وبلاگهای رنگارنگ

ندای وحی

آخرین پست های وبلاگ ندای وحی به صورت خودکار از بلاگ ندای وحی دریافت و با درج منبع نمایش داده شده است. در صورتیکه به محتوای منتشر شده معترض بوده و یا محتوای پست های نمایش داده شده نا مناسب و شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



مفاهیم واژه های قران در قالب سرگرمی

درخواست حذف اطلاعات
ع نوشته های قرآنی تکان دهنده
کلمه بعد:نُسَبِّحُ

معنی:
نُسَبِّحُ ، یعنی تقدیس و تنزیه میکنیم خداوند را از بدیها و پلیدیها

این کلمه به این شکل فقط یکبار در قرآن آمده است
سوره مبارکه بقره آیه 30
وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یفْسِدُ فِیهَا وَیسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(البقرة/30)
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= ای ] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آیا ی را در آن قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم، و تو را تقدیس می کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید.»

کلمه بعدی با حرف (ح)



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8025.aspx




مفاهیم واژه های قران در قالب سرگرمی

درخواست حذف اطلاعات
ع نوشته های قرآنی تکان دهنده

کلمه بعد : لمزه


معنی :

لمزه از ماده لمز (بر وزن رمز ) در اصل به معنی غیبت و عیبجوئی نمودن است.

این کلمه یک بار در آیه یکم سوره "همزه " آمده است .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَیلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ(الهمزة/1)

وای بر هر عیبجوی مس ه کننده ای!

کلمه بعدی با (ه )



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8026.aspx




مفاهیم واژه های قران در قالب سرگرمی

درخواست حذف اطلاعات
ع نوشته های قرآنی تکان دهنده
کلمه بعدی :یبشر
این کلمه 3بار در قران امده است
معنی:بشارت میدهد
سوره اسرا:ایه 9
سوره کهف :ایه2
سوره شوری:ایه23

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا(الإسراء/9)
این قرآن، به راهی که استوارترین راه هاست، هدایت می کند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام می دهند، بشارت می دهد که برای آنها پاداش بزرگی است.
قَیمًا لِینْذِرَ بَأْسًا شَدِیدًا مِنْ لَدُنْهُ وَیبَشِّرَ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا(الکهف/2)
در حالی که ثابت و مستقیم و نگاهبان کتابهای (آسمانی) دیگر است؛ تا (بدکاران را) از عذاب شدید او بترساند؛ و مؤمنانی را که کارهای شایسته انجام می دهند، بشارت دهد که پاداش نیکویی برای آنهاست...
ذَلِکَ الَّذِی یبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَنْ یقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ(شوری/23)
این همان چیزی است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند به آن نوید می دهد! بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رس م درخواست نمی کنم جز دوست داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم ]؛ و هر کار نیکی انجام دهد ، بر نیکی اش می افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.


کلمه بعدی با حرف (ر)




منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8027.aspx




مفاهیم واژه های قران در قالب سرگرمی

درخواست حذف اطلاعات
ع نوشته قرآنی با متن آیه
کلمه بعد:رَیبٍ

معنی:
رَیبٍ ، یعنی شک،تردید،بدترین شک

این کلمه به این شکل دو بار در قرآن آمده است

وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ
(البقرة/23)
و اگر در باره آنچه بر بنده خود [= ] نازل کرده ایم شک و تردید دارید ،( دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، فرا خوانید اگر راست می گویید!

یا أَیهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَیرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَینَ لَکُمْ وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یتَوَفَّى وَمِنْکُمْ مَنْ یرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیلَا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ
(الحج/5)
ای مردم! اگر در رستاخیز شک دارید، (به این نکته توجه کنید که:) ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» [= چیزی شبیه گوشت جویده شده ]، که بعضی دارای شکل و خلقت است و بعضی بدون شکل؛ تا برای شما روشن سازیم (که بر هر چیز قادریم)! و جنین هایی را که بخواهیم تا مدت معینی در رحم (مادران) قرارمی دهیم؛ (و آنچه را بخواهیم ساقظ می کنیم؛)بعد شما را بصورت طفل بیرون می آوریم؛ سپس هدف این است که به حد رشد و بلوغ خویش برسید. در این میان بعضی از شما می میرند؛ و بعضی آن قدر عمر می کنند که به بدترین مرحله زندگی (و پیری) می رسند؛ آنچنان که بعد از علم و آگاهی، چیزی نمی دانند! (از سوی دیگر،) زمین را (در فصل زمستان) خشک و مرده می بینی، اما هنگامی که آب باران بر آن فرو می فرستیم، به حرکت درمی آید و می روید؛ و از هر نوع گیاهان زیبا می رویاند!



کلمه بعدی با حرف (ب)



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8028.aspx




مفاهیم واژه های قران در قالب سرگرمی

درخواست حذف اطلاعات
ع پروفایل قران وگل
کلمه بعدی : بینه

معنی : نشانه و دلیل روشن

این کلمه به این شکل 8 بار در6سوره قرآن آمده است

بقره 211 و انعام 157وطه 133واعراف 73و85وعنکبوت 35وبینه 4و1

سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَینَاهُمْ مِنْ آیةٍ بَینَةٍ وَمَنْ یبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(البقرة/211)
از بنی بپرس: «چه اندازه نشانه های روشن به آنها دادیم؟» (ولی آنان، نعمتها و امکانات مادی و معنوی را که خداوند در اختیارشان گذاشته بود، در راه غلط به کار گرفتند.) و ی که نعمت خدا را، پس از آن که به سراغش آمد، تبدیل کند (و در مسیر خلاف به کار گیرد، گرفتار عذاب شدید الهی خواهد شد) که خداوند شدید العقاب است.

أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنْزِلَ عَلَینَا الْکِتَابُ لَکُنَّا أَهْدَى مِنْهُمْ فَقَدْ جَاءَکُمْ بَینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَّبَ بِآیاتِ اللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَا سَنَجْزِی الَّذِینَ یصْدِفُونَ عَنْ آیاتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا کَانُوا یصْدِفُونَ(الأنعام/157)
یا نگویید: «اگر کتاب آسمانی بر ما نازل می شد، از آنها هدایت یافته تر بودیم»! اینک آیات و دلایل روشن از جانب پروردگارتان، و هدایت و رحمت برای شما آمد! پس، چه ی ستمکارتر است از ی که آیات خدا را تکذیب کرده، و از آن روی گردانده است؟! اما بزودی انی را که از آیات ما روی می گردانند، بخاطر همین اعراض بی دلیلشان، مجازات شدید خواهیم کرد!

وَقَالُوا لَوْلَا یأْتِینَا بِآیةٍ مِنْ رَبِّهِ أَوَلَمْ تَأْتِهِمْ بَینَةُ مَا فِی الصُّحُفِ الْأُولَى(طه/133)
گفتند: «چرا ( ) معجزه و نشانه ای از سوی پروردگارش برای ما نمی آورد؟! (بگو:) آیا خبرهای روشنی که در کتابهای (آسمانی) نخستین بوده، برای آنها نیامد؟!


وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَهٍ غَیرُهُ قَدْ جَاءَتْکُمْ بَینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَکُمْ آیةً فَذَرُوهَا تَأْکُلْ فِی أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیأْخُذَکُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ(الأعراف/73)
و به سوی (قوم) ثمود، برادرشان صالح را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! (تنها) خدا را بپرستید، که جز او، معبودی برای شما نیست! دلیل روشنی از طرف پروردگارتان برای شما آمده: این «ناقه» الهی برای شما معجزه ای است؛ او را به حال خود واگذارید که در زمین خدا (از علفهای بیابان) بخورد! و آن را آزار نرسانید، که عذاب دردناکی شما را خواهد گرفت!

وَإِلَى مَدْینَ أَخَاهُمْ شُعَیبًا قَالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَهٍ غَیرُهُ قَدْ جَاءَتْکُمْ بَینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیلَ وَالْمِیزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ذَلِکُمْ خَیرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ(الأعراف/85)
و به سوی مدین، برادرشان شعیب را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! خدا را بپرستید، که جز او معبودی ندارید! دلیل روشنی از طرف پروردگارتان برای شما آمده است؛ بنابر این، حق پیمانه و وزن را ادا کنید! و از اموال مردم چیزی نکاهید! و در روی زمین، بعد از آنکه (در پرتو ایمان و دعوت انبیاء) اصلاح شده است، فساد نکنید! این برای شما بهتر است اگر با ایمان هستید!

وَلَقَدْ تَرَکْنَا مِنْهَا آیةً بَینَةً لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ(العنکبوت/35)
و از این آبادی نشانه روشنی (و درس عبرتی) برای انی که می شند باقی گذاردیم!



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لَمْ یکُنِ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَالْمُشْرِکِینَ مُنْفَکِّینَ حَتَّى تَأْتِیهُمُ الْبَینَةُ(البینة/1)
کافران از اهل کتاب و مشرکان (می گفتند:) دست از آیین خود برنمی دارند تا دلیل روشنی برای آنها بیاید،


وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَینَةُ(البینة/4)
اهل کتاب (نیز در دین خدا) اختلاف ن د مگر بعد از آنکه دلیل روشن برای آنان آمد!




منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8029.aspx




مفاهیم واژه های قران در قالب سرگرمی

درخواست حذف اطلاعات
 ع قرآن برای پروفایل کلمه بعدی : اعقاب

اعقاب از ریشه عَقِب، در لغت به معنای پاشنه است. البته به طور استعاره به فرزند و نسل نیز گفته می شود.
مراد از آن، رجوع و بازگشت به ح اولیه یعنی همان ح کفر و بی ایمانی است.
این کلمه به صورتاعقاب 4 بار در قرآن بکار رفته است.

__________________________________________________ ____________

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ ینْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیهِ فَلَنْ یضُرَّ اللَّهَ شَیئًا وَسَیجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ(آل عمران/144)

محمد (ص) فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمی گردید؟ (و را رها کرده به دوران جاهلیت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمی زند؛ و خداوند بزودی شاکران (و استقامت کنندگان) را پاداش خواهد داد.

__________________________________________________ ________________

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یرُدُّوکُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِینَ(آل عمران/149)

ای انی که ایمان آورده اید! اگر از انی که کافر شده اند اطاعت کنید، شما را به گذشته هایتان بازمی گردانند؛ و سرانجام، زیانکار خواهید شد.
__________________________________________________ __________________

قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا ینْفَعُنَا وَلَا یضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَى أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ کَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّیاطِینُ فِی الْأَرْضِ حَیرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ یدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ(انعام/71)

بگو: «آیا غیر از خدا، چیزی را بخوانیم (و عبادت کنیم) که نه سودی به حال مال دارد، نه زیانی؛ و (به این ترتیب،) به عقب برگردیم بعد از آنکه خداوند ما را هدایت کرده است؟! همانند ی که بر اثر وسوسه های ، در روی زمین راه را گم کرده، و سرگردان مانده است؛ در حالی که یارانی هم دارد که او را به هدایت دعوت می کنند (و می گویند:) به سوی ما بیا!» بگو: «تنها هدایت خداوند، هدایت است؛ و ما دستور دادیم که تسلیم پروردگار عالمیان باشیم.
__________________________________________________ ___________________

قَدْ کَانَتْ آیاتِی تُتْلَى عَلَیکُمْ فَکُنْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ تَنْکِصُونَ(مومنون/66)

(آیا فراموش کرده اید که) در گذشته آیات من پیوسته بر شما خوانده می شد؛ اما شما اعراض کرده به عقب بازمی گشتید؟!
__________________________________________________ _________________________

کلمه بعدی با حرف (م)



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8030.aspx




شناسنامه ی قرآن

درخواست حذف اطلاعات
آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ / تبلیغ ١٨
سختی ١١۴ / صبر١١۴
محمد (صلوات الله علیه) ۴ / شریعت (آموزه های حضرت محمد (ص) ۴

* همچنین جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم. ۵، ماه ١٢، روز ٣۶۵
دریا ٣٢، زمین (خشکی) ١٣ — دریا + خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲ — دریا = %۱۱۱۱۱۱۱/۷۱= ۱۰۰ × ۴۵/۳۲ —
خشکی = % ۸۸۸۸۸۸۸۹/۲۸ = ۱۰۰ × ۴۵/۱۳ — دریا + خشکی = % ۰۰/۱۰۰ دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۱۱۱/۷۱% و خشکی ۸۸۹/۲۸ % از کره زمین را فراگرفته است.



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8022.aspx




مفاهیم واژه های قران در قالب سرگرمی

درخواست حذف اطلاعات


حالا من در باره کاری که قرار هست با کمک هم انجام بدیم برای شما توضیح میدم تا بیشتر آشنا بشید
من یک کلمه به دلخواه خودم از محتوای قران انتخاب میکنم
وشروع به جستجو درباره معنی ومفهوم این کلمه میکنم وهمچنین سوره ها و آیه هایی که این کلمه در آن هست را می نویسم
نفر بعدی کلمه ای که انتخاب میکند باید با حرف ا کلمه ی قبلی شروع بشه و ایشون هم باید این اطلاعات را درمورد
کلمه ای که می نویسند در اختیار دوستان قرار بدهند :
1-معنای کلمه
2- سوره هایی که این کلمه در آن هست
3- آیاتی که این کلمه در آن بکار برده شده
وبه همین نحو ادامه میدیم تا ان شاء الله با یاری خدا و همکاری اعضای ایه های انتظار
هم با کلمات قرآنی و معنای آنها اشنامیشیم
هم اطلاعات قرآنی مون افزوده میشه
ومهمتراز همه اینه که با قرآن مانوس تر میشیم . خصوصا که داریم به ماه رمضان
که ماه بهار قرآن است نزدیک می شیم




منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8023.aspx




ماوراء عقل

درخواست حذف اطلاعات


ماوراء عقل


حقایق، پدیده های نوری عالم هستند که به جهت نحوه ی وجودی برتری که دارند همواره در تجلی می باشند، اگر جان انسان بتواند حجاب های بین خود و آن ها را کنار بزند جان انسان تحت تأثیر تجلیات نور حقایق قرار می گیرد و از کمالات مخصوصی که هر حقیقتی با خود دارد بهره مند می شود.

پس از آن که به کمک عقل متوجه وجود حقایق شدیم، قدم بعدی آن است که انسان به کمک قلب آمادگی ارتباط با حقایق را در خود ایجاد کند. عقل، متوجه وجودِ حقایقی مثل خدا و ملائکه و اسماء الهی و سنن جاری در هستی می شود، ولی علم به وجود آن حقایق یک بحث است و ارتباط پیدا با آن ها بحث دیگری است.

عقل هدیه بزرگی است که خداوند به بشر مرحمت فرموده تا بشر متوجه وجود حقایق شود، اما دل چیز دیگری است که اگر به کار گرفته نشود آن طور که شاید و باید از آن چه از طرفِ عقل به دست آورده، بهره ی کافی نمی برد. زیرا آنچه ارزش وجودِ حقایق را برای ما ملموس می کند، ارتباط و اُنس با حقایق است و چون عقل می فهمد نورانیت حقایق مطلوب جان انسان است، مسیر ارتباط با حقایق را نیز متذکر می شود تا بعد از فهم حقایق زمینه ی ارتباط با حقایق را با پای عبودیت فراهم کنیم و جان مان هماهنگی لازم با عالم اعلا را در خود ایجاد کند.

عبودیت مجموعه ای از حالات عقلِ عملی است تا آن چه را عقل به آن نظر کرد و متوجه وجود آن شد، جان انسان با آن ارتباط برقرار کند. در این ح است که انسان آهنگی خاص علاوه بر آنچه عقل نظری به دست آورد، در خود احساس می کند که به آن تعبّد می گویند. تعبّد، حیاتی است که موجب تحرک عقل نظری می شود و آن را به ثمر می رساند. تعبّد نحوه ای از حیات است که موجب عزمی خاص در انسان می گردد تا انسان در آن ح اراده کند رابطه ای بین او و حقایق ایجاد شود و جان او در مرتبه ای خاص از عالم وجود قرار گیرد که تحت تأثیر پرتو انوار غیبی باشد.

دانستنِ حقیقت، کار عقل است و انسان از طریق عقل آگاه می شود چه حقایقی در عالم هستی وجود دارد، اما آن اراده ای که سبب می شود تا انسان به دانایی های متعالیِ خود بسنده نکند و با آن ها اُنس بگیرد، مربوط به روحیه ی عبودیت انسان می باشد و اُنس با حقایق با به صحنه آمدن قلب، عملی می شود. اُنس با حقیقت و اتحاد با آن کار قلب است و از طریق تعبد محقق می شود و تفاوت فلسفه و عرفان در همین نکته است که عرفان روح اُنس با حقایق را در انسان تقویت می کند.

وقتی معنای تعبد روشن شد و توانستیم جایگاه آن را بشناسیم و به عنوان یک مبنا جهت فعلیت دادن به باورهای خود آن را وارد زندگی کردیم، در طول مباحث دائماً از زوایای مختلف متذکر آن خواهیم شد که چگونه شریعت الهی در صدد است انسان ها از طریق تعبد با حقایق مرتبط شوند.

یکی از موضوعاتی که اگر در زندگی انسان ها جای خود را باز کند موجب می شود تا آنچه عقل فهمید دل احساس کند، روزه داری است.

اگر مبانی عقلی و قلبیِ روزه در کنار هم مطرح شود قلب و قالبِ روزه وارد زندگی انسان ها می شود و بهره ای که خداوند برای بندگانش اراده کرده ظهور می کند و مسلّم این هدیه ی بسیار ارزشمندی است.

ابتدا باید روشن شود نحوه ی وجود انسان در عالم چگونه است، آیا انسان در ذات خود چنین استعدادی را دارد که بتواند با حقایق عالَم اَعلا ارتباط پیدا کند؟ اگر می تواند بر چه اساسی است و چگونه باید عمل کند تا ارتباط برقرار شود؟ همه ی عزیزان مستحضرند که با توجه به جایگاه و وسعت نفسِ ناطقه ی انسان، انسان موجودی بالاتر از بدن مادی است و مقصد تمام دستورات دین و تکلیف های الهی بر این اساس است که انسان از خودِ برتر و جنبه ی معنوی و خود در صحنه ی عمل غافل نشود وگرنه قالب زندگی می ماند و قلب آن می رود.

وقتی انسان متوجه شد دارای یک جنبه ی و قدسی و یک جنبه ی زمینی است و هر در عالمِ «ترکیب» قرار دارد، قدم بعدی آن است که در عالم ترکیب، جای هر یک از بدن و روح را تعیین کند. در این صورت است که جای اصل و فرع مشخص می شود و بدنی که در حدّ یک ابزار است جهت تعالی روح، به جای مقصد انسان قرار نمی گیرد و امیال بدن هدف زندگی نمی شود. وقتی عقل و قلبِ انسان متوجه شد که جنبه او اصل است و دارای استعدادی است که تا ه نی خدا امکان صعود دارد و مقامش مقام فوق ملائکه است و حقیقت او از روح صادر شده و خداوند به جهت عظمت آن روح، آن را به خود نسبت داده و می فرماید: «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی »(4) و از روح خود در کالبد انسان دمیدم. می فهمد باید مواظب باشد جایگاه خود را پایین نیاورد.(5) خداوند بنیاد انسان یعنی روح او را به خودش نسبت داد تا از عظمت و جایگاه متعالی آن خبر دهد.






منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8024.aspx




توصیه های سلامتی در ماه رمضان

درخواست حذف اطلاعات



توصیه های سلامتی در ماه رمضان

برنامه غذایی در ماه مبارک رمضان نباید نسبت به قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن طبیعی تاثیر زیادی نداشته باشد.

با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز (به خصوص در فصل بهار و تابستان)، باید غذاهایی را مصرف کرد که به کندی هضم می شوند (مانند غذاهای حاوی فیبر زیاد). غذاهای دیرهضم معمولا 8 ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالی که غذاهای زود هضم فقط 3 تا 4 ساعت در معده باقی می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.





منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8012.aspx




شناسنامه ی قرآن

درخواست حذف اطلاعات
book شناسنامه ی قرآن نام: قرآن، قرآن یک کلمه ی عبری است
اسم اصلی قرآن فرقان می باشد

لقب قرآن: مجید
زبان قرآن:عربی
زمان نزول: ماه رمضان , شب قدر
محل نزول: مکه مکرمه, غار حرا
فرستنده: الله جل جلاله
ملکه وحی: حضرت جبرئیل
گیرنده: حضرت محمد
تعدادوحی:۲۴۰۰۰ مرتبه
مدت نزول:۲۳ سال
اولین آیه: إقرا باسم ربک الذی خلق
اولین سوره: العلق
آ ین سوره: النصر
آ ین آیه: الیوم اکملت لکم دینکم



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8013.aspx




شرح دعای روز چهارم توسط آیت الله مجتهدی

درخواست حذف اطلاعات
شرح دعای روز چهارم توسط آیت الله مجتهدی






*دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

«اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین»
خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آن روز براى انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پوشى خودت اى بیناترین بینایان.

*شرح فرازهای دعا

آیت الله مجتهدی در شرح «اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ» می گوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم، عبادت قوه می خواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.
وی در ادامه می افزاید: علی (ع) نمی توانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد، پرسیدند که یا علی (ع) تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمی توانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم».
این اخلاق تأکید می کند: ممکن است شخصی 60 سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد.
آیت الله مجتهدی تهرانی در ادامه اظهار می کند: باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند، در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم.

* برکت زندگی در پرتو عبادت است
وی بی توجهی به عبادت را باعث بی برکتی زندگی عنوان می کند و می گوید: در این دعا می خوانیم «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا شیرینی عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهای افتتاح و کمیل و توسل و روزه و به ما مزه کند.
این بزرگ اخلاق خطاب به طلبه های علوم دینی ادامه می دهد: روایت قدسی داریم که اگر عالمی و طلبه ای به علمش عمل نکند، کمتر عذ که می کنم، این است که شیرینی مناجاتم را از دل و قلبش می برم.
آیت الله مجتهدی تهرانی درباره ذکر «وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ» می گوید: خدایا به کرمت کاری کن که من ادای شکرت را م، شکر خدا، تنها گفتن الهی شکر نیست، اگر من از نعمت های خدا به جا استفاده کنم، خدا را شکر کرده ام، اگر چشمم نامحرم را نبیند و گوشم آواز حرام نشود، نعمت چشم و گوش را به جا آورده ام.

* ایمان هم «بو» دارد!
وی همچنین درباره «واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ» می گوید: خدایا در این ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ کن، مردم این را می خوانند، اما معنی اش را نمی دانند، باید این دعا برای مردم معنا شوند. وی می گوید: روایت است که اگر گناه بو داشت، دو نفر پیش هم نمی نشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، ی مرده ای را دفن نمی کرد.
آیت الله مجتهدی تهرانی در ادامه می گوید: ایمان هم «بو» دارد. (ص) وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را می شنوم»، اویس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا (ص) به مدینه باز گردد؛ اما بوی خوشش در منزل مانده بود.

* رابطه شب و زیبایی
آیت الله مجتهدی تهرانی در ادامه می گوید: قدیم همه مردم زیبا بودند، چون همه اهل شب بودند و چهره ای نورانی داشتند، اما الآن چون شب نمی خوانند، چهره ها به زیبایی گذشته نیست.
این اخلاق در پایان سخنان خود درباره «یـا أبْصَرَ النّاظرین» می گوید: ای خدا که از همه انی که نظر می کنند، تو بصیرتر و بیناتری، ای خ که تو بینا به همه اعمال ما هستی، به ما توفیق بده که در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ و ستر خودت








منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8014.aspx




توصیه های رضا علیه السلام برای ماه مبارک رمضان

درخواست حذف اطلاعات



یکی از بافضیلت ترین ایام و لیالی ، دهه آ ماه مبارک رمضان است.

طبق روایات رسیده از اهل بیت (ع) اکرم (ص) این دهه را به
اعتکاف گذرانده و به عبادت و شب زنده داری مشغول بودند.

رضا (ع) هم می فرماید:

کانَ أَبى علیه ‏السلام یَزیدُ فى الْعَشْرِ الأَواخِرِ
مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ فى کُّلِ لَیْلَةٍ عِشْرینَ رَکْعَةً؛

پدرم در دهه آ ماه رمضان در هر شب بیست رکعت
به هاى مستحبّى شبهاى ماه رمضان مى ‏افزود.





همچنین رضا علیه السلام می فرماید:

کانَ أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام لایَنامُ ثلاثَ لیالٍ :
لَیلةَ ثلاثٍ وعِشرِینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، ولَیلةَ الفِطرِ ،
ولَیلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، وفیها تُقسَمُ الأرزاقُ والآجالُ
وما یَ ُ فی السَّنَةِ؛

المؤمنین علیه السلام سه شب را نمى‏ خو د :

شب بیست و سوم ماه رمضان ، شب عید فطر و شب نیمه ماه شعبان ؛
در این شبها ، روزیها تقسیم و مدّت عمر و هر آنچه در آن سال
رخ خواهد داد ،تعیین مى‏شود .(2)






منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8015.aspx




رمضان دریچه رؤیت

درخواست حذف اطلاعات

(✾◕‿◕✾)رمضان دریچه رؤیت(✾◕‿◕✾)
(سیر الی الله در سایه ی جوع، صوم و ماه رمضان)





مقدمه

بسمه تعالی
1- کتاب «رمضان دریچه رؤیت» با رویکرد سیر الی الله در سایه ی جوع، صوم و ماه رمضان، حاصل سلسله ی مباحث طاهرزاده جهت آمادگی روح انسان در راستای اُنس قلب با انوار الهی است. این کتاب در صدد است ما را متذکر راه هایی نماید که می توانیم از حاکمیت نفس امّاره رها شویم.

ابتدا به نحوه ی وجود انسان در عالم می پردازد که آیا انسان در ذات خود چنین استعدادی را دارد که بتواند با حقایق عالَم اَعلا ارتباط پیدا کند، اگر می تواند چگونه باید عمل کند تا آن ارتباط برقرار شود؟ روشن می کند با توجه به جایگاه و وسعت نفس ناطقه ی انسان، انسان موجودی است بالاتر از بدن مادی و مقصد تمام دستورات دین و تکلیف های الهی بر این اساس است که انسان در صحنه ی عمل از خودِ برتر و جنبه ی معنوی و خود غافل نشود وگرنه قالب زندگی می ماند و قلب آن می رود و بر این مبنا جایگاه «جوع» و «صوم» را مشخص می نماید. هنر این نوشتار آن است که ابتدا بین «جوع» و «صوم» و «ماه رمضان» تفکیک قائل شده تا خواننده بتواند از هرکدام بهره ی لازم را نصیب خود بنماید.

2- کتاب متذکر این نکته است که حقایق، پدیده های نوری عالم هستند که به جهت نحوه ی وجودیِ برتری که دارند همواره در تجلی اند و لذا اگر انسان بتواند حجاب های بین خود و آن ها را کنار بزند جان او تحت تأثیر تجلیات نور آن حقایق قرار می گیرد و از کمالات مخصوصی که هر حقیقتی با خود دارد بهره مند می شود. سپس به این نکته می پردازد که روزه داری از موضوعاتی است که اگر در زندگی انسان ها جای خود را باز کند موجب می شود تا آنچه عقل فهمید، دل احساس کند.

3- سخنران محترم بر این نکته تأکید دارد که اگر ی زیبایی زندگی را در گرسنگی ندید هنوز سالک نیست و نمی تواند حرکت به سوی مسیری را شروع کند که به مقصد متعالی جان او راه دارد و نشان می دهد آن هایی که به جایی رسیده اند تمام عمر با گرسنگی مأنوس بوده اند، آن ها غذا نمی خوردند که سیر شوند، غذا می خوردند که برای ادامه ی بندگی، قوّت بگیرند. می گوید: المؤمنین(ع) یکی از خصوصیات شیعیان را آن می دانند که به جهت روزه داری شکم هایشان به پشتشان چسبیده است.(1) و خداوند نیز به رسول خود(ص) می فرماید: «یَا مُحَمَّدُ مَا أَبْغَضْتُ وِعَاءً قَطُّ کَبُغْضِی بَطْناً مَلْآنا»(2) اى محمّد! من هرگز ظرفى را مانند شکمِ پر دشمن نداشته ام.

4- از جمله نکات مهمی که کتاب با خواننده ی خود در میان می گذارد این نکته است که وقتی در زندگیِ انسان رجوعِ به «جوع» شروع شد و برکات آن معلوم گشت، انسان به دنبال زیباترین و کامل ترین شکلِ جوع خواهد بود و لذا از خود می پرسد مرز جواب به میل هایش کجاست و چگونه باید بر میل ها حاکم شود و در این مسیر متوجه «صوم» می شود که شکل مدیریت شده ی جوع در ذیل شریعت الهی است و وقتی خواست در پرتو صوم به بالاترین منازل معنویت برسد به «ماه رمضان» دل می بندند که حضرت سجاد(ع) مشخصه ی آن ماه را داشتن محرّمات فراوان می دانند و می فرمایند: «جَعَل لَهُ مِنَ الْحُرُماتِ الْمَوْفُورَةِ و الْفَضائِلِ الْمَشْهُورَةِ» خداوند برای آن ماه محرّمات فراوان و فضایل مورد توجهی قرار داد و بر این مبنا مشتاقانِ صعود به عالم اعلا احترام خاصی برای ماه رمضان قائل اند.

5- معلوم است که وقتی امیال نفس امّاره به میان آمد، ما از ارتباط با عالم بیکرانه ی معنویت محروم می شویم. حال اگر بفهمیم چگونه نفس امّاره، منبعِ بزرگی از شعف و مهربانی و رحمت، یعنی ارتباط با خدا را از ما می گیرد، متوجه می شویم با جدّیت تمام باید مسئله مان را با نفس امّاره حل کنیم. زیرا «نزد اهل دل آشکار است که نیل به جایگاه بلند معنویت ممکن نیست مگر با ریاضت های روحی و عقلی و با شه های مقدس قلبی، پس از آن که جان آدمی از پلیدی های عالم طبیعت، پاک و پاکیزه شود» و روزه مرحله ی پاک پلیدی های طبیعت را از جان آدمی به عهده دارد. و با این نگاه شما در این کتاب إن شاءالله مقصد روزه داری را خواهید شناخت و مقصد ما نیز در ارائه ی این کتاب به خوانندگان جز این نیست به امید آن که بذری باشد در زمین مستعد جان روزه داران.

گروه فرهنگی المیزان







منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8016.aspx




تلاوت ترتیل جزء پنجم قرآن مجید

درخواست حذف اطلاعات
تلاوت ترتیل جزء پنجم قرآن مجید






برای شنیدن تلاوت قرآن بر روی تصویر بالا کلیک کنید





منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8017.aspx




حدیث رمضان

درخواست حذف اطلاعات


حدیث رمضان

قال ال موسی کاظم علیه السلام

فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک

افطارى دادن به برادر روزه دارت
از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است

الکافى، ج 4 ص 68، ح 2





منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8018.aspx




شب پنجم

درخواست حذف اطلاعات


شب پنجم :

دو رکعت در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحید
و بعد از سلام 100 مرتبه صلوات

ثواب :

حضرت علی(ع) :
ی که این را بخواند روز قیامت با من وارد بهشت می شود .

منبع :

وسائل الشیعه ، جلد 5 ، ص 186 و 187





منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8019.aspx




نکات کلیدی جزء پنجم قرآن کریم

درخواست حذف اطلاعات

نکات کلیدی جزء پنجم قرآن کریم

آسان خدا را سخت کرده ایم
قرآن کریم مجیدیُرِیدُ اللَّهُ أَن یخَُفِّفَ عَنکُمْ وَ خُلِقَ الْانسَنُ ضَعِیفًا(۲۸- نساء)

ازدواج یا همان نکاح شرعی را اری است حلال و آسان که خداوند متعال برای سامان دادن به غریزه و جنس مخالف خواهی، پیش روی انسان قرار داده است. انسان به طبع اولیه در برابر خواهش های نفس خود ضعیف و ناتوان خلق شده تا با تربیت آن در مکتب انسان سازی قوی و قدرتمند شود.

از اسباب تربیت نفس و رام نفس چموش دادن پاسخی واقعی به درخواست های بجای اوست؛ ازدواج یکی از این موارد است که در حوزه غریزه خداوند آن را تنها پاسخ درست به درخواست آن قرار داده است و به شکل های متعددی آن را تا حد امکان آسان گرفت تا بهانه ای برای آلوده دامنی برای ی نماند.(۱)

در پس از رضایت طرفین(۲)؛ فقط چند جمله کوتاه لازم است تا دو جنس مخالف به هم محرم شوند و ازدواج صورت گیرد؛ ولی ما چنان کار را بر خود سخت کرده ایم که آسانی ازدواج گم شد و به یکی از دشوارترین و طاقت فرساترین اقداماتی تبدیل شد که می توان تصور کرد.

گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه می شوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق می یابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهم تر و شدید تر باشد
تصرف در اموال دیگران تنها از راه شرعی جایز است



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8020.aspx




روز پنجم: بندگی

درخواست حذف اطلاعات


روز پنجم: بندگی

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان

و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت

و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت

به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان



گام اول در بندگی

رضا علیه السلام می‏فرماید: «اولین گام بندگی، شناخت
‏خدا و اصل شناخت او به توحید است.» (1)

جایگاه عبادت و بندگی

1 - هدف خلقت:

خداوند متعال فرمود:
«جن و انس را خلق ن مگر برای اینکه مرا بپرستند.»

2 - رستگاری:

حضرت علی علیه السلام:
«العبادة فوز ؛ عبادت رستگاری است.» (3)

3 - نشانه عنایت‏ خداوند:

حضرت علی علیه السلام:
«اذا احب الله عبدا الهمه حسن العبادة; وقتی خداوند بنده‏ای را دوست‏
بدارد خوب عبادت، را به او می‏آموزد.» (4)

4 -بهترین وسیله تقرب به خدا:

حضرت علی علیه السلام:
«هیچ چیز مانند عبادت انسان را به خدا نزدیک نمی‏کند»(5)

شرایط عبادت

1 - فهم دین:

سجاد علیه السلام:
«لا عبادة الا ب فقه; عبادت کامل نیست مگر با فهم و معرفت دینی.» (6)

2 - آگاهی:

حضرت علی علیه السلام:
«عبادتی که با آگاهی همراه نباشد، خیری در آن نیست.» (7)

3 - حضور قلب:

رسول خدا صلی الله علیه و آله:
«اعبد الله کانک تراه فان کنت لا تراه فانه یراک; خدا را آن گونه عبادت کن
که گویا او را می‏بینی و اگر تو او را نمی‏بینی او تو را می‏بیند.»(8)






منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8021.aspx




ویژه نامه روز دوم ماه مبارک رمضان

درخواست حذف اطلاعات




روزه آزمون اخلاص

قال المومنین علیه السلام:

فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق

‏ على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حکمت 252





منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8004.aspx




به استقبال ماه باید رفت

درخواست حذف اطلاعات



به استقبال ماه باید رفت

خداوند به زمینیان وعده ضیافتی باشکوه در شب اول ماه رمضان را
داده بود؛ اما هلال لاغر ماه، خود را پشت چادر پولک دار
شب پنهان می کرد

و مردمان، بر پنجه پایشان قد می کشیدند
و در آسمان چشم می چرخاندند و ماه را نمی دیدند.

گروهی، از انتظار خسته شدند و میهمانی را
فراموش د و به خانه هایشان بازگشتند.

گروهی دیگر، چشم به راه ماه ماندند تا روز میهمانی معلوم شود

اما گروه سوم تصمیم گرفتند زودتر از موعد میهمانی به پیشواز
آن بروند...آن شب ماه را در آسمان دلشان دیدند.

نزهت بادی





منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8005.aspx




دعای روز اول ماه مبارک رمضان

درخواست حذف اطلاعات

فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده نوع فایل: mp3 track 1.mp3 (1.91 مگابایت, 1 مشاهدات)



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8006.aspx




شرح دعای روز اول توسط آیت الله مجتهدی

درخواست حذف اطلاعات
شرح دعای روز اول توسط آیت الله مجتهدی







آیت الله مجتهدی تهرانی، برجسته اخلاق، همه روزه در روزهای ماه مبارک رمضان در بین ظهر و عصر در مدرسه علمیه خود به شرح دعای مختصر آن روز می پرداختند که شرح دعای روز اول ماه رمضان در بیان ایشان به قرار ذیل است:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ؛ خدایا روزه مرا روزه صائمین قرار بده».
صائمین چه انی هستند؟ سه نوع روزه داریم؛ روزه عام، روزه خاص، روزه خاص الخاص.

روزه عام همان روزه ای است که عموم مردم می گیرند؛ نمی خورد و نمی آشامد، ولی متاسفانه به نامحرم هم نگاه می کند؛ گناه هم می کند؛ حجاب را مراعات نمی کند. بنابراین روزه عام روزه ای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل می کند، خودداری می نماید.

روزه خاص، روزه ای است که روزه دار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خود داری می کند، اعضاء و جوارحش هم روزه دارد؛ چشمش را هم از معصیت می بندد؛ سحر که روزه می گیرد نیت می کند که خدایا من همه اعضا و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمی شنود، زبانم غیبت نمی کند و ... این روزه خاص است.

در حدیث است که وقتی روزه می گیری، باید گوش تو هم روزه باشد - از گناهان مربوط به گوش مثل گوش دادن به غیبت و... - جدا پرهیز کنید، چشمت هم باید روزه باشد، پوستت هم باید روزه باشد؛ موی سرت هم باید روزه داشته باشد؛ خانم ها باید حجابشان را رعایت کنند. این نکته را باید توجه داشته باشیم که تعیین حدود حجاب بر عهده مرجع تقلید است، نه رییس جمهور، رییس مجلس و یا هر مسوول دیگری، بانوان باید مرز حجاب خود را از مرجع تقلیدشان بپرسند.
مراجع تقلید شناس هستند و هر ی نمی تواند خودش در مسایل دینی رای دهد.

روزه خاص الخاص، روزه ای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه دار نباشد؛

اگر در ماه رمضان همه کار ها برای خدا باشد، روزه خاص الخاص تحقق می یابد و از این رو در دعا از خدا می خواهی: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ؛ یعنی خداوندا روزه مرا روزه خاص الخاص قرار بده».

-فرودگاه ایمان را برای نزول ملائکه باز نگه داریم

باید دل های خود را برای خدا خالی کنیم، ملائکه شب احیاء فرود می آیند، ولی فرودگاه دلمان را پیدا نمی کنند؛ تعلقات به مال، زن، بچه و دنیا جایی برای نزول ملائکه باقی نگذاشته است. دل اگر خالی باشد، آن وقت «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ»(قدر/4) تحقق می یابد و اگر این گونه نباشد، ملائکه در شب احیاء بر دل شما فرود نمی آیند؛ در ماه رمضان کاری که جا برای نزول ملائکه داشته باشیم.

مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی راجع به شرایط روزه صحیح چنین گفته است:
در روایات آمده است که غیبت، دروغ، نگاه -حرام- پی‏ د ی، دشنام دادن و ظلم - کم باشد یا زیاد - باعث باطل شدن روزه می‏ شود و روزه، فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست، هنگام روزه گوش، چشم، زبان و ... باید روزه بگیرند. دست و پایت را نگهدار و بسیار سکوت کن مگر از خیر. و با نوکرت رفق و مدارا نما. از جدال و آزار رساندن به نوکر خودداری کن و وقار روزه را داشته باش و وقتی روزه‏ای با زمانی که روزه نیستی باید با هم فرق داشته باشند.

رسول خدا (ص) فرمودند: «آسان‏ترین چیزی که خداوند در روزه بر روزه‏دار واجب نموده، خودداری از خوردنی و آشامیدنی است». فقها به صحت روزه بعضی از آنها فتوا داده‏ اند. جمع بین روایات بالا با روایتی که از رسول اکرم (ص) وارد شده و سخن فقها در این است که بگوییم، منظور از صحت در احادیث فوق این است که «چنین روزه‏ ای مورد قبول خداوند است» و منظور از صحت در کلام فقها این است که «چنین روزه‏ ای قضای آن را ساقط می‏ کند».

خلاصه این که روزه صحیح و کاملی که خدا برای کامل روزه‏ دار مقرر فرموده، قطعا شامل خودداری اعضای بدن از گناه می‏ باشد و روزه کامل تر این است که علاوه بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشته و از هر چه غیر اوست، روزه بگیرد. هنگامی که انسان ماهیت روزه، درجات و فلسفه تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناه و حرامی، به خاطر قبول روزه‏ اش خودداری کند.

و الا مسوول بوده و به خاطر اینکه اعضای بدنش روزه نگرفته‏ اند، مجازات می‏ شود و ساقط شدن قضای روزه به این معنا نیست که انسان را در روز قیامت از مجازات نجات دهد(ترجمه‏ المراقبات ص 210).

-ویژگی قائمین
«وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ؛ خدایا در ماه رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بده».
یعنی شب که شب می خوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایی هستند که در از خوف خدا گریه و زاری می کنند.

- شب شیخ عباس قمی

حاج میرزا علی محدث زاده، پسر بزرگ شیخ عباس قمی (ره) نقل می کرد: پدرم وقتی شب می خواند، آن طور از خوف خدا گریه می کرد که ما با صدای گریه ایشان از خواب می پریدیم.
باید ی باشد که از روی عشق باشد؛ چرا که وس هم شب می خواند، ولی عشق ندارد، لذا شاعر گفته:
ای مرغ سحری عشق ز پروانه بیاموز
کان سوخته را جان شد و آواز نیامد
«قیام ما را قیام قائمین قرار بده» یعنی مرا عاشقانه قرار بده ؛ برای شب از خواب باید بپریم، نه اینکه ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم.

-از غفلت بپر م

«وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَۀِ الْغَافِلِینَ‏؛ در این روز اول ماه رمضان مرا از خواب غفلت بیدار ».

این هم دعای خوبی است، گناه نکنیم. هر لحظه ممکن است مرگ از راه برسد و مثلا فلان آقای فروشنده دارد آب توی شیر می ریزد، یک مرتبه سکته می کند، مرگ که خبر نمی کند و اینها غفلت است.

«وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ خدایا در این ماه رمضان مرا ببخش ای خ که از گن اران می گذری»









منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8007.aspx




ماه مبارک رمضان در نگاه رضا (ع)

درخواست حذف اطلاعات







ماه مبارک رمضان در نگاه رضا (ع)

به میدان مسابقه ای برای پیروی از خدا و گام برداشتن

به سوی بهشت برای بندگان خدا تشبیه شده است

مسابقه ای که تا آ ماه مبارک رمضان ادامه دارد.



امضاء



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8008.aspx




شرح دعای روز دوم توسط آیت الله مجتهدی

درخواست حذف اطلاعات

شرح دعای روز دوم توسط آیت الله مجتهدی









چگونه بدانیم خدا از ما راضی است؟

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان با تاکید بر اینکه در این دعا از خداوند می خواهیم؛ در ماه رمضان کاری کند که به رضایت و خشنودی او نزدیک بشویم ، می گوید: در روایت وارد شده، اگر می خواهی بدانی خدا از تو راضی است، ببین که تو از خدا راضی هستی یا نه ؟!

بعضی ها از خدا راضی نیستند و به درگاه الهی گله می کنند که خدایا چرا همه دارا هستند و من چیزی ندارم، یا چرا همه سالمند و من مریضم؟
نباید این طور ح ی داشت، بلکه باید در هر ح ی که هستی از خدا راضی باشی.

آیت الله مجتهدی تهرانی در مورد ملاک رضایت خدا با اشاره به صفحه 186 جلد سوم تفسیر 'روض الجنان و روح الجنان' گفت: یکی از اولیا الهی 30 سال مریض بود، از ایشان سوال د آیا دوست نداری خوب شوی و از این مساله بیماری ناراحت نیستی؟ ایشان اصلا ابراز ناراحتی نکرده بود، چون رضایت خدا را ملاک قرار داده بود و نمی خواست خلاف خواست خدا بخواهد.

پس اگر می خواهی بدانی خدا از تو راضی است یا نه، به دلت مراجعه کن! ببین در زندگی از خدا راضی هستی؟
اگر راضی هستی؛ بدان که خدا هم از تو راضی است و اگر در گوشه دلت از خدا ناراضی هستی. متوجه باش که خدا هم از تو نا راضی است.

خداوند از سه گروه تعجب می کند

آیت الله مجتهدی تهرانی با تاکید بر اینکه در روایات ی آمده است که خداوند از سه گروه تعجب می کند، در بیان این سه گروه گفت:

1ـ ی که می خواند و می داند مقابل چه خ ایستاده است، ولی در حضور قلب ندارد و حواسش به نیست.

2ـ ی که عمری است روزی خدا را می خورد و غصه روزی فردا را دارد.

3ـ ی که می خندد در حالی که نمی داند خدا از او راضی هست یا نه!

وی در توضیح افعال این سه دسته گفت: در مورد دسته اول، ی داشتیم که معتقد بود؛ ما باید از خواندن خود نیز استغفار کنیم. آنچنان که در گلستان سعدی می خوانیم: 'عاصیان از گناه توبه کنند / عارفان ار عبادت استغفار'

این اخلاق در بیان حالات گروه دوم به خواندن یک بیت شعر اکتفا کرد: 'غم روزی مخور بر هم مزن اوراق دفتر را / که قبل از طفل ایزد پر کند مادر را.'

به نیت زمان (عج) یا پدر و مادر یا اموات، یک بار قرآن را ختم کنید

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در ادامه شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان، در تبیین عبارت 'وَجَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ' گفت: خدایا یک کاری کن که از غضب تو اجتناب کنم؛ و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی.'وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین' یعنی؛ خدایا مرا موفق به خواندن قرآن کن.

در قدیم رسم بود که در ماه مبارک رمضان چند ختم قرآن می د، ولی طلبه ها چون درس دارند، حداقل یک ختم قرآن به نیت زمان ( عج) داشته باشند، یا به نیت پدر و مادر و امواتتان حداقل یک بار قرآن را ختم کنند.

ی که در ماه رمضان موفق به یک ختم قرآن نمی شود، دچار خسارت بزرگی می شود، ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند؛ اگر ی می خواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.

این اخلاق، پاک زنگار دل را از چند طریق امکان پذیر دانسته و گفت: با توجه به روایت 'همانا این دل ها زنگار می گیرد، همان طوری که آهن زنگار می گیرد و همانا جلای دل ها، به خواندن قرآن است' از رسول خدا (ص) که در 'ارشاد القلوب' آمده است، بنابراین باید در سحرها قرآن خواند.

وی یکی دیگر از عوامل از بین بردن زنگار دل را 'استغفار' دانست و به حدیثی از (ص) اشاره کرد که می فرماید:'پنج چیز دل را صفا دهد و سختی قلب را برطرف می کند: ه نی علما، دست به سر یتیم کشیدن، نیمه شب استغفار ،کم خو دن در شب و روزه داری.'

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در پایان گفت: خدایا در روز دوم ماه رمضان ما را موفق کن که آیات تو را بخوانیم. ای خ که از همه رحم کننده ها رحمتت بیشتر است!









منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8009.aspx




ویژه نامه روز دوم ماه مبارک رمضان

درخواست حذف اطلاعات



در روایات ی رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت و میانه اش مغفرت

و پایانش از آتش جهنم است معرفی شده و تصریح گردیده است

که درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می شوند و تا آ ین شب بسته نمی شوند؛

ماهی که خداوند در آن حسنات را می افزاید و گناهان را پاک می کند. (1)






منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-8010.aspx




چگونگی تعامل اعضای خانواده در داستان احسن القصص

درخواست حذف اطلاعات
چگونگی تعامل اعضای خانواده در داستان احسن القصص

بخشی از امور زندگی مردم مرتبط با اخلاق می باشد و اخلاق در خانواده ها با توجه به ارتباط دائمی و مستمر، نمود بیشتری داشته و اهمیت بیشتری نسبت به سایر مجموعه ها خواهد داشت به ویژه که خانواده اولین جایی است که فرد در آن با نحوه برخورد و تعامل با دیگران آشنا شده و رفتارهای اجتماعی را آغاز می کند، آیات قرآن در حوزه رفتار شناسی خانواده ها نیز قابل تأمل است.
تفسیر قرآن برای نوجوانان
از جمله جنبه های اهمیت قصه یوسف به عنوان احسن القصص نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن کُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ؛ (یوسف 3) تعیین نحوه ارتباط بین برادران است که بهترین برخوردها از حضرت یوسف علیه السلام ملاحظه می شود از جمله می توان موارد زیر را بر شمرد:

سکوت در برابر تهمت ی علی رغم توان انتقام

حضرت یوسف علیه السلام وقتی خواست تا برادرش را نزد خود نگه دارد پیمانه را در بار برادرش پنهان نمود؛ هنگامی که برادران پیمانه را در بار برادر یافتند گفتند: قَالُواْ إِن یَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا یُوسُفُ فِی نَفْسِهِ وَلَمْ یُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّکَانًا وَاللّهُ أَعْلَمْ بِمَا تَصِفُونَ (یوسف 77)؛ گفتند اگر او ى کرده پیش از این [نیز] برادرش ى کرده است. ‏یوسف این [سخن] را در دل خود پنهان داشت و آن را برایشان آشکار نکرد [ولى] گفت موقعیت ‏شما بدتر [از او]ست و خدا به آنچه وصف مى‏کنید داناتر است.
در حالی که یوسف توان و قدرتی داشت که از برادران انتقام بگیرد ولی در عین قدرت عفو نمود و سخن را تا موعدی مشخص در پنهان داشت.

برخورد کریمانه در برابر کارهای زشت برادران

پس از اینکه برادران، یوسف را شناختند چیزی از محنت های خود به آنها نگفت؛ بلکه فرمود: قَالُواْ أَإِنَّکَ لَأَنتَ یُوسُفُ قَالَ أَنَاْ یُوسُفُ وَهَذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَیْنَا إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ (یوسف 90)؛ گفتند آیا تو خود یوسفى؟ گفت [آرى] من یوسفم و این برادر من است به راستى خدا بر ما منت نهاده است. بى‏گمان هر که تقوا و صبر پیشه کند خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمى‏کند.
همچنین در برابر طلب آمرزش آنها گفت: قَالَ لاَ تَثْرَیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ (یوسف 92)؛ امروز بر شما سرزنشى نیست‏، خدا شما را مى‏آمرزد و او مهربانترین مهربانان است. در برخورد حضرت یعقوب علیه السلام با فرزندانش نیز بخش های اخلاقی جلب توجه می کند؛ پناه به خدا و صبر در برابر مصیبت هایی که از ناحیه فرزندان به وی می رسید و تاکید بر صبر جمیل که از صفات ستوده اخلاقی است



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-7995.aspx




برگزیده

درخواست حذف اطلاعات
http://ahlolbait.com/files/u947/mobarak_0.jpg برگزیده
آتاکُمْ ما لَمْ یُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمینَ (مائده: 20)
به شما چیزهایی داده شده است که به هیچ از جهانیان داده نشده است!

تا حالا به این موضوع فکر کردی که خداوند به تو چی داده و چی نداده؟
خب من کمکت می کنم تا در این موضوع بهتر فکر کنی. باید خودت را با دیگران مقایسه کنی. آنوقت خواهی فهمید چی داری و چی نداری.
بعضیها چشمشان نمی بیند و یا گوششان نمی شنود و یا یک دست و یا یک پایشان فلج است.
بعضی ها معلول ذهنی هستند و یا بدتر باید در تیمارستان نگهداری شوند.
بعضیها از این که اینقدر ضعیف و لاغر و یا خیلی چاق و خپلی هستند ناراحتند.
بیماریهای زیادی است که بعضی دارند و بعضی ندارند.
بعضی پدر و مادر دارند و بعضی ندارند, بعضی پدر و مادرشان از هم طلاق گرفتند و بعضی مدام شاهد دعوای پدر و مادرشان هستند. بعضی پدر و مادر با ایمان و خیلی عاقلی دارند.
در رابطه با خواهر و برادر و خویشان و همسایگان هم تفاوتهای زیادی بین آدمها وجود دارد.
می رسیم به فقر و ثروت که در این موضوع هم فرق زیادی بین آدمها وجود دارد.
خلاصه از هر نظر که نگاه کنی ما یک چیزهایی داریم که دیگران ندارند و بالع دیگران هم چیزهایی دارند که م نداریم.
توی اینهمه داشتن ها و نداشتن ها یک چیزی را تو داری که جای همه نداشتن هایت را می گیرد! و آن دینی است که داری!
بله دینی که داری. مسلمانی و شیعه هستی.
خداوند که ما را آفرید تا ابدیت ما را زنده نگه می دارد! بدیت می دانی چند سال است. هر چه بگویی در مقبل ابدیت یک ثانیه هم نیست!
تو می توانی چند سال در این دنیا زندگی کنی, فوقش صد سال یا صد و پنجاه سال. این مقدار در مقابل زندگی پس از مرگ هیچی نیست! یک صدم ثانیه هم نیست!
دین به تو کمک می کند تا بتوانی هم با مشکلات در این دنیا کنار بیایی و هم در زندگی جاویدان پس از مرگ خوش باشی.
تو نوجوانی و هنوز خیلی فرصت داری تا بالاترین قله های ایمان صعود کنی و رشد کنی و شخصیتی بزرگ برای خودت بشوی. و از دوستان اختصاصی خدا باشی. اگر کمی فکر کنی میبینی خداوند به تو چیزی داده است که به خیلی ها نداده است.
خیلی از آدمهای بزرگ وقتی به سن تو بودند خیلی زندگی سختی داشتند ولی باور کرده بودند همه سختی ها تمام می شود و تنها خوبیهای این سختی ها می ماند.
خدایا! خ جز تو نمی شناسم که اینقدر به من لطف داشته و دوستی اش را به من در حد بالایی ثابت نموده باشد!



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-7996.aspx




عقب گرد

درخواست حذف اطلاعات
http://ahlolbait.com/files/u947/ba-khoda-boodan_0.jpg عقب گرد
لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرینَ (مائده: 21)
به عقب بر نگردید زیرا زیانکار خواهید شد!

وقتی به مدرسه راهنمایی آمدی نمره هایت شاید افت کرده باشد. این طور نیست؟ خب اگر نیست که خدا را شکر.
قبلا می توانستی مسیر زیادی را در زمانی طولانی بدوی. حالا چطور؟ بازم می توانی این کار را ی؟ حالشو چی؟ داری؟ نداری؟ چرا؟ چاق شدی؟ افسرده ای؟ بابا دست ور دار! بلند شو یه ت ی به خودت بده!
قبلا تحملت بیشتر بود و با برادر و خواهرت مهربون تر بودی حالا چند وقتیه عصبی شدی, چرا؟ داری بالغ می شی؟ قبول دارم که بلوغ برای خودش یه دنیایی تازه است ولی دلیلی برای بد اخلاقی نیست.
یه وقتایی می خواستی از رایانه حس سر دربیاری, الان هم میخوای؟ پس چرا همه وقتت رو گذاشتی رو بازی با رایانه؟ مگه کامپیوتر خاصیتی دیگه نداره؟
چند وقتیه دیگه مسجد نمی آیی! چرا؟ لعنت کن شیطونو الان که تو سن بلوغی باید بیشتر به خانه خدا رفت و آمد داشته باشی. تا ان شاء الله این مرحله از سنّت رو به سلامت پشت سر بگذرونی.
اگه دو قدم می ری عقب, چهار قدم بجاش بیا جلو. خدا نکنه قضیه بر ع باشه. منم قبول دارم حال آدمها همیشه یه جور نیست. بالا ه گاهی اوضاع اب میشه و آدم رو به جلو حرکت نمی کنه. ولی انسانِ موفق سریعا بد شدنهایش را جبران می کنه.
آدمها وقتی کم کم خوبیهای خودشان را از دست می دهند خیلی احساس بدی پیدا می کنند. همه اش غصه می خورند که:
یه وقتی من چقدر درست می خوندم حالا دو خط که می خوانم خوابم می بره. یه وقتی شاگرد اول کلاس و مدرسه و ناحیه بودم حالا به زور قبول میشم.
یه قوتی با بچه های خوب دوست بودم حالا هر وقت میرم پیششون انگار که خار دارم همه یه جوری خودشونو می کشن کنار. ولی زون طرف دور برم چر شده از دوستای خلاف.
یه وقتی دوست داشتم بخونم حالا به زور بابا و مامانم یه ملقی می زنم اسمشم میگذارم !
یه وقتی ...
بابا بسه دیگه اینقدر یه وقتی یه وقتی نکن! همه این تأسف خوردنها وقتی می تونه خوب باشه که در تو نیرو ایجاد کنه که کاری ی تا از این وضعیت در بیایی.
دستی بزن بر کنده زانو بگو یا علی! بلند شو! و اینقدر ناامید نباش! تا زنده ای فرصت داری ولی مواظب باش که باز فریبت نده بگی: من که هنوز فرصت دارم پس به بد بودنم می توانم ادامه بدم, این حرف را نزن! تو الان را فرصت داری, ولی معلوم نیست فردا را فرصت داشته باشی یا نه! پس به الان بچسب و دل به فردا نبند.
خدایا حال بدم را به بهترین حال تغییر بده!



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-7997.aspx




چه کنیم دعایمان مستجاب شود؟!

درخواست حذف اطلاعات
چه کنیم دعایمان مستجاب شود؟!

تفسیر قرآن برای نوجوانان
حتماً شما هم این جمله را زیاد شنیدید: به دعای گربه سیاه باران نمیاد! در این نوشتار به مختصری پیرامون این موضوع می پردازیم.
یه وقتایی هست که ما آدم ها در بسیاری از مشکلات و غصه ها، تنهایی ها و مشکلات دست به دامن این و آن می شویم و انگار فراموش کرده ایم که صاحب اصلی ی دیگر است و باید همه چیز را از او بخواهیم.
اشتباه نکنید، منظورم این نیست که اسباب و وسایل را نادیده بگیریم، خیر! مقصود این است که همه را تنها یک وسیله بدانیم نه اصل کاری! اصل کاری یکی دیگر است و بعد از یقین به این امر، دست هایمان را به دعا بلند کنیم و مطمئن باشیم که استجابت نزدیک است؛
یادمان باشد اگر می خواهیم دعاهایمان مستجاب شود، باید یک سری مسائلی را رعایت کنیم و بدانیم که برای دعا همان گونه که برای مسائل دیگر آد وجود دارد در روایات آد نقل شده است. که دعا کننده با رعایت آن می تواند امید به قبولی دعای خویش داشته باشد.
و البته در این رابطه به آیه 14 سوره رعد هم توجه کنیم: «وَمَا دُعَاء الْکَافِرِینَ إِلاَّ فِی ضَلاَلٍ»(رعد / آیه 14)
و دعای کافران جز در گمراهی نیست (و مستجاب نمی شود). حضرت باقر علیه السلام می فرماید: ی که چیزی را لعنت می کند اگر آن شی مستحق نباشد لعنت به خود گوینده بر می گردد. پس از لعن مومن بپر د تا مبادا خود گرفتار شوید



منبع : http://nedayevahi.blogfa.com/post-7998.aspx