده نمایند. در مورد شناخت این بزرگواران دو راه وجود دارد که در این مطلب و مطلب بعدی به صورت کوتاه اشاره هایی خواهیم داشت. اوّلین مرتبه شناخت ائمه علیهم السّلام و خصوصاً زمان (عجّل الله تعالی فرجه)، شناخت به اسم و نسب و علائم ظاهری وجود مبارک ایشان است. این مطلب در احادیث متعدّدی از اکرم صلّی الله علیه و آله و المؤمنین و سایر ائمه علیهم السّلام بیان شده است. از جمله احادیث معروف پیرامون شناخت زمان، حدیث لوح می باشد که در کتب معتبر شیعهذکر شده و روایت (المهدی منا اهل البیت)(1) (یا القائم منا) و روایاتی که وعده ظهور حضرت حجت را دادند.
متأسفانه بعد از رسول الله افراد متعددی مدّعیان مهدویت شدند و توانستند افراد ساده لوح را فریب دهند و از جهل برخی مردم نسبت به صفات حضرت حجت باعث انحرافات زیادی در دین شدند. بنابراین شناخت صفات ظاهری زمام عجل الله تعالی فرجه الشریف لازم و ضروری می باشد چرا که بسیاری از انحرافاتی که مردم دچار آن شده اند، بخاطر عدم شناخت ظاهری نسبت به زمان عجل الله تعالی فرجه می باشد. ادامه دارد...... دادگستر جهان 1. بحارالانوار، ج 36، ص 368.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/152




تولّد دجّال

درخواست حذف اطلاعات
در روایات علائم ظاهری دجّال به خوبی تبیین شده است و توسط ائمه شکل ظاهری او تشریح شده است.امّا راجع به علائم تولد دجال رویات چندانی در دست نیست و دراین نوشته نیز برای نمونه برخی از آنها را ذکر می کنیم که البته بیشتر در کتب اهل سنّت آمده اند. ابوبکر از اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در مورد پدر و مادر او(دجّال) روایت کرده است که: پدر و مادر دجّال 30 سال زندگی می کند در حالی که بچه دار نمی شوند، سپس بعد از این 30 سال پسری یک چشم برای آن ها به دنیا می آید. چشمش می خوابد ولی قلبش خواب نمی رود. پدرش بلند قد (دراز) و دارای ماهیچه های سفت و محکم است و دماغش مانند منقار پرندگان است، و مادرش دارای جثه ای بزرگ و هایی بر آمده و بزرگ است».(1)

هم چنین المؤمنین علی علیه السّلام در حدیثی از قبیله ای که دجّال در آن متولد می شود و دین آنها خبر می دهد و می فرماید: «بدان که دجّال صائد بن صیر است که از شهری که آن را اصفهان گویند و قریه ای که معروف به یهودیه است به وجود خواهد آمد، و در ادامه نیز فرمودند: او در یک قحطی سخت خواهد آمد.(2)
البته باید بدانیم روایاتی که از معصومین علیهم السّلام در این موضوع بیان شده اند نیاز به بررسی دارد و نمی توان سریع به آنها اخذ نمود. هم از لحاظ سندی باید دقیق بررسی شوند و هم از لحاظ دل ی که توسّط متخصّصان این زمینه باید صورت بگیرد. 1.کنزالعمال، ج14، ص304.
2. همان، ص328.
3. مهدی موعود، ص965.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/142




دجال در یت

درخواست حذف اطلاعات
در رساله یوحنا که متعلق به ادبیات دینی یّت است صحبتی از دجّال آمده است و آنها خودشان به عنوان «آنتی کریست»(ضد ) از آن نام می برند. می گویند که ضد همان دجّال است و دجّال دشمن اصلی حضرت عیسی است. در روایات اهل سنت دشمن اصلی حضرت مهدی(عج) دجّال است ولی در روایات شیعه دشمن اصلی حضرت مهدی(عج)،سفیانی است. آنچه از دجّالدر رساله ی یوحنّا می خوانیم این است که: دجّال می آید .و این است روح دجّال که شنیده اید که او می آید. اگر چه یوحنا از چندین دجّال سخن می گوید، ولی بین دجّالان بسیار و یک دجّال اصلی فرق می گذارد: دجّال می آید. الحال هم دجالان بسیار ظاهر شده اند . وی همچنین سیرت و رفتار دجّال را شرح می دهد: از ما بیرون شدند لکن از ما نبودند. دروغگو کیست جز آنکه بودن عیسی را انکار کند؟ آن دجّال است که پدر و پسر را انکار می نماید. و هر روحی که عیسی ِ مجسم شده را انکار کند از خدا نیست و این است روح دجال .زیرا گمراه کنندگان بسیار به دنیا بیرون شدند که عیسی ِ ظاهر شده در جسم را اقرار نمی کنند: آن است گمراه کننده وهمچنین یوحنا زمان آمدن دجّال را ساعت آ تعیین می کند رساله اول یوحنا، ۲:۱۸؛ علاوه بر این ، وی معتقد است که او الان هم در جهان است رساله اول یوحنا، ۴:۳



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/143




«افضل الاعمال انتظار الفرج»

درخواست حذف اطلاعات
معنای این حدیث این است که« برترین اعمال ها انتظار فرج است». سوالی مطرح می شود و آن سوال این است که چرا انتظار برترین عمل هاست؟ مگر چه مزیّتی دارد که از تمام اعمال برتر است؟؟ انتظار یعنی چشم به راهی و امید به آینده که همراه با حرکت و سازندگی و به دور از گوشه گیری و بی تحرکی است.با این وجود ی که منتظر ظهور زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است باید خود را از نظر معنوی تقویت کند چراکه باید از بُعد معنوی با حضرت سنخیّت و تناسب داشته باشد و همچنین از لحاظ جسمی نیز خود را باید آماده روز ظهور کند تا بتواند در رکاب حضرت مبارزه کند. با این وجود انتظار واژه ای است با یک دنیا معنی و مفهوم و منتظر واقعی ی است که به دنبال معنویت، آمادگی جسمی، پرهیز از رذایل اخلاقی، آراسته شدن به فضیلت ها و زمینه سازی و سازندگی می باشد و به همین خاطر انتظار بهترین عمل هاست. مطالعه بیشتر: 1.نگاهی دوباره به ظهور، مجید حیدری نیک 2.خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/144




خواب دیدن حضرت

درخواست حذف اطلاعات
در هیچ جایی سراغ نداریم که حضرت دستورالعملی خاصّ جهت خواب دیدن ایشان را بیان کرده باشند. آنچه که در زمان غیبت برای منتظران اهمیّت دارد و به آن سفارش شده است این است که تکالیف خود را به خوبی انجام دهند و زمینه ساز قیام جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف باشند. از این رو مهم ترین وظیفه ای که از یک منتظر خواسته شده است این است که در صدد اصلاح خود باشد تا به این وسیله قابلیت هایی به دست آورد که نه تنها آن حضرت را در خواب ببیند بلکه در بیداری به ملاقات آن حضرت نائل شود. اگر انسان با اصلاح خود محرم راز نگردد و قابلیت دیدار حضرت را نداشته باشد، یقیناً این توفیق دچار او نخواهد شد. علاّمه آیت الله حسن زاده آملی می فرماید: آنچه که انسان را از محرَمان محروم می دارد، توجّه به نامحرمان است. دیدنیها، شنیدنیها، خوردنیها، و تماس گرفتن های که خلاف رضای خدا باشد، همه نامحرمانی است که ترا از دوست محرم، محروم می کنند. اینگونه نامحرمان، بلای جان بوده ترا از بسیاری برکات محروم می کند. 1. رساله نور و علی نور حسن زاده آملی صفحه ۶۴ مطالعه بیشتر: 1. نجم الثاقب محدث نوری 2. چشمه در بستر سید آقایی



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/145




نقش ایرانیان در ظهور

درخواست حذف اطلاعات
در روایاتی که پیرامون زمینه سازی ظهور حضرت مهدی عجلّ الله تعالی فرجه الشّریف موجود است، نقش ایرانیان برای تشکیل حکومت حضرت بسیار به چشم می خورد. در برخی از روایات آمده است که ایرانیان تنها گروهی هستند که در دوران غیبت از دین و قرآن حفاظت و پاسداری می کنند. عبایه بن عبدالله اسدی می گوید: روز در محضر المؤمنین علیه السّلام نشسته بودم. حضرت بر فراز منبر نشست و خطبه ایراد فرمود، و ابن صوحان نیز حضور داشت، اشعث آمد و گفت: ای مؤمنان این سرخ پوستان (ایرانیان ن کوفه که معروف به حمراء بودند) از توجّه ویژه ای که به آنها می کنی بر ما مسلط گشته اند!
حضرت که از سخنان اشعث به خشم آمده بود, فرمود: امروز درباره عرب چیزی را روشن کنم که پیش از آن پنهان بود. سپس فرمود: چه ی سخن ما را درباره ظلم این انسان های راحت طلب و سبک مغز، منصفانه می پذیرد که شب ها را تا صبح روی فرش های خود می غلتند آنگاه پیش من آمده و درباره گروهی که پیوسته به یاد خدا بوده و هستند، طعنه می زنند و پیشنهاد می دهند که آنان را از کنار خود برانم و بدین وسیله در صف ظالمین قرار گیرم. قسم به خدای که دانه ها را شکافت و بنده را آفرید. از صلّی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: به خدا سوگند اینان در آینده به خاطر پذیرش و حمایت از آن بر سر شما خواهند کوبید همچنانکه در روزهای نخست برای پذیرش شما با اینها به مقابله پرداختید.(1) سفینة البحار، ج 2، ص 693..............



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/146




ایرانیان و ظهور

درخواست حذف اطلاعات
از برخی از روایاتی که درباره ظهور زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سخن گفته اند، نقش مردم ایران زمین در آن دوران و برخی از ای آن همانند قم، اسان و طالقان،به خوبی معلوم می شود وآنها را در زمینه سازی قیام حضرت مهدی علیه السّلام ستوده است. برای نمونه برخی از این روایات را ذکر می نماییم. صادق علیه السّلام می فرماید:« به زودی زمانی فرا می رسد که قم و اهل آن، حجت بر تمام مردم می شوند و این در زمان غیبت تا ظهور قائم ما ادامه خواهد داشت»(1). بر اساس این روایتی که خدمت شما بیان شد، پیش از ظهور در دوران غیبت یک نهضت علمی در ایران پدیدار می شود و تا ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ادامه خواهد داشت و به عنوان یک پایگاه اصیل شیعی همه جهانیان را با دین آشنا خواهد کرد. از اکرم صلّی الله علیه و آله نیز نقل شده است که فرمود: «یعنی گروهی از مشرق قیام می کنند و زمینه ب ائی حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف را فراهم خواهند نمود.»(2) 1. سفینة البحار، ج 2، ص 693.
2. بحار الانوار، ج 60، ص 213.
3. عصر ظهور، علی کورانی



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/148




ای ایران در دوران ظهور

درخواست حذف اطلاعات
در برخی از روایات آمده است که بیشترین یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف را ایرانیان تشکیل می دهند. بعضی از اهل مرو بعضی از اهل طوس، مغان، جابروان، قومس، اصط ، فاریاب، طالقان، سجستان، نیشابور، طبرستان، قم، گرگان، اهواز، سیرات، ری، کرمان هستند.(1) از المؤمنین علیه السّلام در مورد طالقان نقل شده است که حضرت فرمود: خوشا به حال طالقان زیرا برای خداوند عزوجل در آنجا گنج هایی ذخیره شده است که هرگز از جنس طلا و نقره نمی باشند. در آنجا مردانی هستند که خداوند را به حق شناخته اند و... اینان یاران مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف در آ ا مان می باشند.(2)
در روایت دیگری نیز آمده است که مردم طالقان را به گنج تشبیه نموده است: این گنج ها دلاور مردانی هستند اهل جنگ و جهاد که شهادت در راه خدا را دوست می دارند و پیوسته دعا می کنند که خداوند شهادت را روزی آنان قرار دهد. شعار خود را یا لثارات الحسین علیه السّلام می دانند. خداوند به وسیله آنان حق را پیروز می گرداند.(3)
اصبغ بن نباته از المؤمنین علیه السّلام نقل می کند که فرمود: گویا چادرهای عجم را می بینم که در مسجد کوفه ب ا شده و در ایام حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف قرآن را همان گونه که نازل گردیده است، به مردم آموزش می دهند.(4)
این روایت گویای حضور جدی ایرانیان در مرکز حکومت، حضرت در کوفه است آن هم در نقش آموزگاران و معلمان قرآن کریم که افتخاری است بسیار بزرگ. 1.سفینة البحار، ج 2، ص 693.
2. بحار الانوار، ج 60، ص 213.
3. سید بن طاووس، الملاحم و الفتن، ص 84.
4. سنن ماجه، ج 2، ص 24،



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/149




چه صلاحیتی برای دعا فرج لازم است....

درخواست حذف اطلاعات
خداوند متعال در قرآن کریم درباره دعا آیاتی را نازل کرده است و هیچگونه قید و شرطی برای چگونگی دعا بیان نکرده است. در قرآن کریم می خوانیم که: «بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را».(1) و در آیه دیگر خطاب به ش می فرماید: هرگاه بندگانم از دور و من از تو پرسند، بدانند که من به آن ها نزدیک خواهم بود، هر که مرا خواند، دعای او را اجابت کنم.(2) با توجه به این آیات می فهمیم که خداوند در هر ح ی دوست دارد بنده با او ارتباط برقرار کند و وعده اجابت داده است. البته برای دعا آداب و شرایطی بیان شده است که خوب است انسان آنها را انجام دهد تا به اجابت نزدیک تر باشد ولی باید بدانیم که هیچگونه شرطی که دل بر معصومیت و پاکی از گناه باشد وجود ندارد. دعا مختص به برخی افراد نیست و برای همه حتی گنا اران می باشد. در آیه دیگر خداوند متعال می فرماید ای رسول رحمت به آن بندگانم که (به عصیان) اسراف بر نفس خود د (گناه کرده اند) بگو هرگز از رحمت خدا نا امید مباشید البته خدا همه گناهان (چون توبه کنید) را خواهد بخشید که او خدای بسیار آمرزنده و مهربان است»(3) داد گستر جهان، آیت الله ابراهیم امینی 1.سوره مومن،آیه 60. 2. سوره بقره، آیه 187. 3سوره زمر، آیه 53.



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/150




استعجال...

درخواست حذف اطلاعات
استعجال به معنای عجله و درخواست چیزی قبل از به وقوع پیوستن آن می باشد. انسان های عجول به خاطر کم ظرفیت بودن و به خاطر نداشتن س و آرامش و بدون درنظر گرفتن شرایط، خواهان تحقق آن میباشند. انسان منتظر همواره در طلب ظهور است و با جان و دل خواستار تحقق ظهور می باشد و از هیچ کاری دریغ نمی کنند ولی هرگز عجله به ج نمی دهد حتی اگر غیبت به درازا کشد و طولانی گرددبا وجود این اشتیاق زیادی که به ظهور دارد در برابر اراده پروردگار او تسلیم است و بردباری به ج می دهد. صادق علیه السلام فرمودند: «شتاب مردم برای این کار، آنها را هلاک ساخت خداوند به جهت شتاب مردم، شتاب نمی کند برای این امر مدتی است که باید پایان پذیرد. اگر پایانش فرا رسد، آن را ساعتی پیش و پس نیفکنند.».(1) نهی از عجله و شتاب در امر ظهور به آن جهت است که روحیه یأس و ناامیدی انتظار در انسان منتظر پیدا میشود و باعث میشود آرامش و صبوری خود را از دست دهد و حتی احتمال انکار وجود و در نهایت موجب تمس آیات و روایات و معتقدان به غیبت و ظهور شود. بنابراین در امر فرج هیچ گونه عجله یی نباید به ج دهیم چرا که ممکن است دچار گرفتاری و مصیبت ها قرار گیریم. (1). کافی جلد ۲ صفحه ۱۹۱ دادگستر جهان، ابراهیم امینی



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/117




معرفت خدا...

درخواست حذف اطلاعات
از جمله وظایف مهمّ انسان، شناخت پروردگار و آفریننده خویش است.راه رسیدن به این شناخت، معرفت پیدا نسبت به اولیاء خداوند و ان معصوم علیهم السّلام می باشد. چرا که آنها مظهر صفات و اسماء الهی می باشند. معصومین علیهم السّلام انسان هایی بودند که از هر لحاظ کامل و جامع بودند. خداوند آنان را بر روی زمین قرار داد و با شناخت آنها مسیر و راه شناخت خود را به مردم ارائه داد. حسین علیه السلام درباره معرفت خدا و چگونگی آن فرمودند:« مراد از شناخت خدا شناخت اهل هر زمانی نسبت به خویشتن است، آن ی که اطاعت او بر آنان واجب است»(1) بنابراین معرفت و آگاهی نسبت به هر زمانی واجب و لازم است و باید عواملی که موجب غفلت و فراموشی آن حضرت می گردد را از خود دور نماییم و در جاده صحیح زندگی قرار گیریم. در مطلب آینده پیرامون عوامل انحراف صحبتهای خواهیم کرد. (1).علل الشرایع ،جلد ۱ صفحه ۹ حکومت جهانی مهدی ،آیت الله مکارم مصلح جهانی، سید هادی خسروشاهی



منبع : http://monje8863.blogfa.com/post/118