وبلاگهای رنگارنگ

روستای سه چشمه ساردوئیه

آخرین پست های وبلاگ روستای سه چشمه ساردوئیه به صورت خودکار از بلاگ روستای سه چشمه ساردوئیه دریافت و با درج منبع نمایش داده شده است. در صورتیکه به محتوای منتشر شده معترض بوده و یا محتوای پست های نمایش داده شده نا مناسب و شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



ایل ایینه ای

درخواست حذف اطلاعات
ایل آیینه ای
ایل آیینه ای مانند طایفه دیگر مهاجر می باشند که بنا به قول بزرگان اص ا از عشایر بومی هستند این ایل شامل چهار طایفه وبیست وشش تیره است که طوایف آن عبارتند از _محمدی اناریی _آیینه نگینی_آیینه رستمی_آیینه حیدری
تیره های هر طایفه عبارتند از :
محمد آنایی:(رحیمی_اسدالهی_مراد نبی_کرمی_خان احمدی_محمد اسماعیل _آقاجانی_علی بیگی_محمد کریمی و محمد شریفی)
طایفه آینه نگینی:(شمشیری_صلیبی_شریفی_ذوالفقاری_حمایلی)
طایفه آیینه حیدری : (خانجانی_بیت الهی_آقا رضایی _گل محمدی _نعمت الهی _یاوری_اکبری وغلام علی )
طایفه آیینه رستمی : (محمدرضایی _غلامحسینی _ جعفری)
کلانتری ایل مذکور دریک دوره به عهده خانجان بوده است . که بعد از او به فرزندانش محمود_بهرام و آقاجان منتقل گردید و آقاجان برای استقلال این ایل تلاش زیادی نموده است. ییلاقات این ایل چهرن _آبدر_امردوئیه _استفیج _گورکین _بی سو_باغ بهار و قشلاق آنها در مناطقی از شهرستان جیرفت مانند ماران قلعه_ع آباد تنگ سرگز _سورگاه و... می باشد.
معرف است که برخی از خانوارهای این ایل درگذشته بسیار دور به حوالی بیرجند مهاجرت نموده اند و هم اکنون نیز با نام طایفه آیینه ای در آنجا س ت دارند.
از رجال نامی این ایل می توان زنده یاد ولی الله نگینی گرد آورنده کتاب نگین سبز حاوی گویش ها و اصطلاحات محلی رابر ، آقای علیرضا حیدری معاون اداره کل عشایری استان کرمان،آقای کاووس نگینی مشاور فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام و..را نام برد



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/93/ایل-ایینه-ای




ایل لری

درخواست حذف اطلاعات
ایل لری
ایل لری یکی از ایل های بزرگ استان کرمان است که بنا به قول بزرگان ایل مذکور جد ایشان بدر الدین از لرستان به همراه خانواده و بعضی از اقوام به فارس کوچ کرد بعد از فوت بدر الدین فرزندش شمس الدین که به ریاست آن طایفه رسید آنها را از فارس به سوی کرمان کوچاند مدتی این گروه در حوالی سیرجان زندگی د اما پس از فوت شمس الدین فرزندش شیرزاد به همراه خانواده اش به سمت رابر حرکت نمود ودر حاشیه هلیل رود اطراق کرد بقیه اعضای طایفه در سیرجان ماندند که طایفه لری کوه پنجی سیرجان از تبار ف الدین بردار شمس الدین می باشند.
شیرزاد پس از مدتی مسیرهای کوچ خانواده را مشخص نمود که مزرعه آبدر_اشکان_کوه لری به عنوان اولین ییلاق وحاشیه رودخانه دره پهن به عنوان اولین قشلاق این ایل انتخاب شدند.
مرحوم شیرزاد انسان خیری ومتدینی بود وجهت رفاه حال مسافرین در مسیر قدیم رابر به کرمان نزدیک قلعه سنگ عشق کاروانسرای بنا نمود واز افراد بی بضاعت به رایگان پذیرایی می کرد
ایل لری در رابر دارای یک طایفه و چهار تیره می باشد طایفه شمس الدینی و تیره های شهمیرزادی _محمد علی_کربلائی_الله داد_شفیعی وطوایف وابسته به این ایل شیخ حسینی و حیدری هستند که از طرف جد پدری لری نمی باشند اما به دلیلت وخویشاوندی و همراهی با این ایل جزو آن محسوب می شوند
از روسای ایل لری در همین اوا درویش خان شمس الدینی و کربلائی فیض الله کدخدا بوده اند از رجال این ایل امروز می توان آقایان یحیی شمس الدینی عضو شورای ی شهر رابر ، مرتضی شمس الدینی پور رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر استان کرمان و آقای حسین شمس الدینی مدیر کل امور اجتماعی استانداری کرمان وشیخ صلاح الدین شمس الدینی و... را نام برد مردم این ایل مهربان ، ساده دل وشجاع هستند.



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/94/ایل-لری




ایین های زمستان ( چله بزرگ ، چله کوچک ، سده ، اهمن وبهمن و ننه سرما )

درخواست حذف اطلاعات
چله ی بزرگ ...
چله ی کوچک ...
چارچار ...
سده ...
اَهمن وبهمن ...
سیاه بهار ...
و سرماپیرزن ...
کلمات زیبا ودوست داشتنی بالا کلماتی هستند که برای نسل قدیم بسیار آشنا وبا رگ وخون آن عزیزان عجین شده است..
زمستان به دو بخش :
چله بزرگ(چله کلان ) و چله کوچک (چله د ) تقسیم می شده است .
که چله بزرگ از ( اول دی ماه تا دهم بهمن ماه) می باشد وچهل روز کامل و چله کوچک از ( یازدهم بهمن تا پایان بهمن ماه ) 20روز کامل وبه همین دلیل چون 20روز کمتر است چله کوچک نامیده شده است .
غروب آ ین روز چله بزرگ جشن سده برگزار می شد،مردم دور هم جمع می شدند واز این جشن لذت می بردند ودر نهایت با ب ایی آتش و خواندن شعر و پایکوپی بدور آتش، سده را جشن می گرفتند.
این دوبرادر ( چله بزرگ وچله کوچک ) در هشت روز در کنار همدیگر هستند که آن 8 روز را ( چار چار) می نامند .
به چهار روز آ چله بزرگ و چهار روز اول چله کوچک گفته چار چار می شود .
پس از چار چار نوبت به اهمن وبهمن پسران پیرزن (ننه سرما ) می رسد که خودی نشان دهند 10 روز اول اسفند را اهمن و10روز دوم اسفند را بهمن می گویند واین 20روز ممکن است آنقدر بارندگی باشد که این دوبرادر به دوچله طعنه بزنند ، با توجه به شعری که قدیمی های نازنین می خواندند (اهمن وبهمن ،آرد کن صدمن ،روغن بیار ده من ،هیزم من عهده همه بامن )
تا اینجا 20روز از اسفند به نام اهمن وبهمن نامگذاری شده اند ومی ماند 10 روز آ اسفند ماه که 5روز اول سیاه بهار نام گرفته وشعری هم که قدیمی ها میخوانند :
سیاه بهار شب ببار و روز بکار
از این شعر هم مشخص می شود در این ایام شبها بارندگی فراوان بوده وروزها کشاورزان مشغول کشت وزراعت بوده اند ، 5 روز آ هم سرماپیرزن نام گرفته است که در این روزها آسمان گاهی ابری گاهی آفت ،گاهی همراه با باد واکثر اوقات از آسمان تگرگ می بارد که قدیمی های دل پاک براین باور بودند که گردنبند پیرزن شده ومُهره های آن به زمین میریزد.



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/95/ایین-های-زمستان-(-چله-بزرگ-،-چله-کوچک-،-سده-،-اهمن-وبهمن-و-ننه-سرما-)




کود دهی درختان گردو ، آفت ها وبیماریهای درخت گردو ، هرس وبرداشت گردو

درخواست حذف اطلاعات
کود دهی درخت گردو:قبل از کاشت نهال گردو باید نیرو بنیه یخاک از لحاظ عناصر خاک مانند:ازت-پتاسیم-فسفر-آهن-روی-مس-منگنزوکلسیم و…که توسط کارشناسان تعیین میشودغنی شود.این عناصر بایستی همراه خاک مخلوط ودر چاله های حفر شده ریخته شود.نوع کود ومیزان آن بستگی به نوع خاک دارد.تقویت خاک قبل از کشت بسیار مفید ودر رشد درخت مؤثر است.وچون درخت گردو در سالهای اولیه رشد وریشه بندی زیادی دارد کودهای آلی (کود حیوانی)بایستی همراه کودهای شیمیایی در زمستان بصورت چال کود در سایه انداز درخت داده شود.چال کود گودالی به عمق یک متر وعرض ۴۰سانتیمتر وبطول یک متر است.که در سایه انداز درخت حفر می گردد.برای یک درخت ۱۵ ساله گردو یک کیلو گرم سولفات پتاسیم ۵۰۰گرم سولفاتروی ۵۰۰گرم سولفات آهن روی کودهای آلی(حیوانی)ریخته وباقیمانده ی چاله را با برگهای خشک پر میکنند وروی آنها خاک مرغوب میریزند.کودهای ازته شامل نیترات واوره می باشد.که در دو نوبت به درخت گردو داده میشوند.چنانچه از نظر کمبود آب محدودیت نباشد.در نوبت اول در اسفند ماه مقدار ۳۰۰گرم نیترات آمونیم ودر اوایل داد ماه هم ۳۰۰گرم نیترات آمونیاک به درختان داده میشود. آفت ها وبیماریهای درخت گردو:برای جلوگیری از شیوع بیماری باید به روش آبیاری درخت گردو توجه داشت.ونباید بگذاریم آب به تنه درخت برسد.چون که آب موجب انتقال بیماری میشود.ودرختان دیگر را نیز آلوده م د.علاوه بر این آفت های بسیاری وجود دارند که فقط با سم پاشی به موقع میتوان جلوی رشد آنها را گرفت.بیماری مهمی که باعث مرگ درختان گردو میشود.بیماری آب سیاه (فیتوفترا)میباشد.که برای جلوگیری از آن اولا باید از نهال سالم وقوی استفاده کرد.ثانیا باید دور تا دور درخت را مانند تشتک احداث کرد تا آب با تنه درخت تماس نداشته باشد.درختانی که به بیماری آب سیاه (فیتوفترا)مبتلا میشوند.باید محل آلودگی تنه درخت را با کارد تراشیدتا جایی که به به بافت سالم درخت برسد.وسپس بافتهای آلوده را سوزاند .آنگاه محل تراشیده شده را با سم ا ی کلرورمسی یا آب ا ضد عفونی کرد.به این نکته مهم باید توجه کرد که درخت گردو را نباید هیچ رمانی سم پاشی کرد مگر قسمت آفت دیده آنهم بایستی به موقع سم پاشی شود. هرس درخت گردو: هرس شامل دو مرحله میباشد.۱-هرس فرم درخت گردو۲- هرس باردهی درخت گردو ۱-هرس فرم : در سالهای اولیه ی رشد نهال صورت میگیرد بدین صورت است که از فاصله ۵/۱متری نهال سر برداری میشود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده میشود.که این امر باعث رشد شاخه های جانبی درخت گردو میشود.در سالهای بعد نیز تعداد شاخه ها کمتر شده وبقیه شاخه ها از روی تنه حذف میشوند.با این روش هرس که تدریجی ودر سالهای اولیه رشد درخت صورت میگیرد فرم اصلی درخخت شکل میگیرد. ۲-هرس باردهی : این نوع هرس معمولا در اوا زمستان وگاهی در تابستان هم انجام میشود.که شامل :حذف شاخه های مزاحم خشک وناجور میباشد.وباید سعی نمود که حتما محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده شودمنظور از هرس حذف کامل شاخه ها ی زیادی ونرکها یا آن قسمتهایی است که مانع تابش نور خورشید به داخل تاج درخت میشود.با دقت در انجام هرس میتوان سلامت درختان را به نحو مطلوب تامین کرد واز نامرغوب شدن گردوها جلوگیری کرد.این هرس را میتوان هر سال یکبار انجام داد.نمونه دیگر از هرس هرس درختان کهن سال گردو که بیشتر از ۳۰سال سن دارند میباشد.که به منظور جوان درخت شاخه های پیر ودرهم را هرس کرده وبا این کار شاخه های جوان میوه دهی زیادتری خواهند داشت. برداشت محصول گردو : فصل برداشت گردو بستگی به شرایط محیطی دارد.مثلا در مناطق سرد در اوا مهر ماه است.اما آنچه مسلم است هنگام برداشت گردو پوست آن باید به رنگ قهوه ای مایل به خاکی در آمده باشد وپوست آن به راحتی از گردو جدا شود.برداشت محصول گردو باید در اولین فرصت که گردو ها پوست می دهند انجام شود.و بعد از چیدن گردوها باید آنها را پوست کنده ومحصول را در سایه ودر جای خشک پهن کرد تا خشک شوند.محل خشک باید طوری باشد که هوا در آن جریان داشته باشد.تنا محصول به طور کامل خشک شود.در مناطقی که آفتاب ملایم باشد میتوان محصول را بعد از پوست گیری در آفتاب ملایم خشک کرد.اگر آفتاب شدید باشدموجب سیاه شدن مغز گردو وعدم بازار پسندی آن میشود.روش سنتی برداشت محصول گردوبه این صورت است که با چوب بلند به شاخه های درخت ضربه میزنند.که باعث تکیده شدن گردوها میشود این روش علاوه بر زحمت زیاد ووقت گیر بودن آن باعث صدمه به درخت گردو میشود وثمر سالهای آینده گردو را نیز از بین میبرد.از آنجایی که ارتفاع درخت گردو زیاد است برای برداشت مکانیزه واصولی از بالابر استفاده میشود که میتوان آنرا به تراکتور متصل نمود .امیدوارم مطالب ارائه شده مفید واقع افتد ومارا از افزایش میزان محصول خود بی نصیب نگردانید.



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/96/کود-دهی-درختان-گردو-،-آفت-ها-وبیماریهای-درخت-گردو-،-هرس-وبرداشت-گردو




سده سوزی ( پنجاه روز تا عید نوروز )

درخواست حذف اطلاعات
????سده سده ، پنجاه روزی دیگه تا عید نوروزه ????سالهای نه چندان دور که برای بنده امکان حضور در این جشن باستانی فراهم بود
یادم است والدین فرزندان خود را تشویق به جمع آوری خار و خاشاک و هیزم در یک تپه ی نسبتا بلند می د
و تمام افراد روستا علی الخصوص جوانان و نوجوانان برای آتش زدن هیزم ها و برگزاری جشن باستانی سده در بالای تپه حضور پیدا می د
???? پدرم که تبحر خاصی در پخت نان #کماچ داشت پس از فراهم مقدمات آن، منتظر فروکش آتش می شد تا در زیر خا تر هیزم های سوزانده شده نان کماچ مخصوص این جشن باستانی را درست کند - رسم بود که بعد از بعمل آوردن خمیر یک عدد سکه درون آن بگذارند تا بعد از پخت و تقسیم نان ی که در هنگام خوردن نان کماچ آن سکه را همراه نان خود ببیند بخت و اقبال نسیبش می گردد
این باور، چندان به این جشن باستانی رنگ و لعاب می بخشید که اکثر جوانان دم بخت برای خوردن نان کماچ حضور پیدا می د تا شاید سکه ی بخت و اقبال نسیب یکی از آنان شد ???? در این شب ن غذاهای های متنوع طبخ می د
طعم بی نظیر #قاتوق دل آرام زن و #آش_ماش ء مرحومم و همچنین # یش_پلو مادرم نمی توان فراموش کرد ???? بی بی مه خانم ریش سفید آن روستا داستان سرایی می کرد و مادرم با صدای دلنشین و روح بخشش به خانه و خانواده شور و شعف می بخشید

???? خشکبارهای انبار شده در ته خورجین های قالی آن اهالی، بیشتر در این شب باستانی نمایان می شدند
???? نوخاسته های هانمید (جوانان چیره دست) به چوب بازی مشغول می شدند و از روی من آتش می پ د
با هیاهوی بچه ها پلنگ از گوشه ای می غرید و در این جشن باستانی خود را شرکت می داد ???? انی که قصد درختکاری یا کاشت حبوبات داشتند می گفتد تا عید نوروز پنجاه روزی دیگر بیشتر نیست و تصمیم می گرفتند که هر چه زودتر برای کاشت درختان سردسیری و شخم زدن زمین های زراعی خود اقدام کنند چرا که هوا رو به گرمی می رفت و برای جابجایی درختان از جمله درخت گردو و زرع حبوبات بهترین زمان ممکن بود. ????حال از آن روزها، سالها می گذرد خاطراتی از جوانهای نسل قدیم نوشته : اسحاق سلطانی نژاد



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/97/سده-سوزی-(-پنجاه-روز-تا-عید-نوروز-)




پارک بازی ک ن روستا سه چشمه از توابع بخش ساردوئیه در شهرستان جیرفت مورد بهره برداری قرار گرفت

درخواست حذف اطلاعات
باهمت دهیار و مسول شورای ی روستا سه چشمه پارک روستا سه چشمه محل بازی ک ن در این روستا به بهربرداری رسید وسایل پارک بازی ک ن در روز مورخ 17فروردین 1397با حضور مالکین ، دهیار و اعضای شورا در محل احداث پارک نصب گردیدند تا از این تاریخ اوقات فراغت ک ن و نوجوانان در این پارک پر گردد و ان شاء الله در مراحل بعدی این پارک گسترش و بیشتر توسعه پیدا خواهد نمود تا پارکی در حد واندازه این روستا ساخته شود جا دارد از مسولان بخشداری ساردوئیه بخصوص بخشدار محترم محمود مهنی عزیز و همچنین بی باک مسؤل فنی بخشداری تقدیر و تشکر بعمل می اید



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/100/پارک-بازی-کودکان-روستا-سه-چشمه-از-توابع-بخش-ساردوئیه-در-شهرستان-جیرفت-مورد-بهره-برداری-قرار-گرفت




کوچ طایفه یعقوبی ها از ایل لرهای بختیاری به بخش ساردوئیه در شهرستان جیرفت

درخواست حذف اطلاعات
طایفه یعقوبی ها لرهای بختیاری در بخش ساردوئیه کهن : در اوا دوره زندیان اقا محمد خان قاجار دست به کشتار وسیع لرها و بختیاری و بازماندگان کریم خان زند زد،تا جای که بسیاری از لرها وبازماندگان زندیان از دامنه های رشته کوه زاگرس واستان فارس به تمامی نقاط ایران کوچ د.
بسیاری از لرها و بختیاری ها از ترس جان ومال سان که به چنگال بی رحم اقا محمد خان قاجار نیفتند به استان کرمان از جمله منطقه خوش اب وهوا وکوهستانی ساردوئیه در شمال شهرستان جیرفت کوچ د.
از جمله این کوچ ها میتوان به عده ای از ایل لر یعقوب وند یا ایل یاقو اشاره کرد که به منطقه ساردوئیه مهاجرت د،امروزه عده کمی از ایل لر یاقو یا (یعقوب وند) در ساردوئیه در روستاهای :سه دران ،کتمار ،پیرزارچ وکلوک ساردوئیه زندگی میکنند وبنام طایفه یعقوبی مشهورند،همچنین عده ای از عشایر لر تبار یعقوبی در منطقه سیف اباد ونصرت اباد ساردوئیه ونیز عده ای هم در شهرستان جیرفت وهمچنین در روستای توهان عشایری وکشاورزی وموتور اب دارند ریس و بزرگ طایفه یعقوبی ساردوئیه و جیرفت یاقو نام دارد،همچنین ریس بزرگترشان دیرک نام دارد که ایل لر دیرک وند ویاقو یکی محسوب میشوند.ایل بزرگ یاقو یایعقوب وند امروزه یکی از طوایف مهم وبزرگ لر ایران بشمار می اید که در دامنه های زاگرس تا استان فارس زندگی میکنند و شاخه کوچکی از آن ایل لر بزرگ در اوا دوره زندیان به ساردوئیه وجیرفت و کرمان مجبور به کوچ شدند،ایل لر یعقوبی که در ساردوئیه زندگی میکند یک در صد از جمعیت طایفه اصلی شون یعنی طایفه یعقوب وند یا یاقو هستند.بی شک در ساردوییه درصد بسیار بالایی از طایفه هایش لر هستند زیرا تمام آداب و رسوم ولهجه لری وبختیاری دارند تا جایی که طرز پختن نان محلی شان بمانند لرها وبختیاری ها نان تیری است،فامیلهای :سالاری ،یعقوبی،بدخشان،بدخش،کریمی،پاریاب،محمدی،برغمان همگی زیر مجموعه طایفه لر یعقوبی، ساردوئیه وجیرفت محسوب میشوند،وطایفه یعقوبی ،ساردوئیه و جیرفت زیر مجموعه ایل بزرگ لر( یعقوب وند) یا یاقو وهمچنین ایل (دیر د) هستند.



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/101/کوچ-طایفه-یعقوبی-ها-از-ایل-لرهای-بختیاری-به-بخش-ساردوئیه-در-شهرستان-جیرفت




من کوبی سنتی بخش ساردوئیه در شهرستان جیرفت

درخواست حذف اطلاعات
من کوبی سنتی روستاهای بخش ساردوئیه در شهرستان جیرفت جدا دانه های محصول ( گندم ، جو ، عدس ، گرو و نخود ) بوسیه اوشین اوشین وسیله ای چوبی دارای چندین دندانه شبیع چنگال دارد که دسته چوبی بلند دارد که محصول کبیده شده را در هنگام وزش باد به هوا پرتاب می کنند تا گاه از دانه جدا شود به این کار اوشین می گویند در هنگام باد دادن من برای کشاورز وزیدن باد خوشایند است و وقتی باد شروع به وزیدن نمود با گفتن هی باد هی باد از وزیدن باد ابراز خشنودی نموده و اوشین من را انجام می دهد کاری طاقت فرسا که شاید چندروزی وقت ببرد پس از اوشین محصول را با الکهای ریز و درشت الک می کنند که در اصلاح محلی به الک های دانه درشت هنا و به الک های دانه ریز کمو گفته می شود جدا سنگها و بذرهای علفهای هرزه هم چند روزی کار دارد تا محصول کشاورز آماده برای جمع آوری شود که در هنگام جمع آوری محصول بوسیله ظرف مخصوص که به کیل مشهور است شمارش آغاز می شود در هنگام شمارش پیمانه های پر شده اشعاری گفته و سروده می شود برای هر شمارش اشعار ی گفته می شود تا این شمارش به عدد 50برسد ظرف مخصوص پیمانه ای مشخص شده است و مقدار گنجایشش پس از پایان شمارش میزان برداشت محصول مشخص و محصول در گونی ها و جولالهای مخصوص ذخیره محصول گنجانده شده و سپس بوسیله چها ایان به انبار انتقال داده می شوند و گاههای من هم به محل کرم یا زهروهها محل نگهداری گاهها زهروهها چاههای به عمق چندین متری هستند که پایین تر و داخل زمین پهن و مثل خانه ای زیر زمین خالی شده است این زهروهها باعث میگردد تا آب به داخل کاه نفوذ نکند تا اب شود تا در فصل زمستان برای دامها علوفه ای سالم باشند



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/102/خرمن-کوبی-سنتی-بخش-ساردوئیه-در-شهرستان-جیرفت




بخش ساردوئیه (معرفی پتانسیلها وجاذبهای گوناگون در بخش ساردوئیه)

درخواست حذف اطلاعات
بخش ساردوئیه یکی از قدیمی ترین بخشهای شهرستان جیرفت بوده و در شمال غربی این شهرستان قراردارد و مرکز آن شهر درب بهشت بوده و بیش از80 سال قدمت بخشداری آن می باشد تاریخ تاسیس بخشداری ساردوئیه در 1316/8/16می باشد
این بخش با دارا بودن مردمی فرهیخته وطالب علم و معرفت یکی از بخشهای سرآمد در سطح شهرستان وحتی استان به شمار می آید . در فصول مختلف سال طبیعتی مثال زدنی وفوق العاده دارد که هر بیننده ای را به خود جذب می کند. این بخش شامل سه دهستان ساردوئیه ،دلفارد و گور می باشد که هرکدام خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی و کشاورزی خاص خود رادارد وبه بخش تنوع دلپذیر و ویژه ای بخشیده است .این بخش با دارا بودن مردمی دیندار و انقل و با تقدیم ی زیادی دین خود را به و انقلاب ادا نموده است اما هرگز به حق خود در زمینه توسعه نرسیده است.
مردم متدین ساردوئیه در طول ایام متوالی بخشی از وقت خود را به زیارت زاده و راز و نیاز با آن بزرگوار سپری و با توسل به آن بارگاه رفیع با اعتقادی راسخ مشمول کرامات و الطاف آن بزرگوار گردیده اند ، که در اذهان همگان نقش بسته است . بر همین روال همیشگی عموما" خود را م م به برگزاری هر ساله روضه خوانی حسین (ع) در منازل خود با شیوه سنتی همیشگی می دانند که نسل به نسل منتقل و اجرا میگردد. با توجه به گسترش تحصیل علم در بین خانواده های این بخش ، اکثر قریب باتفاق جوانان این دیار کهن در سطوح مختلف در مراکز علمی و مدیریتی کشور و استان و شهرستان منشأ خیر و خدمت میباشند ، اما سنت های زندگیهای گذشتگان در جامعه امروزه منطقه علیرغم توسعه جوامع صنعتی کاملا" مشهود است ، این شیوه عملکرد در رفتارهای اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی اهالی ملموس است در مناسبتهای گوناگون و مراسم های مذهبی و جشن های عمومی و شخصی و برنامه های متعدد ، آداب و رسوم پیشینیان جایگاه خود را دارد برای مثال :در روضه خوانیها هنوز برگزاری مراسم و نوحه خوانیها به سبک قدیم و یا در مراسم عروسیها : شب حنا بندان ساز و دهل و چوب بازی و روگشای عروس یا پاانداز داماد و ... اجرا میگردد
محصولات طبیعی ساردوئیه :
محصولات باغی و زراعی : انواع مرکبات ( پرتقال ، لیموشیرین ، لیموترش ، نارنگی ، گریپ فروت و ... ) زیتون ، انار ، انجیر ، بادام ، انگور ، گردو ، زردآلو ، هلو ، سنجد ، گیلاس ، سیب ، گل گندم ، جو نخود ، لوبیا ، عدس ، کنجد ، سیب زمینی ، پیاز ، سیر ، کدو ، بادمجان ، فلفل ، خیار سبز ، شلغم
ب: فرآورده های دامی و طیور و آبزیان : کره ، روغن ، پنیر ، کشک ، شیر ، ماست ، دوغ ، کرک ، پشم ، گوشت قرمز ، گوشت سفید ، مرغ ، تخم مرغ ، ماهی قزل آلاج : صنایع دستی روستائی و عشایری : قالی ، گلیم ، چادر شب ، جاجیم ، پشتی ، پته ، خورجین ، جوال ، نمد ، سیاه چادر (پلاس)
د: محصولات طبیعی مراتع و کوهها : ور ، بنه (پسته وحشی ) ، کتیرا ، آلاله ، آویشن ، گل و گیاهان داروئی ، زیره ، صمغ ( بنه و کال ) ، عسل ، قارچهای کوهی و انغوزه

تقسیمات اراضی بخش ساردوئیه:
یکی از بخش های شهرستان جیرفت در استان کرمان است مرکز بخش ساردوئیه شهر درب بهشت می باشد
مساحت: 3165 کیلومتر مربع و جمعیت: 36436نفر مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال 1390
موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی :
این بخش در شمال شهرستان جیرفت قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز شهرستان بیش از 80 کیلومتر است از نظر آب و هوائی سرد و در برخی نقاط معتدل می باشد که در همه فصول سال بخصوص فصل ای بهار و تابستان به دلیل آب و هوای مطلوب و جود چشمه سارهای طبیعی ، کوهستانهای سرسبز و وجود آستان مقدس زاده سلطان سید احمد (ع) پذیرای گردشگران و زائرانی از اقصی نقاط ایران ی بخصوص جنوب و جنوب شرق کشور است .
بخش ساردوئیه شامل سه دهستان 1:دهستان ساردوئیه به مرکزیت درب بهشت با 98 روستا و 193 مزرعه 2:دهستان دلفارد به مرکزیت رضی آباد با 92 روستا و 72 مزرعه 3:دهستان گور به مرکزیت صاحب اباد 77روستا و 72مزرعه
ویژگیهای اجتماعی : فامیلهای ن در بخش عبارتند از : شریف – شریفی – مقبلی – مشایخی – صالحی – رئیسی – کریمی – اسفندیاری – صالحی – دی – فاری – عادلی – شاهرخی – حسینی – آستانی –عرب- بهرآسمانی – کوهستانی – ی -روزپیکر – تیموری – مجاز – دلفاردی - سلطانی – عابدینی – محمودی – محمدی – رستمی-سلیمانی - افضلی- مارزی - محمدی –فراشی –برخوری –مسلمی –قاسمی ء و ایثارگران: تعداد 161 شهید ،150جانباز و 14 آزاده سرافراز

شرایط بالقوه جهت ایجاد زمینه توسعه پایدار:
1-وجود اراضی حاصلخیز جهت زراعت و ایجاد باغات سردسیری و مرکبات 2-وجود معادن مختلف شامل سنگ آهن ،مس،کاءولن ،مرمر،فلدسپات و...3-وجود مکانهای زیارتی و سیاحتی و جاذبه های گردشگری و طبیعت بکر4-وجود منابع طبیعی خدادادی و محیط زیست بکر 5-وجود نیروهای انسانی متخصص و متعهد در سطوح عالی علمی و مدیریتی

در طی سالهای گذشته زیرساختهای فراوانی جهت شهرستان شدن این بخش ایجاد شده است که از آن جمله می توان به استقرار ادارات وارگانهای مختلفی مانند بانک – جهاد کشاورزی – آب و فاضلاب – شهرداری – دهیاریها – برق – اداره راه و ترابری – هلال احمر – مرکز بهداشت و ... اشاره نمود امکانات آموزشی و ورزشی و مذهبی و بهداشتی و تولیدی این بخش شامل 21 مدرسه ابتدائی 4 مدرسه راهنمایی 4 مدرسه متوسطه 2 پیش ی 12 مرکز تولیدی که در حال افزایش میباشند و 2 درمانگاه و یک مرکز بهداشت و 2 دفتر مخابراتی و 1 سالن ورزشی بیش از 30 زمین خاکی 55 مسجد 2تکیه و 4 زیارتگاه که شا خصترین آن حرم مطهر زاده سلطان سید احمد(س) واقع در شهر درب بهشت میباشد
میزان اراضی زیر کشت گردو 4430 تار که میزان 3130 تار آن بارور میباشد با میزان تولید سالیانه 7520 تن که تماما" در بازارهای داخلی کشور به مصرف میرسد.- میزان اراضی زیر کشت مرکبات 1350 تار میباشد با میزان تولید سالیانه 40500 تن که تماما" در بازارهای داخلی کشور به مصرف میرسد
اراضی زیر کشت سایر درختان میوه سردرختی و سیاه ریشه از قبیل سیب درختی ، زردآلو ، گیلاس ، هلو ، گل ، شلیل ، انار ، آلو و...میزان 2155 تار میباشد با متوسط تولید سالیانه 40775 تن که تماما" به مصرف بارارهای داخلی میرسد
میزان اراضی زیر کشت محصولات زراعی 1460 تار شامل محصولات گندم ، جو ، سیب زمینی ، پیاز، عدس ، نخود ، لوبیا، خلر ، یونجه و اسپرس ، خیارسبز ، کدو ، گوجه و ... میباشد با متوسط تولید سالیانه 13810 تن که تماما" در بازارهای داخلی توزیع و مصرف می شود
تعداد مزارع پرورش ماهی : چهار مزرعه پرورش ماهی از نوع ماهی قزل آلا میباشد با تولید سالیانه 25 تن (یک مورد آن تولید بچه ماهی به تعداد 119000 قطعه در سال می نماید.)

آثار تاریخی:
1- مهم ترین اثر تاریخی ساردوئیه گنبد و بارگاه و مقبره سلطان سید احمد (ع) است که بنای اولیه آن مربوط به قرن سوم هجری میباشد که زیارتگاه جمع کثیری از اهالی جنوب کشور بلاخص در فصل تابستان و پایگاه نشر فرهنگ و معارف ی ، برگزاری مراسمات مذهبی و مناسبتهای ملی است
2-زیارت شیخ بختیار واقع در روستای دربمزار شیخ بختیار واقع در جنوب دهستان دلفارد
3-زیارت سید حسین واقع در روستای کرنگ و سرلرد جنوب ت آباد بهرآسمان4-ساختمان قدیمی مدرسه ابتدائی واقع در مرکز بخش ( شهر درب بهشت )متعلق به سال 1302 هجری شمسی است .
5-کاروانسرای م وبه و قدیمی واقع در گردنه سربیژن است متعلق به دوره سلجوقیان است همچنین در تاریخ کرمان از مدرسه ای در سربیژن نام برده شده که در زمان محمد شاه بن ارسلان سلجوقی ساخته شده که ت یب گردیده
6-آثار قلعه و بارگاه ناصرخان گوری واقع در روستای گور

جاذبه های گردشگری :
شرایط جغرافیایی و اقلیمی ، پوشش گیاهی متراکم ، مزارع و باغات متنوع ، قنوات و چشمه سارها و رودخانه ها ، دره های پر آب ، ارتفاعات سر به فلک کشیده ، رشته کوهها و مراتع سرسبز ، روستاها و آبادیهای به هم پیوسته ، آب و هوای سرد و خنک و قرارگرفتن در حد فاصله 700 تا 3750 متر اختلاف از سطح دریا همه بخش ساردوئیه را به یک مجموعه عظیم گردشگری با جاذبه های بی نظیر تبدیل کرده که هر نقطه از این منطقه وسیع و گسترده دیدنی و پرجاذبه است . اما به صورت نمونه مواردی ذکر میگردد:
1-دره زیبا و نادر و ییلاقی دلفارد به عنوان بزرگترین مرکز طبیعی جنوب در فاصله 20 کیلومتری شهر گرمسیر جیرفت
2-آبشار گلم دختر کش ( کراء دلفارد)
3-آبشار ده والی4- بام مس ی ایران ( غریب شاهی ، چاهان و دوچار با گستره وسیع چمنزارها واقع در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا )5- کوههای سربه فلک کشیده بهرآسمان ( کوه نشانه با ارتفاع 3875 متر )6- ارتفاعات و کوههای پوشیده از پوشش گیاهی متراکم و متنوع و اشجار ( بنه و ک م ) دیمند و گویگان و شرق دلفارد7-آبگرم های گور ، دیمند که خاصیت درمانی دارند
8-باغ طبیعی منحصر به فرد انار جنوب دلفارد ( گلپرک )
9-گردنه برفگیر سربیژن با پوشش درختان نادر اورس
10:آبشار گلی جنی روستا سه چشمه وباغات گیلاس روستا سه چشمه که در فصل بهار موقع شکوفه های درختان گیلاس از مناظر دیدنی بوجود می اورد حدود 70 تار باغ گیلاس در این روستا این روستا رابه عنوان اولین تولید کننده گیلاس و همچنین وجود باغات انواع درختان سردسیری این روستا رابه عنوان برترین تولید کننده محصولات سردسیری درشهرستان جیرفت نموده است
11:منطقه گردشگری ده شیخو در روستا ده شیخو دهستان بخش ساردوئیه
12:منطقه گلی گازر دره رود یکی از مناطق بکر ودیدنی



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/88/بخش-ساردوئیه-(معرفی-پتانسیلها-وجاذبهای-گوناگون-در-بخش-ساردوئیه)




اعتراضات زیست محیطی و مالکان رابری در پی انتقال اب رودخانه سرمشک (کندرتیل) به کرمان

درخواست حذف اطلاعات
یماتوم کشاورزان و مالکان رابری به آب منطقه ای کرمان:
????انتقال آب هلیل رود به کرمان بعد از جنوب فریاد مردم #رابر را هم درآورد

????طرح انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به سد شهیدان تیموری(صفارود) و در نهایت به کرمان ، که از آن به عنوان بزرگترین خیانت در حق مردم جنوب استان یاد می شود پس از اعتراضات گسترده جنوبی ها اینبار فریاد اعتراض کشاورزان شهرستان رابر را نیز در پی داشت.

????به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دقیانوس ، جمعی از مردم شهرستان رابر که طی هفته های اخیر چندین مورد اعتراض خود را اعلام کرده اند ، ظهر دیروز نیز با در محل پروژه انتقال آب رودخانه سرمشک (کندر تیل) که از سرشاخه های هلیل رود است اعتراض و یماتوم خود را به اقدامات شرکت آب منطقه ای استان کرمان اعلام نمودند.

????کاظم محمدی سلیمانی یکی از سران طوایف معترض و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در خصوص این به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دقیانوس گفت: آب منطقه ای استان کرمان در اقدامی غیر کارشناسی و فاقد طرح زیست محیطی قصد دارد ، آب یکی از اصلی ترین سرشاخه های هلیل رود که منطقه ای شامل ۵۵ روستا ،۲۵۰۰ خانوار و جمعیتی قریب ۱۰۵۰۰ نفر از جمله خانواده های ، ایثار گران وزرمندگان ومردم مستضعف را در بر می گیرد را از طریق لوله کشی به سد صفا رود جهت انتقال به کرمان جهت تامین آب هفت باغ عبور دهند .

????وی افزود:ظهر امروز قریب ۳۰۰ نفر از کشاورزان ،مالکان ،خانواده ،رزمندگان وایثارگران با در محل رودخانه تیل در جوار روستای قنات ملک برای آ ین بار اعتراض خود را اعلام د .

????محمدی بیان کرد :گرچه با حکم دادستان کرمان این طرح که ت یب شدید محیط زیست را نیز در پی دارد موقتا متوقف شده است ولی مردم امروز با این حرکت خود به مسئولین پیام دادند در صورتی که این طرح که آینده این ۵۵ روستا وقریب ۸۰۰ هزار نفر مردم جنوب کرمان را به خطر می اندازد ،به طور دائم متوقف نشود با ایستادن جلوی چرخ لودر و بلدوزرها جلوی آن را می گیرند.

????وی با اشاره به ت یب گسترده محیط زیست وپوشش گیاهی منطقه در پی اجرای طرح انتقال آب گفت:منطقه گلی هوک که از مشهورترین مناطق دارای آب وهوا و پوشش گیاهی مناسب در استان است در این محدوده قرار دارد که پوشش گیاه ک م منظره بسیار چشم نواز و بکری را خلق کرده که با حضور دستگاه های سنگین جهت حفر کانال قسمتی از آن نابود شده وسایر مناطق نیز در مغرض خطر ت یب جدی قرار دارد .

????محمدی بیان کرد:پیش از این نیز شرکت آب منطقه ای کرمان با بستن دو سر شاخه مهم دیگر هلیل رود یعنی رودهای رودبر وشصت فیچ وهدایت آن به سمت سد صفا رود قسمت اعظمی از منابع تامین کننده آب سد بزرگ جیرفت را مسدود کرده است واکنون نیز با هدایت آب رودخانه تیل که از ارتفاعات پر آب سرمشک سرچشمه می گیرد علاوه بر اینکه منابع آب کشاورزی و آشامیدنی ۵۵ روستای شهرستان رابر را با مشکل مواجه میکند یکی دیگر از حوضه های آب ریز سد جیرفت و تالاب جازموریان را می بندد .

http://www.tele-wall.ir



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/89/اعتراضات-زیست-محیطی-و-مالکان-رابری-در-پی-انتقال-اب-رودخانه-سرمشک-(کندرتیل)-به-کرمان




گرو کشی به سبک

درخواست حذف اطلاعات
???? هم ثبت نام کرد. او توصیه ی را امر مولوی تلقی نکرد و وارد میدان انتخابات شد. او چه هدفی را دنبال می کند و هدفش از این بازی جدید چیست؟ پیامدهای این تصمیم چه خواهد بود و در کلیت نظام و در درون نیروهای چه واکنشی را به همراه خواهد آورد؟ ➖اول- مهمترین هدف این است که موجی برای حمایت از خودش ایجاد کند و آن را در مقابل ی قرار دهد تا ی از نظر خودش عقب بنشیند و با حضور او در انتخابات مخالفت نکند. این روشی است که از گذشته در دستور کار او قرار داشت: قرار دادن ی و نظام در کار انجام شده و تسلیم دیگران به تصمیمات و مجبور آنان به حمایت از خود. در کنار زدن علی لاریجانی از شورای عالی امنیت ملی و موارد مشابه موفق شد و در جریان عزل اطلاعات آن زمان موفق نشد و اکنون بار دیگر همان بازی را با رودررو قرار دادن بخشی از جامعه با ی آغاز کرده است ➖دوم- با این کار در مذاکره با نظام قدرت چانه زنی پیدا کرده است به این معنا که می تواند برای کنار کشیدن از صحنه انتخابات، شرط بگذارد و طبعا تایید صلاحیت بقایی یکی از این شرایط است. او می داند که از امروز موج هواداران او در مقابل نظر ی قرار می گیرند و از ی می خواهند که نظرش را عوض کند و اگر ی این کار را نکند دستکم به شورای نگهبان سفارش کند که صلاحیت بقایی را تایید کنند. ➖سوم- با این کار استقلال فردی خودش را به همگان ثابت کرده است و همین امر برای انی جذ ت دارد. حال اگر ی از موضع خودش عقب بکشد، او به قهرمان انتخابات 96 تبدیل می شود و اگر ی بر نظر خودش بایستد مجبور است هزینه مقابله با و موج هواداران او را بپردازد که طبعا هزینه ناخواسته ای است. این وضعیت برای بهترین است و زمینه را فراهم می کند که همه مخالفان و منتقدان ی و نظام به سوی او جلب شوند. این کار طبعا به زیان کشور و نظام است اما بخشی از منتقدان از هر ی که وضعیت را اب تر کند استقبال می کنند! ➖چهارم- اصولگرایان در وضعیت جدید دچار تع ت درونی بیشتری خواهند شد. بعید است که آنان در این شرایط راضی به یا نامزد مورد حمایت او از جمله بقایی بشوند. در وضعیتی که خود جمنا و دیگر تشکلهای اصولگرا دچار تفرقه جدی هستند، این شیوه برخورد بحران در این جریان را بیشتر و بیشتر خواهد کرد. باید انتظار داشت که بخشی از اصولگرایان حضور را فرصتی برای رقابت با بدانند و از او حمایت کنند و همین امر تفرقه در درون اصولگرایان را بیشتر خواهد کرد. ➖پنجم- مشاوران - البته اگر مشاورانی داشته باشد و خودرایی خودش عامل این تصمیم نبوده باشد – او را در شرایط بسیار متفاوتی از گذشته قرار داده اند. او یا موفق می شود یک جریان سومی را در صحنه کشور خلق کند یا برای همیشه از عرصه قدرت انقلاب کنار گذاشته خواهد شد. او باید بداند که تصمیم به شرکت در انتخابات، مقابله با ی است و ی نمی تواند تسلیم این بازی ماجراجویانه او شود و بعد از آن به آسانی ی کند. با شناختی که از ی داریم ایشان تسلیم بازی نخواهد شد ولو آن که هزینه تازه ای از سوی بر نظام تحمیل شود. ➖ششم- اصلاح طلبان از این ماجرا اصلا خوشحال نباید باشند. غالب اصلاح طلبان درون نظام به ی نزدیکترند تا و او را برای نظام و انقلاب خطرناک می دانند. آنان از ی گلایه دارند که در گذشته آبروی خودش و نهادهای حاکمیتی نظام را ج به قدرت رسیدن فردی مانند کرد و بسیاری از یاران را از عرصه خدمت کنار گذاشت اما اصلاح طلبان دلسوز نظامند و حاضر نیستند بحرانهایی برای نظام درست شود که اساس آن را تهدید کند و حتی به تضعیف جایگاه ی بیانجامد. آنان بارها خواستار گفتگوی ملی و آشتی ملی شدند تا نیروهای انقلاب به هم نزدیک شوند و فرصت ایجاد تفرقه برای انی از جنس ایجاد نشود. امیدواریم همه اصلاح طلبان در این شرایط بر این مواضع اصولی خود بایستند و بازی ماجراجویانه آنان را به اشتباه نیاندازد.



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/78/گرو-کشی-به-سبک-احمدی-نژاد




رضا دی مدال طلا مسابقات قهرمانی تکواندو جنوب استان کرمان را ب کرد

درخواست حذف اطلاعات
رضا دی فرزند نورعلی نونهال ن روستا سه چشمه ساردوئیه از توابع بخش ساردوئیه درشهرستان جیرفت در مسابقات قهرمانی تکواندو جنوب استان کرمان که در شهر قلعه گنج اولین دوره ان به عنوان یادواره ی ورزشکار شهرقعله گنج برگزار گردد شرکت نمود که پس از وزن کشی در وزن 22کیلوگرم مسابقات خود را اغاز کرد و پس از ش ت حریفان خود به فینال این دوره از مسابقات راه پیدا کرد که در فینال مسابقات با ش ت تکواندو کار جیرفتی اسماعیل مسلمی عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات و ب مدال طلا را از ان خود کرد ب مقام قهرمانی این نونهال سه چشمه ای برگ زرین دیگر از افتخارات جامعه ورزشی روستایی سه چشمه می باشد ب این عنوان قهرمانی را به این نونهال عزیز ، خانواده محترمشان که از مشوق های اصلی این نونهال عزیز می باشند وهمچنین به جوانان واهالی ورزش دوست روستا سه چشمه ساردوئیه تبریک گفته وامیدواریم در مراحل بعدی ومسابقات دیگر دوباره برای جامعه ورزشی روستایی سه چشمه عناوین قهرمانی گوناگون دیگر ب نماید
http://www.tele-wall.ir




منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/79/امیر-رضا-شهدادی-مدال-طلا-مسابقات-قهرمانی-تکواندو-جنوب-استان-کرمان-را-کسب-کرد-




آبشار گلی جنی روستا سه چشمه

درخواست حذف اطلاعات

ابشار گلی جنی روستا سه در مرز روستا سه چشمه ساردوئیه وخاک سفید سفلا (سنگ عسلی ) قرار گرفته واب این ابشار از گوهها ودره های خاک سفید علیا به طرف زمینهای خاک سفید سفلا به حرکت ودرنهایت از ابشار گلی جنی گذشته ودر نهایت به ابهای رودخانه سه چشمه می پیوندد وبه طرف رودخانه هلیل حرکت می کند این ابشار در دره ای که به اصطلاح محلی به حور مشهور است به نام جنی قرار گرفته است وطبق حرف وروایت های قدیمیان وگذشتگان روستا این محل جای بوده که جن زیاد دیده شده است به همین علت به حور جنی (دره جنی) مشهور گردید ودر ا ین این دره کوهی از سنگها قرار گرفته که ارتفاع حدود 20متر می رسد که ابهای کوههای بالا دست از روی این کوه کوچک بطرف پایین در جریان هستند که ابشاری به طول 17متر بوجود می اورد که زیبایی خاصی دارد این ابشار در انتهای دره جنی روستا سه چشمه قرار گرفته است

http://www.tele-wall.ir



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/80/آبشار-گلی-جنی-روستا-سه-چشمه-




پیروزی تفکرو عقلانیت بر واپسگرایی

درخواست حذف اطلاعات
http://www.tele-wall.ir

پیروزی مردم ایران ی در انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه سال 1396 نشان از شعور ودرک بالا انان دارد اینبار بار دیگر با انتخاب راه د و شه را برگزیده وخط بطلانی بر گدا پروری ویاوه گویان یارانه افزایش کن کشیده اند مردم ایران همه امدند واحساس خطر د که مبادا بار دیگر با انتخاب اشتباه مردم ساده دلی که فریب افزایش چندین برابری یارانه خورده اند اختیار کشور و وطنشان به دست انی بیافتد که کشور را به سوی ویرانی ، جنگ ، تحریم ، ایران هراسی در دنیا هدایت کنند امدند تا ازاد زندگی کنند امدند که با اقتدار و باعزت باشند وبا انتخاب اصلح امید را به کشور ومردم ایران هدیه دهند احسن بر شعور وفهم ملت ایران این انتخاب وپیروزی مبارک همه مردم ایران باشد



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/84/پیروزی-تفکرو-عقلانیت-بر-واپسگرایی




ساردوئیه شهر بدون طلاق در ایران

درخواست حذف اطلاعات
رئیس دادگاه عمومی بخش ساردوئیه از توابع شهرستان جیرفت گفت:خوشبختانه در بخش ساردوئیه از توابع شهرستان جیرفت در سال گذشته درخواستی مبنی بر طلاق و مطالبه نفقه ثبت نشده است.

آیت الله قیصری در تشریح جزئیات این خبر ابراز داشت:در یک سال اخیر که از شروع به کار دادگاه این بخش می گذرد هنوز شکایتی مبنی بر درخواست طلاق . مطالبه نفقه از طرف زوج و زوجین ثبت نگردیده است.قیصری با تاکید بر حل مشکلات و دعاوی خانوادگی از طریق صلح وسازش ،خاطرنشان ساخت: مردم این بخش با حفظ سنت های خود و تعهد برحفظ و دوام خانواده، مشکلات خود را به صورت کدخدا حل و فصل می نمایند.این مقام قضائی تصریح کرد: می توان از الگوهای فرهنگی و سبک زندگی مردم این منطقه به عنوان پایلوت استانی یا کشوری در جهت کاهش معظل طلاق در جامعه استفاده کرد.



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/85/ساردوئیه-شهر-بدون-طلاق-در-ایران




زندگی نامه حسین دی از فرزندان روستا سه چشمه ومفا هنری استان کرمان

درخواست حذف اطلاعات
حسین دی از مفا هنری استان کرمان است که بابا واجداد پدری او ن روستا سه چشمه ساردوئیه می باشند
http://www.tele-wall.ir


مرحوم عباس دی در زمانی که جاده ارتباطی جیرفت به محمداباد ، دهبکری کرمان در زمان حکومت محمدرضا پهلوی در حال ساخت بود بعلت این که جاده کوهستانی بوده و وجود تنلها ایجاد شده در کوههای جبالبارز پیمانکار پروژه به تعداد زیادی نیرو احتیاج داشته است از انجا که مرحوم عباس دی فردی باهوش و توانمند بوده اند برای کار عازم محمداباد مس می شوند و به علت خوش اخلاقی کارش می گیرد ومورد اعتماد پیمانکار طرح قرار میگیرد و در مسیر جاده که در روستا مس هم نیروها کار می د مرحوم عباس دی با روستاییان انجا وخانواده کمالی اشنایی پیدا می کند ورفت امد می کنند واین خانواده هم از انجا که مرحوم عباس دی فردی خوش اخلاق و صادقی بوده اند دختر خانواده را به عقد وازدواج او در می اوردند و پس از تشکیل خانواده مقیم انجا می شود و محل کار هم درمسیر ساخت جاده مشغول بکار می شود و پس از تشکیل خانواده فرزندانی هم به این خانواده عضو می شوند ودر سال 1348پسر دوم خانواده حسین چشم بدنیا باز می کند
http://www.tele-wall.ir

زندگی نامه حسین دی از مفا هنری استان کرمان که همکنون مدرس ومراکز آموزش عالی و هنرستان های کرمان هستند وعلاوه بر ان در دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان کرمان بصورت خصوصی به تربیت هنرجویان مشغول می باشند
علاوه بر خوشنویسی وی طلب شعر زیباهم دارند وعضو مجامع ادبی کرمان با تخلص سها می باشند ایشان قاری قران وکتابت اولین ترجمه قران به خط ش ته در ایران به نام دی ثبت شده است ودر بیش از بیست نمایشگاه خوشنویسی وهنرهای تجسمی در استان کرمان شرکت داشته است ودر شهر حلب کارهای خود را در قالب نمایشگاه ارائه نموده است
زندگی نامه حسین دی از زبان خودش :
http://www.tele-wall.ir
در سال 1348 در محمد اباد مسکن از توابع شهرستان جیرفت بدنیا امدم و ایام کودکی را در زادگاهم سپری نمودم وپس از مدت کوتاهی با توجه به اینکه پدرم شاغل در شرکت زغال سنگ کرمان بود به اتفاق خانواده به منطقه آباد زرند منتقل شدیم و دوران تحصیلات ابت ، راهنمایی و متوسطه را در همانجا سپری
در دوران راهنمایی بود که بزرگوارم جناب آقای موسی پور مرا به خوشنویسی تشویق وبه کلاسهای جناب مودب که زیر نظر انحمن خوشنویسان دائر شده بود معرفی کرد تا اینکه در مدت کوتاهی پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشتم ضمن اینکه از کتب ارزشمند اساتید بزرگ خوشنویسی ایران سود می جستم
دوران متوسطه را طی می که در خود احساس استعداد در سرودن شعر می نمودم با همان سطح فکری چند بیتی شعر می سرودم وبرای دوستان و دبیران ادبیات می خواندم وراهنمایی می گرفتم وبه انجمن شعر وادب مولوی زرند راه یافتم وجزء بهترین ها شدم در سال 69 بعد از احراز مقام اول شهرستان واستان در سطح کشور نیز رتبه دوم خوشنویسی را ب نمودم وهمزمان موفق به اخذ دیپلم متوسطه وقبولی در کنکور هنر شدم وبرای اخذ مدرک کاردانی به تهران عزیمت در همین دوران بود که به طراحی نقاشی وصوت قران نیز روی اورده وپیشرفتهای قابل توجهی داشتم اصولا به تمامی رشته های هنرهای تجسمی از جمله خوشنویسی ، نقاشی، تذهیب وگرافیک ، شعر وتلاوت قران می پرداختم و در دوران متوسطه به همراه اکیپهای فرهنگی در 3نوبت در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا
پس از اخذ مدرک کاردانی دوباره به شهرستان زرند برگشتم وموفق به تعلیم وتربیت هنرجویان زیادی شدم ودر همین زمان ازدواج ودر سال 75موفق به قبولی در رشته کارشناسی ناپیوسته هنرهای تجسمی شده وبه تهران عزیمت وبا تلاش زیاد موفق به اخذ تایید به مدرسی از سوی اساتیدنامور جناب کابلی خوانساری وحیدری شدم وپس از اخذ مدرک لیسانس در سمت کارشناس امور هنری سازمان آموزش وپرورش استان کرمان مشغول به کار شدم به رغم میل باطنی خود مدت ی ال در این شغل ماندم اما بدلیل ناسازگاری شغلی با رشته های هنری استعفا کرده وبه سختی توافق مسولین را جلب کرده وعرصه ی تدریس وآموزش هنر بازگشتم
والبته ی ال قبل ازاین با توجه به سوابق تدریس خوشنویسی درمناطق وشهرستانها از طرف مودب مسؤل محترم انجمن خوشنویسان برای تدریس خط نستعلیق وش ته در دفتر مرکزی انجمن دعوت به همکاری شده بودم واکنون نیز به عنوان مدرس وعضو شورای انجمن خوشنویسان در خدمت مدرسین وهنرمندان وهنرجویان هنر مقدس خوشنویسی هستم ونزدیک به 50 اثرهنری در رشته متعدد از خود و8 اثر نیز از همسرم اماده است تا ان شاءالله در اولین فرصت بصورت نمایشگاهی در معرض دید علاقمندان عزیز قرار گیرد وهمچنین اخیرا به لطف حضرت حق توفیق یافته ام ترجمه بخشی از قرآن مجید را که برای اولین بار به خط ش ته نستعلیق کتابت نموده وبدست خود تذهیب نمایم که با توجه به موضوع ارزش قرآنی نیاز به سرمایه گذاری مناسبی داشته ودر حال گذراندن مقدمات برای چاپ است
http://www.tele-wall.ir
http://www.tele-wall.ir
http://www.tele-wall.ir
http://www.tele-wall.ir



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/86/زندگی-نامه-استاد-حسین-شهدادی-از-فرزندان-روستا-سه-چشمه-ومفاخر-هنری-استان-کرمان




زندگی نامه غلامرضا دی از فرزندان روستا سه چشمه ساردوئیه واز مفا هنری استان کرمان

درخواست حذف اطلاعات
http://www.tele-wall.ir


هنر وسیله ای برای رسیدن به آرامش، متصل شدن به منبع آفرینش وشناخت بهتر جهان هستی وخالق آن است .
این تعریفی است که آقای غلامرضا دی از هنر دارد . از نظر ایشان هنرمند ی است که کار جدید وخدمت جدیدی به جامعه ارائه بدهد که دیگران ناتوان ازانجام آن باشند .
آقای غلامرضا دی در سال 1346در شهرستان جیرفت به دنیا آمد
تحصیلات ابت ، راهنمایی و متوسطه خود را در زرند گذراند .
هنر را از خوشنویسی آغاز کرد وعشق وافرش به هنر او را به فراگیری تذهیب وموسیقی هدایت نمود .
وی جانباز 20درصد شیمیایی دوران جنگ تحمیلی است ودر سال 1368 ازدواج کرد وهمکنون 4فرزند (3دختر و1 پسر ) دارد

گفتگوی با غلامرضا دی هنرمند واز مفا هنری استان واز فرزندان روستا سه چشمه ساردوئیه در مورد زندگی خصوصی اش :

در سال 64 که تعداد خوشنویسان کرمان اندک بود هنرمندی به نام ماشاالله موسی پور ، کمک بسیاری به من کرد ومرا با دنیای جدید هنر کلاسیک آشنا کرد . پس از ان به محضر جمال الدین مودب که وی را پدر خوشنویسی کرمان می دانم راه یافتم ، ایشان علاوه بر خط ، انسانیت ، معرفت ، صفای دل واحترام به بزرگان وپیش وتان هنر را به من اموزش داد
از همان سال های نخست در انجمن خوشنویسان به دستور مودب در روستاها و ا و مرکز استان به آموزش پرداختم ، بطوری که حدودا 16هنر جوی ممتاز کامل و7هنر جوی ممتاز در حال فارغ حصیل شدن وبیش از 20نفر خوشنویس دوره عالی تربیت نموده ام ، که اکنون خود از مدرسان انجمن خوشنویسان ایران هستند .
تحصیلات ی خود در رشته هنر دو سال فوق دیپلم هنر خواندم وپس از ان چهار سال در رشته هنر تهران تحصیل وکارشناسی هنر را اخذ و ومعادل فوق لیسانس هنر را از دانشگده هنر های زیبایی تهران دارم.
در مدت اقامت در تهران برای تحصیل در محضر ان کابلی و فلسفی نکات دقیق وظریف دوره فوق ممتاز را آموزش دیدم و گواهینامه فوق ممتاز خوشنویسی را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت نموده ام .
در مدت 6سال تحصیل در تهران به فراگیری تذهیب وطراحی نقوش ایرانی و ی زیر نظر بنام این رشته محمد باقر آق ی پرداختم .
پس از پایان تحصیلات وحضور در کرمان بلافاصله در مراکز عالی بخصوص آموزش عالی فرهنگیان به عنوان مدیر گروه کارشناسی هنر وتدریس در چند رشته هنری شروع به کار . ضمن اینکه در طراحی فرش نیز کارهایی انجام دادم وبه هنرستانها ارائه نمودم ، مدرس حسین (ع) بوده ام ، دوبار به عنوان داور کشوری انتخاب شده ام وچندین بار سوالات کشوری در رشته صنایع دستی را طراحی نموده ام
سه سال متوالی نفر اول خوشنویسان اهل فن استان (در دوران جوانی بودم ) نفر اول فرهنگیان استان (3سال متوالی ) ، نفر دوم دانشجویان کشور در مشهد مقدس ونفر اول جانبازان در شیراز شدم و در حال حاضر 70تشویق نامه منطقه ای ، استانی و کشوری دارم .
تابحال آثارم را در نمایشگاه های گروهی در کشورهای و لبنان ، نماشگاه انفرادی در فرهنگ سرای ابوسعید تهران ، نمایشگاه گروهی معلمان هنرمند تهران ، نمایشگاه گروهی در ای مختلف استان مخصوصا جیرفت و نمایشگاه گروهی در یزد در معرض دید علاقمندان قرار داده ام .
موسس رشته هنر وانتقال دانشجویان از شیراز به کرمان فرهنگیان.
مدرس باهنر وا هراوراه اندازی هنرستان رشته های ایرانی
10رتبه هنری کشوری 25سال داوراستان وسرگروه مدرس موسیقی ونوازنده سیمای کرمان و هنر تهران تدریس در حسین درتهران رتبه اول کشور 4مرتبه استان 3مرتبه .جانبازان کشور رتبه اول ودریافت دیپلم افتخاروجایزه درشیراز ومشهد..دریافت 200لوح کشوری ،استانی،ومنطقه ای یا شهرستانی ..اکنون علاوه ادامه مدرس دانشکده دادبین وبازرسی هنرستانهای کرمان 33سال مدرس انجمن خوش نویسان ایران درمرکز کرمان

http://www.tele-wall.ir
http://www.tele-wall.ir
http://www.tele-wall.ir
http://www.tele-wall.ir
http://www.tele-wall.ir



منبع : http://sahchashmah.blogfa.com/post/87/زندگی-نامه-استاد-غلامرضاشهدادی-از-فرزندان-روستا-سه-چشمه-ساردوئیه-واز-مفاخر-هنری-استان-کرمان